BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Boston Butt

 
 

DRuw

Kooltjesharker
Berichten
168
Heerlijk dagje vandaag en daar moest de bbq natuurlijk bij aan (voor de knor :p).
Gezien het mooi weer zou worden had ik gisterochtend mijn 2.2 kilo Boston Butt uit de vriezer getrokken en in een bak water laten ontdooien.



in de avond was hij mooi ontdooit en heb ik hem ge?njecteerd met:
100 ml appelsap
60 ml witte wijn azijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
1 eetlepel grof zeezout
1 eetlepel uienpoeder

De rub die ik erop heb gedaan is de Pork Powder van Jord Althuizen.



Vanochtend om een uurtje of 8 de Joe aangestoken met een rookdoos met wat nat hout erin.
Vorige keer deed ik droog hout erin en dat rookte als een malle nog tijdens het aanmaken dus vandaar de natte versie om wat delay te krijgen.



Bbq werd snel warm en gelijk maar de heatermeter aangesloten om hem te controleren en monitoren.
na een uurtje kwam er wat vocht onder de Joe vandaan dus ik heb hem een klein stukje open gedaan om te checken dat alles goed ging:



Druipbakje vergeten... oeps... nouja, daar gaan we de boel niet voor aanpassen. Stenen fikken we wel weer schoon binnenkort.
Toen hij 73 graden was heb ik er een sausje overheen gedaan van witte wijn azijn, bbq saus en honing en hier de butt rondom mee ingesmeerd:



Toen weer terug en wachten tot hij 88 graden was.
Vervolgens de Joe open en de PP in de alufolie en een uurtje door tot hij 92 graden was.
Met folie en al van de Joe gehaald en laten rusten in een handdoek:



Dit was rond een uurtje of 16:00 en hij kon dus een mooi tijdje liggen.
Om een uur of 18:00 uit de folie gehaald en uit elkaar getrokken met berenklauwen:



Vervolgens gemengd met een warm sausje van appelsap, bbqsaus, worchestershire en basterdsuiker:)




In een wrap gerold met sla, coleslaw en wat augurk en wat extra van de saus en GENIETEN



Man wat was dat lekker!

Hier nog de run van de heatermeter.
Geen idee waarom hij een overshoot had bij het lakken even na 12 uur en hij enorm ging schommelen voor een uur... ervoor en erna vlakte hij super mooi uit en stabiliseerde op een halve graad ongeveer voor meerdere uren.
Even na 15:00 heb ik er een andere TC ingestopt omdat de vorige wat sprongen liet zien.
Totale run was 8 uurtjes en is ENORM geslaagd :D :D :D



ps: recept van BBQuality (behalve de rub) en het vlees komt van Beef & Steak vandaan
pps: instellingen van de HM: P7,2 I0,0063 D9 min fan 5% max fan 50% en startup max 100% op een Kamado Joe Classic II
 
Gefeliciteerd met je Knor, ziet er goed uit.
De bereiding vind ik een beetje vreemd, inpakken pas bij 88 graden.
Het inpakken doe je normaal volgens de wedstrijdmethode 2 uur na het lakken, dat heeft niet alleen een kortere bereiding als gevolg maar je houdt ook meer vocht in het vlees waardoor het vlees nog malser blijft, als je hem inpakt als hij bijna klaar is heb je die voordelen niet meer.
 
Vond het ook apart maar toevallig had een vriend van me dit ook gedaan vorige week en was prima gelukt.
Ik was toch vroeg klaar dus wist dat ik hem moest laten rusten in de folie dus die moest er toch omheen..
er kwam ook bijna geen vocht meer af inderdaad maar het vlees zelf was fantastisch (en de bark nog beter:))
Volgende probeer ik de wedstrijdmethode eens, ik had nu 3 uur na het lakken de oinck een jasje aangedaan.
 
ziet er zeer smakelijk uit, ik heb ook nog een boston butt liggen in de vriezer, 4,7 kilo.
volgende weekend maar eens de q aansteken om deze tot een voorraad PP om te toveren
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Ziet er prima uit had ik wel een broodje van gelust en gefeliciteerd met je sticker
 
Mooie PP, en leuk idee om het in een wrap te eten, ga ik ook een keer proberen.
gefeliciteerd met je knor
 
Mooie run. PP eten wij ook graag met een wrap. Beetje aioli, PP, augurkje of zure peper. Oprollen en aanvallen
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan