BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork s'nachts

 

M_grill

Sprokkelaar
Berichten
42
Ik zit er aan te denken om eens de uitdaging aan te gaan en s'nachts pulled pork te bereiden (rond 23:00~ erop). Ik weet alleen niet wat hier de beste strategie is, al wat eerder erop, na korte tijd inpakken & dan de lange periode s'nachts doorgaan, of juist 8 uur lang roken en dan s'ochtends meteen inpakken. Iemand die hier ervaring mee heeft? :)
 
Je hoeft hem niet in te pakken hè.

Dat doe je om snel door de “stall” heen te komen.
Google maar eens op Texas crutch”0

Gewoon lekker de q op 107 graden en alles afwachten.

Wordt hij alleen maar malser van.
 
Je hoeft hem niet in te pakken hè.

Dat doe je om snel door de “stall” heen te komen.
Google maar eens op Texas crutch”0

Gewoon lekker de q op 107 graden en alles afwachten.

Wordt hij alleen maar malser van.

Thanks, zat er idd ook aan te denken om hem niet in te pakken, maar wordt die dan niet droog?
 
Thanks, zat er idd ook aan te denken om hem niet in te pakken, maar wordt die dan niet droog?
Je kunt hem vooraf pekelen en daarna injecteren voordat ie op de bbq gaat, dat voorkomt dat ie droog wordt. Natuurlijk naast een lage temperatuur zoals @Zzzjon aangeeft.
 
Thanks, zat er idd ook aan te denken om hem niet in te pakken, maar wordt die dan niet droog?
mijn ervaring is dat hij niet droog wordt, maar dat hangt ook af van je vlees.

Wellicht dat de oude rotten ervaringsdeskundige die al wat langer meelopen hier iets over uit kunnen leggen.
 
Moet je het vlees in de avond dan weer opwarmen op de q? Of blijft dat warm genoeg als het ingepakt in een koelbox ligt.
 
Ik zit er aan te denken om eens de uitdaging aan te gaan en s'nachts pulled pork te bereiden (rond 23:00~ erop). Ik weet alleen niet wat hier de beste strategie is, al wat eerder erop, na korte tijd inpakken & dan de lange periode s'nachts doorgaan, of juist 8 uur lang roken en dan s'ochtends meteen inpakken. Iemand die hier ervaring mee heeft? :)
8 uur roken heeft niet zo veel zin. vlees pakt de rook op tot 60 graden ( zo uit mijn hoofd..) dus na 3 uur zal die niet veel rook meer pakken.

injecteren en sprayen gaat zeker helpen tegen de droogte.
als die klaar is doe ik hem in foli, doeken in een koel tas, en deze in een tempex doos.. nou dat blijft echt berelang heet.
veel succes met je run
 
Ik had dit vorig weekend voor de eerste keer gedaan. Erg goed bevallen. Zoals in het topic ook staat was het wel erg stormachtig. Hierdoor was het moeilijker om stabiel te houden.
Ik zou het vlees niet inpakken en eventueel pas in de ochtend doen als je merkt dat hij nog steeds niet door de stall heen is. Erg goede bark had ik. Mijn grootste tip zou zijn voldoende brandstof in de bbq te stoppen (door het weer verbruikte mijn bbq meer dan normaal) en ook zou ik hem er rond 10/11 uur erop leggen en dan nog even een uur in de gaten houden om de stabiliteit van de temperatuur te checken.
 
Alle wedstrijdteams pakken in en dat doen we niet omdat we geen tijd hebben maar omdat we zo een beter resultaat hebben.
In de zone, de tijd dat de temperatuur blijft hangen, ben je vocht uit de buitenkant aan het verdampen. De buitenkant wordt dus droger.
Is het lekkere pulled pork als je niet inpakt? Ja! Maar inpakken houdt het sappiger en scheelt je brandstof. En er zijn andere manieren om je bark weer stevig te krijgen zonder je vlees 8 uur langer in de BBQ te houden.

En dat vlees geen rook meer op neemt boven de 60°C is zo’n hardnekkige fabel. Je kunt je vlees te veel roken. Dat proces gaat gewoon door anders zou dat niet kunnen. Boven de 60°C stopt het vormen van de rookring.
 
Thanks, zat er idd ook aan te denken om hem niet in te pakken, maar wordt die dan niet droog?
Je wil toch het beste resultaat??? Dan pak je hem dus gewoon in. Dat doe je niet te snel want dan heeft je vlees niet de rooksmaak die erbij hoort. Dus begin je om twaalf uur zal je om 7 uur eruit moeten om in te pakken.
Dat we het vroeger niet inpakten en ‘s nachts dus al begonnen want het kon wel eens 15 uur gaan duren….. is voor mij gelukkig verleden tijd.
 
Alle wedstrijdteams pakken in en dat doen we niet omdat we geen tijd hebben maar omdat we zo een beter resultaat hebben.
In de zone, de tijd dat de temperatuur blijft hangen, ben je vocht uit de buitenkant aan het verdampen. De buitenkant wordt dus droger.
Is het lekkere pulled pork als je niet inpakt? Ja! Maar inpakken houdt het sappiger en scheelt je brandstof. En er zijn andere manieren om je bark weer stevig te krijgen zonder je vlees 8 uur langer in de BBQ te houden.

En dat vlees geen rook meer op neemt boven de 60°C is zo’n hardnekkige fabel. Je kunt je vlees te veel roken. Dat proces gaat gewoon door anders zou dat niet kunnen. Boven de 60°C stopt het vormen van de rookring.

Ok, ik heb altijd begrepen dat als je langzamer naar de 95 ging het vlees malser bleef.

ff gegoogeld, bestaan inderdaad heel veel mythes over.

Hier gaan ze er best diep op in.
 
Blijft natuurlijk wel leuk, om 's nachts te bbq-en met wat vrienden. Hele nacht op, houthakkershirt aan dikke hoody eronder, drankje erbij en vuurtje om je warm te houden. Dat zijn de momenten waar het uiteindelijk om gaat.
Klinkt goed, nu nog vrienden zoeken die ook zo gek zijn :)

On Topic: Ik pak het ook altijd in. Als het vlees klaar is, even uitdampen, dan weer in de folie omwikkeld met doeken in de koelbox voor een paar uur. Dan is het tot het pullen nog warm en kan zo op een broodje.
Later opwarmen, invriezen, bitterballen van maken kan natuurlijk ook.
 
Ok, ik heb altijd begrepen dat als je langzamer naar de 95 ging het vlees malser bleef.

ff gegoogeld, bestaan inderdaad heel veel mythes over.

Hier gaan ze er best diep op in.
Nee, dat is niet het geval. Wij (de Seaside Smokers) doen onze brisket tegenwoordig hot & fast met een veel beter resultaat dan low & slow. Maar het moment wanneer iets gaar is is veel kleiner als je op hogere temperatuur zit.
Dus de kans dat je te vroeg of te laat bent neemt toe en de kans op mislukken dus ook.
Op mijn blog staat trouwens ook een stuk over “de zone” gewoon in het Nederlands 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan