BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork op een regenachtige zondag

 
 

St@m

Tondelzoeker
Berichten
12
Hier maar even het verslag van mijn eerste pulled pork sessie.

Afgelopen donderdag 3 kilo varkensnek besteld bij aalvink.nl, gekozen voor bezorging op zaterdag. Ik lag nog lekker te maffen toen de bel ging en mijn vriendin opendeed en een redelijk paniekerige bezorger uitlegde dat het vlees niet gekoeld was en dat het pakket (piepschuim doos) aan het lekken was en dat hij daarom maar direct ging rijden zodat het snel in de koelkast kon. Super aardig van hem natuurlijk.
Gelukkig was het een zakje met ijs dat gescheurd was en lagen er nog tig zakjes met ijs in de doos. Het vlees was dus prima gekoeld (en vacu?m verpakt). Niet aan het handje.

's Avonds de marinade gemaakt voor het injecteren. Ik heb hiervoor het wedstrijd recept van Noskos gebruikt: http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

full.jpg

Hier wordt het vlees geinjecteerd. Ik vond wel dat er weer veel uitliep eigenlijk..

Daarna de rub erop:
full.jpg


Voor de kleine trek ook maar wat kippendij en kipfilet klaargemaakt
full.jpg


Daarna alles een nachtje laten intrekken in de koelkast.

De volgende ochtend (zondag) vroeg eruit, nouja, dat doe ik sowieso op zondag en zo rond 09:00 uur lag het vlees op de bbq. Bij het installeren van de thermometer (Maverick ET-732) kwam ik erachter dat mijn receiver het niet meer deed. Ding ging nog wel aan, temperatuur syncen deed ie ook wel, ??n keer, en daarna was het stil. Heel vervelend, want dat betekende dus om het kwartier / half uur naar buiten lopen om te kijken of de temperatuur stabiel was. Dit ging gelukkig vrij goed. De eerste 4/5 uur heb ik tussen de 115 en 125 gedraaid.

Rond kwart over 1 had mijn vlees de 74 graden bereikt. Tijd voor de glaze.
full.jpg


Briketten bijgevuld, rookhout weggehaald en daarna rustig 2 uur laten liggen. 2 uur later en met een temperatuur van 79 graden heb ik het vlees ingepakt. Volgens mij heeft het toen nog zo'n anderhalf uur geduurd voordat het vlees op een temperatuur van 88 graden was.
Vlees uitgepakt, vocht opgevangen en het vlees weer ingepakt om een uur te laten rusten.
En zo zag het er toen uit.
full.jpg


Men kon niet wachten, en na het pullen was mijn bak vlees direct half leeg, blijkbaar was er honger. Gelukkig nog gedacht dat ik een foto moest maken :p
full.jpg

Schitterende rookring, daar houd ik van.

En hier iemand z'n broodje :p
full.jpg


Het was superlekker, maar ik vond het her en der toch wel een klein beetje droog soms. Ik denk dat dit komt doordat de temperatuur iets te hoog is geweest na het bijvullen van de briketten. Visite kwam binnen enzo, dus heb niet meer ieder kwartier kunnen kijken naar de temp, en ik denk dat de bbq ongeveer drie kwartier op 150 graden heeft gedraaid.
Maar goed, het was zo op, en ik was de enige met een beetje kritische noot, dus het zal wel meegevallen zijn. Maar ik ben graag kritisch op mijn eigen kookcreaties.

Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan wel met een fatsoenlijke thermometer.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
mooie sessie hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Lekker en wat een mooie Bark en rookring.
 
Lekker hoor, jammer dat hij hier en daar een beetje droog was, maar volgende keer beter ;-)
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Leg de volgende keer het vlees tijdens injecteren/rubben in een bak, dan blijft het aanrecht ook schoon  ;)
 
Gefeliciteerd met je Knorretje  :D
 
gefeliciteerd met je knorretje.
Inderdaad een hele mooie rookring op je vlees zeg.
Ziet er heerlijk uit, krijg al weer trek.
 
Gratz met knorrie!
 
Lekker!
 
Ziet er goed uit! En wat betreft het injecteren niet recht naar beneden, maar met de draad mee en in een bak zoals Ceriel ook al zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan