Het heeft wel lang genoeg geduurd dacht ik inmiddels. Al wel KCBS certified judge, maar liefst 1 wedstrijd gejureerd en nog nooit zelf pulled pork gemaakt; daar komt verandering in!
En wel met deze Boston Butt van 5KG
De slager aan de hand van anatomische schema?s laten zien welk deel het moest zijn en het hem zelf van het been zien snijden
De zwoerd heb ik er uiteraard af laten halen maar de vetlaag heb ik voor een deel laten zitten. (Ingesneden zodat de rub wel bij het vlees komt)
Als injectie heb ik de volgende mix gemaakt:
2 cups appelsap
1 cup appelazijn
2 eetlepels Worcester saus (30ml)
1 (afgestreken) eetlepel zout
1/4 cup honing (60 ml)
Een beetje inspiratie gebruikt uit meerdere recepten.
Ge?njecteerd in de koelkast wachten tot morgen ochtend vroeg.
Wat ik mij op dit punt afvraag;
doen jullie de rub er op na de injectie om in te kunnen trekken in het vlees of pas wanneer het vlees uit de koeling komt vlak voor de sessie?
Gisteren na de opmerking van Dennis de rub erop gedaan
Als rub heb ik van Santa Maria de volgende variant gebruikt:
Deze had ik nog over van mijn ribs en vond ik daarop ook al erg lekker.
Vervolgens heb ik de Q om 01:00 uur aangestoken en die was rond 02:00 uur mooi stabiel op 110 graden. Dus tijd om het vlees erop te leggen:
Helaas heb ik nog geen controller, toen ik wakker werd gelijk gaan kijken. De temperatuur was terug gezakt naar 90 graden. Die heb ik weer omhoog laten komen naar 110.
Hier een foto na ongeveer 7 uur op de Q:
Inmiddels ongeveer 10 uur en het vlees zit op 68 graden kern, even snel een foto genomen:
11 uur in de cook; 70 kern en voor de zekerheid wat briketten bijgevuld. Het bot komt al los:
11 uur en 45 minuten voorbij en in de glace gezet:
Aan de hand van Dennis zijn recept:
125 ml bbq saus
Scheut appelazijn
Scheutje honing
Om 15:00 nog het restje gelakt.
Zojuist met 74 kern ingepakt. 14 uur onderweg
Op 88 graden geprikt en met de thermapen gecheckt. Meeste delen tussen 90 en 93 graden en alles zacht (voor zover ik kan beoordelen zonder ervaring)
Nu kwartiertje open rust en dan nog 1 uur ingepakt.
Na een uurtje ingepakt wachten was het eindelijk zo ver.
Het bot kwam er mooi schoon uit.
Flink gevulde broodjes met daarnaast Duvel Citra biertjes.
En als bijgerecht had m?n vrouw koolsalade gemaakt volgens het volgende recept: https://manneneten.nl/koolsalade-lekker-bijgerecht-bbq/
Met als wijzigingen: rode kool ipv witte kool en 1 ipv 2 appels
Feedback is welkom, het was in ieder geval een leerzame eerste keer. Volgende keer doe ik zeker wat dingen anders.
Eerst nog 1600gr pulled pork in de vriezer om een tijdje van te genieten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En wel met deze Boston Butt van 5KG
De slager aan de hand van anatomische schema?s laten zien welk deel het moest zijn en het hem zelf van het been zien snijden

De zwoerd heb ik er uiteraard af laten halen maar de vetlaag heb ik voor een deel laten zitten. (Ingesneden zodat de rub wel bij het vlees komt)

Als injectie heb ik de volgende mix gemaakt:
2 cups appelsap
1 cup appelazijn
2 eetlepels Worcester saus (30ml)
1 (afgestreken) eetlepel zout
1/4 cup honing (60 ml)
Een beetje inspiratie gebruikt uit meerdere recepten.

Ge?njecteerd in de koelkast wachten tot morgen ochtend vroeg.
Wat ik mij op dit punt afvraag;
doen jullie de rub er op na de injectie om in te kunnen trekken in het vlees of pas wanneer het vlees uit de koeling komt vlak voor de sessie?
Gisteren na de opmerking van Dennis de rub erop gedaan

Als rub heb ik van Santa Maria de volgende variant gebruikt:

Deze had ik nog over van mijn ribs en vond ik daarop ook al erg lekker.
Vervolgens heb ik de Q om 01:00 uur aangestoken en die was rond 02:00 uur mooi stabiel op 110 graden. Dus tijd om het vlees erop te leggen:

Helaas heb ik nog geen controller, toen ik wakker werd gelijk gaan kijken. De temperatuur was terug gezakt naar 90 graden. Die heb ik weer omhoog laten komen naar 110.
Hier een foto na ongeveer 7 uur op de Q:

Inmiddels ongeveer 10 uur en het vlees zit op 68 graden kern, even snel een foto genomen:

11 uur in de cook; 70 kern en voor de zekerheid wat briketten bijgevuld. Het bot komt al los:

11 uur en 45 minuten voorbij en in de glace gezet:
Aan de hand van Dennis zijn recept:
125 ml bbq saus
Scheut appelazijn
Scheutje honing

Om 15:00 nog het restje gelakt.
Zojuist met 74 kern ingepakt. 14 uur onderweg

Op 88 graden geprikt en met de thermapen gecheckt. Meeste delen tussen 90 en 93 graden en alles zacht (voor zover ik kan beoordelen zonder ervaring)
Nu kwartiertje open rust en dan nog 1 uur ingepakt.

Na een uurtje ingepakt wachten was het eindelijk zo ver.
Het bot kwam er mooi schoon uit.

Flink gevulde broodjes met daarnaast Duvel Citra biertjes.

En als bijgerecht had m?n vrouw koolsalade gemaakt volgens het volgende recept: https://manneneten.nl/koolsalade-lekker-bijgerecht-bbq/
Met als wijzigingen: rode kool ipv witte kool en 1 ipv 2 appels
Feedback is welkom, het was in ieder geval een leerzame eerste keer. Volgende keer doe ik zeker wat dingen anders.
Eerst nog 1600gr pulled pork in de vriezer om een tijdje van te genieten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk