BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork met de Weber kolenring en diffuser plate

 
 

Dennisvs

Kooltjesharker
Berichten
119
Ik ben drie weken op vakantie geweest. En ik heb drie weken lang heerlijk digitaal gebladerd door allerlei (bbq-)kookboeken. Koken was al een hobby, maar nu is het serieus. En gelukkig is het boek van Noskos ook digitaal te lezen, dus dat heb ik met veel plezier gedaan. En daar besloot ik dat de pulled pork een mooie start was van 'echt' bbq'en, Low & Slow. Hier het resultaat, en een verslagje:
IMG20221001160746.jpg


Bij thuiskomst direct een procureur besteld (net geen 3 kg en voorbereid á la wedstrijdrecept) en de avond van tevoren voorbereid. Ik heb een BBQ pakketje bij de Welkoop gehaald (normaal 25, nu 12 euro) en dat beviel eigenlijk ontzettend goed. Injector deed het top en de sweet paprikarub is echt lekker. Rookhout van welkoop is altijd goed. Er zat ook nog een rookboxje bij, die ga ik volgende keer eens testen.
IMG20220929191338.jpg
IMG20220929190303.jpg
IMG20220929192130.jpg


Om half 9 's morgens de BBQ naar buiten gereden en voorbereid volgens de Minion-video van mijn naamgenoot, erg handig. Daar kon ik mooi voor de eerste keer de kolenring en diffuser voor gebruiken. Die lagen na ruim een jaar nog nieuw en schoon te wezen in de schuur, dus daar moest verandering in komen. De kolenring heb ik helemaal volgelegd met kokosbriketten, 3 blokjes kersenhout ertussen, ongeveer 7 kooltjes in de starter (dat blijft toch een uitdaging in zo'n grote starter) en de IKEA thermometer in een AliExpres clipje gezet om mn temperatuur te kunnen meten. Op de plate stond een lekbak, en daar heb ik voor de zekerheid een pannetje kokend water in gedaan. Vlees erop, thermometer ingesteld op 120 en lekker laten branden.
IMG20220930073405.jpg
IMG20220930081634.jpg
IMG20220930083114.jpg


Wat kun je ontzettend veel spanning en lol halen uit een vuurtje de hele dag laten branden. De thermometer had ik ingesteld op 125, zodat hij ging piepen zodra m'n temperatuur te hoog was en ik weer met de schuifjes mocht spelen. Rond 14.00 uur heb ik hem in de folie ingepakt.
IMG20220930114148.jpg
IMG20220930141608.jpg
IMG20220930141752.jpg

En toen ging het helemaal mis. Tijdens het inpakken ben ik heel veel warmte kwijtgeraakt. Ik heb alle schuiven opengezet, maar kon mijn kolen natuurlijk niet zien. Ik heb het een half uur de tijd gegeven, maar kreeg het toch best benauwd. Toen heb ik een handjevol kolen op een aanmaakblokje gelegd, aangestoken en de hele BBQ leeggehaald. Eén rookblok en een handvol briketten bleek simpelweg niet aangestoken door de anderen. Ik heb ze bij elkaar op een hoopje gelegd, de hete nieuwe briketten erbij en toen had ik gelukkig weer warmte over. Rond kwart over 3 had ik mijn BBQ eindelijk weer op temperatuur. Ik was als een kind zo blij.
IMG20220930143930.jpg
.trashed-1667135509-IMG20220930151133.jpg

Toen nog de rest van de middag laten liggen en tegen de klok van half 7 was mijn kerntemperatuur waar ik hem hebben wilde. Ik heb hem nog een uurtje laten rusten. Ik heb een eenvoudige bbq saus gemaakt van ketchup, worchestersaus, suiker, ui, knoflook en kaneel. Die heb ik gemengd zoals Meester Noskos mij voorgeschreven had met appelsap en vleessap en toen kon het pullen en smullen beginnen.
Eindresultaat: werkelijk de beste pulled pork die ik ooit heb gegeten (en ik had m al best vaak uit de oven gemaakt). De rooksmaak dit er zo ontzettend lekker in. En natuurlijk smaakte hij extra lekker omdat ik er een dag voor gehobbyd had. Vrienden en familie waren gelukkig ook zeer tevreden. Gegeten zonder broodje, maar met aardappelen uit de oven (gemiste kans) en deze bloemkoolsalade (volgende keer foto, is echt een aanrader!): https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1197011/bloemkoolsalade-met-amandel-en-ricotta.

De volgende keer begin ik wel ietsje vroeger en laat ik hem iets langer rusten (nu strak een uur, had langer gemogen). Hij smaakte heerlijk zacht, maar had nog wel wat structuur. Ik hou daar stiekem wel van, dan heb je nog iets te kauwen, maar er kwam nog een beetje mankracht kijken bij het pullen.
IMG20220930174621.jpg
IMG20221001160746.jpg

Als jullie ideeën hebben over hoe ik de temperatuur nog langer stabiel kan houden, zijn die tips altijd welkom. Op mijn verlanglijstje voor de decembermaand komt een goede kerntemperatuurmeter zodat ik niet om het half uur naar buiten hoef of te checken of hij nog wel heet genoeg is :). Net als een kleine kolenstarter trouwens. En een WGA voor de aardappels en bloemkool. En een looflighter, en ... en... en .... Wat een fantastische hobby is dat bbq'en toch eigenlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Prachtig gedaan, heerlijke pulled pork.

Mijn “eerste keer” was precies zo, op de weber met diffuser plate. De hele dag spannend en spelen met de schuifjes.
Dat is ook precies het verschil tussen een ketel en kamado.
Met de ketel ben je de hele dag aan het spelen (het echte werk) en een kamado stel je 1 keer goed en klaar. (Meestal)

Gefeliciteerd met je 🐷
 
Mooi resultaat, met een weber werkt een snake goed om de temperatuur laag te houden.


Btw, gefeliciteerd met je knor.
 
Mooi verslag en een zeer smakelijk resultaat.
Proficiat met de knorrende varkentjes award.

Tipje.
Schaf een kleine weber brikettenstarter aan, en verklein deze eventuuel nog door er een 4" pijp of opengesneden blik in te zetten
Ecobrasa heeft een kleinere starter. Te koop bij de forumsponsor.
Wat Frits aangeeft, snake maken. Vond ik prettiger werken als met die ring. Je houdt zich op het vuur.
En ja, werken met de W57 blijft spannender als een kamado. Maar geeft ook voldoening.
 
Gefeliciteerd met je knor.... mooi verslag en heel inspirerend.... heb meteen trek

Wat betreft het proces, ik geef altijd de voorkeur aan de minion methode dit omdat het heel makkelijk is. Je gooit de Weber (net minder dan) 1/3 vol met houtskool of ecobrassa (daarnaast een lekbak) en gooit er een paar brandende kolen bij. De kleine starter niet helemaal vol zoals @Peter64 al aangaf.
De onderste schuif op half open en 30min later check je of het goed gaat.
Eventuele temperatuur schommelingen zijn bij pulled pork ook niet zo heel groot probleem.

Voordeel van de mimion methode is dat je zicht houd op het vuur tevens kun je indien mogelijk heel makkelijk kolen bij storten.

Bij de snake moet het allemaal wat gecontroleerder die moet je echt "bouwen"

ik ben altijd van makkelijk en simpel
 
Gefeliciteerd met je badge!
Net als @Peter64 en @Frits heb ik het idee dat ik de temperatuur met een snake wat constanter kan houden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch vaak mijn kolen ring volgooi en dan met de minion methode en deflector plate werk. Heb steeds het idee dat het me ooit nog een keer gaat lukken. 🤣
 
Lekker man! Gefeliciteerd met je Knorretje!
 
Bedankt voor de reacties en tips allemaal! Leuk! Kolenstarter staat op de welbekende decemberlijst. En Snake VS Minion... er zit maar één ding op. Snel naar de slager voor een nieuwe poging :)
 
Dat ziet er inderdaad lekker uit, ik ben nog niet zo ver met mijn Q skills, dus ik ga deze uitdaging nog niet aan. Nog wat spelen met mijn kamado en wellicht binnenkort kan ik er ook aan beginnen. Wat is essentieel om te hebben met het maken van pulled pork. Ik heb nu alleen een punt thermometer (inkbird).
 
Dat ziet er inderdaad lekker uit, ik ben nog niet zo ver met mijn Q skills, dus ik ga deze uitdaging nog niet aan. Nog wat spelen met mijn kamado en wellicht binnenkort kan ik er ook aan beginnen. Wat is essentieel om te hebben met het maken van pulled pork. Ik heb nu alleen een punt thermometer (inkbird).

Het belangrijkste is een mooie procureur of Boston Butt. 😉😂

Zorg dat je wat chunks rookhout hebt, een bbq die de indirect in kunt richten en aluminiumfolie.

Meer heb je eigenlijk niet nodig.
Een thermometer is fijn, maakt niet uit of dit een bedrade is of een prikthermometer.

Gewoon aan beginnen en niet te bang zijn.

Oja, een flesje bier of wijn is wel aan te raden, het is een hele zit.
 
Dat ziet er inderdaad lekker uit, ik ben nog niet zo ver met mijn Q skills, dus ik ga deze uitdaging nog niet aan. Nog wat spelen met mijn kamado en wellicht binnenkort kan ik er ook aan beginnen. Wat is essentieel om te hebben met het maken van pulled pork. Ik heb nu alleen een punt thermometer (inkbird).
Een bbq en iets om mee te prikken voor de prik test.

pulled pork is heel vergevingsgezind dus gewoon DOEN !

 
Dat ziet er inderdaad lekker uit, ik ben nog niet zo ver met mijn Q skills, dus ik ga deze uitdaging nog niet aan. Nog wat spelen met mijn kamado en wellicht binnenkort kan ik er ook aan beginnen. Wat is essentieel om te hebben met het maken van pulled pork. Ik heb nu alleen een punt thermometer (inkbird).
Zie voorgaande reacties,
Priktest of goede thermometer.
Bedrade thermometer is fijn voor het proces te volgen en de roostertemp te bewaken

Verder;
Voldoende goede brandstof
Tijd voor voorbereiding en Q
Tegenslag komt oom wel eens vooor
Goed weer of een paraplu
Tweede Q voor de tussentijdse hapjes
Voldoende vloeistof

Succes en smakelijk eten.
 
Heel mooi gelukt voor een eerste keer. Een weber is net wat lastiger om constant te houden. Maar stiekem is het ook wel leuk om elke keer te gaan kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan