BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork, eerste keer op Bastard

 
 

bassabbas

Sprokkelaar
Berichten
31
Afgelopen weekend de redelijk nieuwe bastard large voor het eerst gebruikt om een low en slow sessie op te doen.
Eerst langs Beimer in Enschede gereden om de vleesvoorraad aan te vullen, waaronder een stuk procureur.

Het recept dat ik gevold heb is die van NOSKOS, de wedstrijd pulled pork. En voor de coleslaw het recept wat ook hier op het forum te vinden is.

Een lang verhaal kort, het kon beter. Een aantal verbeterpunten:
- de geinjecteerde marinade leek redelijk uit het vlees gelopen te zijn na een nachtje in de koelkast
- de temperatuur van de bastard kreeg ik maar niet goed, aangestoken op 1 punt, maar de temperatuur bleef ook na veel knijpen maar oplopen. Uiteindelijk is de temperatuur een hele tijd boven de 150 graden geweest, wat uiteraard niet veel goed deed voor het vlees. Hij was ook veel eerder klaar dan gepland, maar de truc met de koelbox en handdoek werkte prima

Uit wat frustratie heb ik het simpel gehouden, PP en de coleslaw op een bordje en eten maar. Uiteindelijk viel de smaak van de PP niet eens zo heel erg tegen, maar ik weet zeker dat ie beter kan. To be continued, dan kan ik gelijk wat meer fotootjes maken bij volgende run, dan is het meubel ook af.
3.jpg
1.jpg
4.jpg
2.jpg
 
Ziet er prima uit! Mogelijk dat de vloeistof in je marinadebak daar gekomen is doordat er zout in de rub zit en er dus een soort pekeleffect ontstaat. Wellicht andere kolen gebruiken? Ik merkte bij mijn PP ook dat het kastig is om op temp te houden als je ‘verkeerde’ kolen gebruikt. Mijn beste ervaring is met stevige kopen van grote dichtheid, middelgrote stukken zoals bijv quebracho.
ben benieuwd naar je nieuwe setup!!
 
Dat ziet er toch geen verkeerde run uit. Je PP lijkt op foto mooi sappig. En dat icm de salade zal zeker gesmaakt hebben.

Wat betreft temperatuur van de kamado.
Wat voor houtskool gebruik je? Ik zelf gebruik voornamelijk zachte houtskool soorten. De grote gele zakken van Hanos. Ik steek mijn BGE voor L&S op een plek aan. Zodat er een mooi klein gloeiplekje ontstaat. Dan gaat de steen en het rooster er in. Alle schuiven open. Zodra de temp gaat klimmen tot z’n 80gr gaat alles zowat dicht. De schuif onder past net een vingertopje tussen. De schuif boven is een paar millimeter open. Heel af en toe iets spelen met de schuifjes om de temp precies goed te krijgen. Maar let op. Dit duurt zeker een half uur.
M’n broer gebruikt voornamelijk harde type houtskool. Zijn kamado moet kompleet anders ingesteld worden. Zijn schuiven staan duidelijk veel verder open als bij mij. Mijn advies. Kies een type houtskool dat je goed bevalt. En blijf daar bij. Ga niet steels wisselen van soort.
 
Ziet er prima uit! Mogelijk dat de vloeistof in je marinadebak daar gekomen is doordat er zout in de rub zit en er dus een soort pekeleffect ontstaat. Wellicht andere kolen gebruiken? Ik merkte bij mijn PP ook dat het kastig is om op temp te houden als je ‘verkeerde’ kolen gebruikt. Mijn beste ervaring is met stevige kopen van grote dichtheid, middelgrote stukken zoals bijv quebracho.
ben benieuwd naar je nieuwe setup!!


Voor wat betreft de kolen zit ik dan goed. Deze gebruik ik al.
Wel merk ik dat de Bastard large lastiger werkt (voor mij dan) dan de GrillGuru compact. Ik kan ook nog niet wennen aan de topvent die er af moet Thanks voor je tips!
 
Dat ziet er toch geen verkeerde run uit. Je PP lijkt op foto mooi sappig. En dat icm de salade zal zeker gesmaakt hebben.

Wat betreft temperatuur van de kamado.
Wat voor houtskool gebruik je? Ik zelf gebruik voornamelijk zachte houtskool soorten. De grote gele zakken van Hanos. Ik steek mijn BGE voor L&S op een plek aan. Zodat er een mooi klein gloeiplekje ontstaat. Dan gaat de steen en het rooster er in. Alle schuiven open. Zodra de temp gaat klimmen tot z’n 80gr gaat alles zowat dicht. De schuif onder past net een vingertopje tussen. De schuif boven is een paar millimeter open. Heel af en toe iets spelen met de schuifjes om de temp precies goed te krijgen. Maar let op. Dit duurt zeker een half uur.
M’n broer gebruikt voornamelijk harde type houtskool. Zijn kamado moet kompleet anders ingesteld worden. Zijn schuiven staan duidelijk veel verder open als bij mij. Mijn advies. Kies een type houtskool dat je goed bevalt. En blijf daar bij. Ga niet steels wisselen van soort.
Thanks! Ik denk dat ik ook wat ongeduldig ben geweest qua alles op temperatuur laten komen en gewoon te laat ben geweest met de schuiven verder dicht doet. Ik ga eens kijken wat andere kolen voor mij doen :)
 
Toch een mooie run, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Laatst bewerkt:
Heel scherp, heb het aangepast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Mooie en vooral leerzame run.
Eindresultaat Is smakelijk zo te zien.
Bij mij loopt er ook soms behoorlijk wat injectie vloeistof uit.
Is ook een beetje afhankelijk van het vlees. Soms Is het steviger, soms meer open van structuur.
Probeer het vlees na het injecteren zo strak mogelijk in te pakken, of in vacuüm verpakt. Dan krijgen de smaken in ieder geval de tijd.
Ik leg het vlees altijd wel een tijdje van te voren op een rooster buiten de koelkast voor het op de smoker gaat. De uitgelekt vloeistof lekt dan in ieder geval niet in mijn smoker
 
Na het gevecht is het toch een lekker hapje geworden
 
Terug
Bovenaan Onderaan