BasBQ
Beef en Steak

Pulled beef

 

JosAikema

Tondelzoeker
Berichten
17
Vandaag aan de slag met pulled beef op de mini kamado. Afgelopen week een stuk rundernek van 1 kg gehaald en deze gisteren in de rub gezet. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een rub uit het eerste boek van Jord Althuizen. Hier staan 2 rubs in waarvan ik de chicken en beef rub vaak gebruik.

Ik had de verwachting dat de beef wel even op de kamado moest liggen, dus 's ochtends om 8 uur heb ik de kamado gevuld met houtskool en daarna aangestoken. Hij kwam vrij snel op temperatuur (110 graden) dus 2 chunks hickory en de plate setter er op en daarna het rooster met de rundernek.

De temperatuur schommelde tussen de 110 en 130 graden en binnen 1,5 uur was de kerntemperatuur 65 graden. Vervolgens ingepakt 2 lagen aluminiumfolie en om 12:00 was de kerntemperatuur 93 graden. Dat was best snel moet ik zeggen.

De rundernek van de kamado gehaald en het vocht uit het aluminiumpakketje opgevangen. Vervolgens het vlees weer ingepakt in aluminiumfolie en een uur laten rusten. Ondertussen rook het erg lekker en waande ik me in een Amerikaans BBQ restaurant.

Na een uurtje het vlees uitgepakt en wilde ik beginnen met pullen. Ik had daarvoor 2 claws willen gebruiken maar het vlees zat nog zo stevig in elkaar dat dit niet lukte. Dan maar met de hand pullen. In het vlees zaten ook nog wel wat taaie stukken vet. Die heb ik er maar uitgehaald.
Na het pullen het vocht er weer door en flink wat Smokey BBQ saus. En de smaak is fantastisch.

Wat me toch wel tegenviel was de structuur van het vlees. Ik had verwacht dat dit echt (net als pulled pork) uit elkaar viel maar dat was niet het geval. Ik ben bang dat dit te maken heeft met de tijd welke het vlees op de kamado heeft doorgebracht. Dit had natuurlijk veel langer moeten zijn waardoor het nog langzamer was gegaard. Dan had te temperatuur dus nog iets lager moeten zijn?

Ideeën of tips? Ik hoor ze graag.

tmtdipZl.jpg

De rundernek

tLoXnqvm.jpg

De rub erop

IWW3cMyl.jpg

Klaar om te gaan!

rgrbkBHl.jpg

Gaan, gaan, gaan

1HNdupNm.jpg

Voor het pullen

Au27DnYm.png

Tijdens de run

Wxvcf2xl.jpg

Na het pullen
 
Mooi project, jammer dat het resultaat tegenviel.

altijd moeilijk om de precieze reden aan te geven maar het lijkt erop dat het vlees nog iets langer op de bbq had gemoeten.
normaal kijk ik behalve naar de kern temperatuur vooral naar de weerstand van de temperatuurprobe. Deze moet er echt inglijden.
 
Ik heb het ook weleens gehad. Ligg eraan waar uit de koe het vlees komt. Soms is het net een rubber bal.
 
Uiteindelijk 's avonds gegeten in een wrap met guacamole, sla van rode kool en ijsbergsla en bbq saus. En dat smaakte echt top.
 
Lekker Pulled Beef. Ik merk toch altijd dat PB iets stugger is dan PP. Misschien volgende keer bij het inpakken wat boter er bij doen. Dat stooft altijd wel lekker. En de injectie van wat azijn voorzien. Maakt het vlees wat malser.
Hoe dan ook. Je heb een lekker dagje met de BBQ in de weer geweest. Mooi hoor op zn kleine kamado.
 
Ik heb letterlijk nu exact hetzelfde
iets meer dan een kilo om ongeveer 10 uur op de q gelegd en na 2 uur was hij over de 60 graden.
In de folie en in een badje van fond en ui/knoflook en hij is nu (13:00 uur) 90 graden (en een 2e probe 92 graden).
ik laat hem nu naar 95 gaan maar ben er bang voor.... stoofvlees moet langer...
 
Ok, eruit gehaald en niet uit elkaar te trekken. Gezien ik hem toch al verpest heb is hij opnieuw op de q gegaan op 105 graden. Kijken of ik alsnog de stall kan creëren waardoor dat bindweefselvet oplost...(vast een capital sin maar verpest is hij al. Dit was niet lekker)
 
Terug
Bovenaan Onderaan