BasBQ
Beef en Steak

pulled beef

 

splendid

Vuurmaker
Berichten
51
omdat ik ook eens wat anders wou proberen in de vakantie, ben ik deze week naar de slager geweest voor een mooi stuk hals ( chuck)

na veel speurwerk op het net en in boeken ben ik begonnen met een mooi stuk vlees aan te schaffen,
namelijk een stuk hals van 3 pond.




deze heb ik 12 uur van te voren in de rub van jord van althuizen gezet.

de volgende morgen om 7 uur heb ik een mooie snake gelegd met ecobrasa met daarop een mooi stuk hickory.



na reeds 2 uur zat de temperatuur al op 65 graden. Ik heb het vlees samen met wat appelsap ingepakt in de folie en weer terug gelegd. na nog eens 3 uren zat de temperatuur al op 93 graden. ik heb het vlees eraf gehaald en opnieuw ingepakt. Na een uurtje heb ik het getest. de smaak was grandioos lekker. Alleen was het vlees wat droog. Ook viel het niet te pullen.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

 
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
 
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1
 
Ceriel zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1

Chuck is behoorlijk dooraderd Ceriel en Jet, tenminste de Australian grainfed wel. Ik heb deze altijd van de Hanos namelijk. Heerlijk om te grillen, maar ook botermals bij stoven of voor rendang.  Ik denk dus dat de keteltemperatuur te hoog was. Tenzij ik het mis heb. Dan heb ik niets gezegd.
 
Dominique zei:
Ceriel zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1

Chuck is behoorlijk dooraderd Ceriel en Jet, tenminste de Australian grainfed wel. Ik heb deze altijd van de Hanos namelijk. Heerlijk om te grillen, maar ook botermals bij stoven of voor rendang.  Ik denk dus dat de keteltemperatuur te hoog was. Tenzij ik het mis heb. Dan heb ik niets gezegd.

Hoe hoog was de roostertemperatuur dan?
 
Dominique zei:
Ceriel zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1

Chuck is behoorlijk dooraderd Ceriel en Jet, tenminste de Australian grainfed wel. Ik heb deze altijd van de Hanos namelijk. Heerlijk om te grillen, maar ook botermals bij stoven of voor rendang.  Ik denk dus dat de keteltemperatuur te hoog was. Tenzij ik het mis heb. Dan heb ik niets gezegd.


Ja duuuh Domi  ;) ;)
Jij hebt het over Austalian Grain Fed, dat is een heel ander stuk Rund als die magere Runderen uit NL.
In de jaren 60 van de vorige eeuw hebben de mensen hier in NL een fobie gekregen voor vet in vlees.
Nu lopen de internisten te zeuren dat we meer eiwitten en vet moeten eten.
Wij gaan gewoon maar op smaak af, vet vlees smaakt sowieso beter.
 
Hans zei:
Dominique zei:
Ceriel zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1

Chuck is behoorlijk dooraderd Ceriel en Jet, tenminste de Australian grainfed wel. Ik heb deze altijd van de Hanos namelijk. Heerlijk om te grillen, maar ook botermals bij stoven of voor rendang.  Ik denk dus dat de keteltemperatuur te hoog was. Tenzij ik het mis heb. Dan heb ik niets gezegd.

Hoe hoog was de roostertemperatuur dan?

volgens de igrill zat de temp constant tussen de 106 en 125.

 
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)

nu je het zegt was het idd niet echt gemarmerd.

ik zal daar een volgende keer in elk geval beter op letten.
 
Ewald zei:
Dominique zei:
Ceriel zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)
+1

Chuck is behoorlijk dooraderd Ceriel en Jet, tenminste de Australian grainfed wel. Ik heb deze altijd van de Hanos namelijk. Heerlijk om te grillen, maar ook botermals bij stoven of voor rendang.  Ik denk dus dat de keteltemperatuur te hoog was. Tenzij ik het mis heb. Dan heb ik niets gezegd.


Ja duuuh Domi  ;) ;)
Jij hebt het over Austalian Grain Fed, dat is een heel ander stuk Rund als die magere Runderen uit NL.
In de jaren 60 van de vorige eeuw hebben de mensen hier in NL een fobie gekregen voor vet in vlees.
Nu lopen de internisten te zeuren dat we meer eiwitten en vet moeten eten.
Wij gaan gewoon maar op smaak af, vet vlees smaakt sowieso beter.

Ik ging er abusievelijk vanuit, dat als iemand al zover is dat hij chuck gaat gebruiken, hij ook wist waar hij verder op moest letten, of een slager die hem goed advies zou geven. Aan de andere kant, slagers weten ook alleen maar wat ze weten, en geven niet makkelijk toe dat ze ergens geen kennis van hebben....
Niets ten nadele van TS trouwens, alleen maar hulde voor het uitproberen. Maar wel ONWIJS zonde dat het dus niet tot het gewenste resultaat leidde.
 
splendid zei:
Jet zei:
Jammer dat het niet gelukt is om te pullen, ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar :-? ik denk dat je vlees te mager was, voor pulled beef heb je vlees nodig dat dooraderd is met vet en voldoende bindweefsel bevat, wat zorgt voor extra sappigheid ;)

nu je het zegt was het idd niet echt gemarmerd.

ik zal daar een volgende keer in elk geval beter op letten.

Bij Hanos heb je Australian Grainfed, probeer die eens. Geweldig stuk vlees!
 
Dominique zei:
Aan de andere kant, slagers weten ook alleen maar wat ze weten, en geven niet makkelijk toe dat ze ergens geen kennis van hebben....

Veel slagers weten ook maar wat ze willen weten en wat hun het best uitkomt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
 
Ik heb ook al eens PB gemaakt. Maar dan van klapstuk. Gewoon van de slager. Daar zat volop vet in. Deze heb ik ruim 24u van te voren in de rub gezet. En voor dat het stuk de bbq op ging ge?njecteerd. Met een mix van azijn, zout en de rub. Had er tegelijkertijd ook een procureur bij liggen. Die gingen beide ongeveer gelijk op qua temp en tijd.
PP was heel makkelijk pullen. De PB was iets steviger. Wel goed te pullen. Maar anders dan PP.
 
Altijd jammer als iets niet lukt. Het stuk vlees ziet er niet echt ?vet? uit.

Mocht je het nog een keer proberen zou ik zoals hierboven staat voor een vetter stuk gaan. Let ook goed op dat als je het eraf haalt het ook echt gaat is en niet alleen op de temperatuur afgaan. Een sateh prikker moet erin gaan als boter. Anders gewoon nog even laten liggen.
 
Frits zei:
Altijd jammer als iets niet lukt. Het stuk vlees ziet er niet echt ?vet? uit.

Mocht je het nog een keer proberen zou ik zoals hierboven staat voor een vetter stuk gaan. Let ook goed op dat als je het eraf haalt het ook echt gaat is en niet alleen op de temperatuur afgaan. Een sateh prikker moet erin gaan als boter. Anders gewoon nog even laten liggen.

Frits, jij hebt ooit eens PB gemaakt toen ik nog bij de SSS zat. Dat was onwijs lekker. Heb jij dat recept nog ergens?
 
Her recept dat ik toen volgde kwam van de site van Dennis, heb daar toen jou frambozen saus voor gebruikt dus dat moet goed na te maken zijn.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5233.0

Recept van Dennis:
https://www.bbq-nl.com/2012/05/pulled-beef.html




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan