BasBQ
Beef en Steak

Pulled Beef (M'n 4e poging intussen)

 

bjornc

Vuurmaker
Berichten
70
We wilden weer eens Pulled Beef proberen, ik kreeg het alsmaar niet voor elkaar met resultaten varierend tussen schoenzool en baksteen.
Maar intussen heb ik hulp, in de vorm van de Fireboard 2 Drive.

Het recept van Melebest ten uitvoer gebracht, met een kleine kilo onderrib.

Dus, gisteravond om 22:20 ging het vlees op de bbq, met rookchips Hickory/Whiskey .

0a1Eii.png

0a1ZHc.png


's ochtends even kijken hoe het erbij staat:

0a1trZ.png


Het eindresultaat:
0a113P.png

0a1RNm.png

0a1k9o.png



En voor de datanerds onder ons;
0a1Ik1.png


Hier is te zien waar het goed, en fout ging:

Ik heb m'n Kamado Joe handmatig gestart, maar voor ik het wist was de temperatuur iets te hoog.
Daarna zoals gezegd s'ochtends gechecked.
Iets voor 17:00 waren de kolen bijna op, maar door ze even tegen elkaar te schuiven kon het feest door gaan.
Ik had de basket niet helemaal vol gegooid, want de zak Pitmaster Quebracho Blanco was leeg, en ik wilde de nieuwe niet aanbreken voor een pond tot een kilo kolen.
Toen tegen 17:00, was de batterij van m'n Fireboard leeg, ik heb er een powerpack aangesloten. Zie de dip in set-point.
Ook heb ik de temperatuur opgeschroefd, want etenstijd naderde, en het vlees was nog niet op temperatuur.

Al met al, heeft het vlees grofweg 20 uur gegaard.
 
knap hoor zoveel geduld heb ik niet.
Vooral foto 2 is echt briljant gemaakt vind ik.
heeft vast lekker gesmaakt!
 
Hoe viel de bark en sappigheid mee zonder wrap en spray? Zat er veel rooksmaak aan door chips te gebruiken?
 
Wow 20 uur. Mooie run.
ik gooi de bak altijd helemaal vol, zeker als ik denk dat het een hele lange run wordt.
hoop dat het gesmaakt heeft
 
Dank voor de complimenten!
Normaal gooi ik de Kamado ook helemaal vol, maar in dit geval meende ik dat er genoeg in zat.
De koude wind heeft vermoedelijk wat meer brandstof gevraagd.

De bark was op de meeste plaatsen prima, maar op een aantal plekken te droog, en soms hard.
De rooksmaak was niet sterk aanwezig, maar vermoedelijk is dat omdat chips snel verbranden.
Normaliter gebruik ik Chunks, maar ik moet de chips ook opmaken haha.

@Zwientie , als de temperatuur regeling geautomatiseerd is, dan is het meer een kwestie van plannen, en kan je redelijk zorgenvrij andere zaken doen. (Vandaag heerlijk rondje op de mtb gezeten haha)
 
Het duurt effe maar dan heb je ook wat
Gelukkig met etenstijd klaar, zal gesmaakt hebben

Chips gaan er sneller door dan chunks, weken zou ook maar effe helpen
 
zo, das een lange run geweest. Het resultaat mag er zijn
zal smullen geweest zijn
 
Thanks!
Mede een lange run doordat ik het niet ingepakt heb natuurlijk.
Wellicht dat ik een volgende keer het vlees ga insprayen om uitdroging tegen te gaan. Dat kan imo prima elke paar uur.
 
Uit ervaring zeg ik dat sprayen het uitdrogen niet echt voorkomt, het duurt alleen nog langer. Inpakken geeft het beste resultaat.
 
Dan ga ik in het vervolg eens inpakken in butcher paper, of ik gooi het in m'n rvs brader met deksel.
 
Dat was een beste run. Ik maak Pulled Beef altijd het zelfde als Pulled Pork. Vaak gaan ze ook samen in het ei. PB is altijd iets vaster dan PP qua structuur. Ik pak het wel altijd in. Nog nooit gewaagd aan een run zonder inpakken.
Maar was het nu wel helemaal naar je zin? Dat haal ik er nog niet helemaal uit.
 
Nou ja, qua bereiding was het wel naar m'n zin.
Maar qua persoonlijke voorkeur vond ik het niet fantastisch ofzo. De smaak was prima, maar PP smaakt gewoon beter.
 
Nou ja, qua bereiding was het wel naar m'n zin.
Maar qua persoonlijke voorkeur vond ik het niet fantastisch ofzo. De smaak was prima, maar PP smaakt gewoon beter.

Ik vind allen de structuur van het vlees anders. De saus en rubs bepalen toch de smaak. Het is zeker de moeite waard om eens te proberen. En zeker voor mensen met allergie voor varkensvlees. Die kunnen op deze manier toch het lekkere Pulled vlees van de BBQ ervaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan