BasBQ
Beef en Steak

Pulled Beef (eerste keer)

 
 
 

Smokingwood

Pitmaster
Berichten
747
Vandaag is het zover, de voorbereidingen voor pulled beef. Pulled pork heb ik een aantal keer gemaakt, nu de koetjesvariant. Al lang op m’n to do list, maar nog niet van gekomen. Bij de slager een mooi stuk runderstoofvlees gehaald van circa 1,3 kilo.

Ik leg hem in de brine van:
Appelsap, appelazijn, 150 gr. keukenzout, 100 gram kristalsuiker, uigranulaat, paar peperkorrels, laurierbladeren, paar kruidnagels, marjoraan, knoflookgranulaat, salie.

Ik durfde de zak niet te vacumeren vanwege het vocht, maar de meeste lucht is er uit en ik heb hem geseald zodat ie makkelijk in de koelkast kan. Rechtop zit het vlees volledig onder de brine.

22DBC376-045B-4BF0-B245-C0A46C11AC13.jpeg

1,3 kilo mooi rundvlees.
A180726C-4E6D-4FB2-AA32-EDFDC487B3D5.jpeg

De brine in wording, niet met water maar met appelsap en appelazijn.
4A82015C-427E-42E9-919B-D4AF35823DB9.jpeg

Handig in een sealzak zodat ie makkelijk in de koeling kan.

Morgenochtend gaat ie op de bbq, of op de weber mastertouch, of op de smoker… Dat weet ik nog niet. Voor nu ligt ie z’n schoonheidsslaapje te doen.

Omdat het vlees vrij mager is, ga ik het nog injecteren met vloeibare boter gemengd met kruiden.

Iemand aanvullende tips? 😬

D08CAD8E-CBC1-4A9B-A046-D12276CC4639.jpeg

Afgespoeld en Ingesmeerd met mosterd.
E312DDA7-75CF-47C3-BA6F-6E174D08A652.jpeg

Bruine suiker, knoflookgranulaat,uigranulaat, paprikapoeder en een beetje gemalen peper.
10A2D15B-AB86-471C-AEAA-87EE3B4D8EC4.jpeg

En rubben maar.

03FB714F-A9C9-4BD4-A5AA-5720DB405A59.jpeg

Slang van briketten gebouwd, 12 brandende briketten erin en ruim kersenrookhout. Alleen een domethermometer erin, kern maakt niet zo veel uit want hij gaat straks in de DO.

20DA7737-DAC4-431E-8BC6-F57B24B1D7E3.jpeg

Uur en 3 kwartier in de kersenrook gelegen op ongeveer 100 graden, langer durf i, niet in verband met het magere vlees en het gevaar voor uitdrogen. Oh ja, tussendoor nog geïnjecteerd met vloeibare boter, dat was ik vergeten.
DF609216-01E7-4196-8C0B-8277B89999EB.jpeg

In de DO met 500 gram tomatenpulp, halve liter kippenbouillon, pakje appelsap, scheut appelazijn, uiengranulaat (uien zijn op… 🥺) en knoflookgranulaat.
9DE3B7B2-6BA6-4417-A0FF-04A7985D613C.jpeg

Terug op de que.

A4442C5C-6298-4A91-A48A-26981DAC947C.jpeg

Totaal 7 uur waarvan bijna 2 op het rooster en 5 uur in de DO. Hij is zacht als ik erin prik met de thermopen dus hij mag eruit.
C91BA6C0-E571-4672-B8A1-B03368B4C2E0.jpeg

Na het rusten pullen en een deel van de saus uit de pan toevoegen, stiekem geproefd… Totaal niet droog gelukkig!
DBAF0176-5026-41F7-98B0-8922B6DC87E6.jpeg
Sla en pulled beef, heerlijk! Project geslaagd!
 
Laatst bewerkt:
Spannend hoor!

hoe lang verwacht je dat hij erop moet?
 
Ben benieuwd..... hij is erg mager maar je bent er al op bedacht dat je er alles aan zult moeten doen om 'm niet droog te laten worden inderdaad. Ik zou 'm ook wat vroeger inpakken dan gebruikelijk denk ik om zo min mogelijk vocht te verliezen ;)👍
 
Spannend hoor!

hoe lang verwacht je dat hij erop moet?
Ik denk 6 tot 8 uur als ik de MT inzet, maar ik wil hem niet te snel inpakken want ik hou van een stevige rooksmaak en een mooie bark. Dus ik ga wel van 8 uur uit.
 
Ben benieuwd..... hij is erg mager maar je bent er al op bedacht dat je er alles aan zult moeten doen om 'm niet droog te laten worden inderdaad. Ik zou 'm ook wat vroeger inpakken dan gebruikelijk denk ik om zo min mogelijk vocht te verliezen ;)👍
Hm, toch eerder inpakken…? Ik wou hem/haar na 3 uur aankleden, is dat te laat denk jij? Dometemperatuur van rond de 100 graden.
 
Hm, toch eerder inpakken…? Ik wou hem/haar na 3 uur aankleden, is dat te laat denk jij? Dometemperatuur van rond de 100 graden.
Ik zie nergens een randje vet of dooradering dus uitdroging ligt wel op de loer..... sprayen dan misschien als je niet eerder in wilt pakken?
Of het risico nemen...... als 'ie dan gort droog is een fles saus erdoor en goed kauwen.... alles voor de wetenschap :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Ik zie nergens een randje vet of dooradering dus uitdroging ligt wel op de loer..... sprayen dan misschien als je niet eerder in wilt pakken?
Of het risico nemen...... als 'ie dan gort droog is een fles saus erdoor en goed kauwen.... alles voor de wetenschap :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Hm, even over denken… Daarvoor is de marineertijd ook uitgevonden denk ik, om je verdere stappen te kunnen overdenken…
 
Is pekelen een optie? Ik weet niet of dat ook opgaat voor stoofvlees?
 
Tja ziet er goed uit. Ik ben vooral benieuwd hoe dit stuk beef uit gaat pakken. Of je het erg sappig krijgt of dat het toch wat aan de droge kant wordt. Lekker bezig! 👍
 
Tja ziet er goed uit. Ik ben vooral benieuwd hoe dit stuk beef uit gaat pakken. Of je het erg sappig krijgt of dat het toch wat aan de droge kant wordt. Lekker bezig! 👍
Ik ook! Heb hem net van het rooster in de DO gedaan en op dit moment lijkt ie nog goed sappig. Denk mede door het nat pekelen en het injecteren met vloeibare boter.
Maar ik ben inderdaad erg benieuwd naar het resultaat.
 
Hij is goed gelukt! Door het pekelen, het injecteren en de bereiding in de DO is ie heerlijk sappig geworden. Wat ik anders zou doen de volgende keer is wat minder zout in de brine en minder tomatenpulp. Dus het moet nog een keer…🥳🤣
 
Hij is goed gelukt! Door het pekelen, het injecteren en de bereiding in de DO is ie heerlijk sappig geworden. Wat ik anders zou doen de volgende keer is wat minder zout in de brine en minder tomatenpulp. Dus het moet nog een keer…🥳🤣

zonde zeg, dat je nog een keer moet…. 😂

waarom zou je bovenstaande anders doen? Smaak?
 
zonde zeg, dat je nog een keer moet…. 😂

waarom zou je bovenstaande anders doen? Smaak?
Ja, hij was niet te zout, maar scheelde niet veel. Ik heb me verrekend met de verhouding vocht/zout bedacht ik me achteraf.

En de saus was me te veel een pastasaus, wel lekker maar kan lekkerder. Hoe weet ik nog niet, ga ik over denken.

Tja, wat moet moet…Nog maar een poging (of 10) 😝🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan