BasBQ
Beef en Steak

Prosciutto van wilde gans

Marieken zei:
helemaal niks, mislukt. ik heb wel foto's, zal ze een dezer dagen eens posten. ik denk dat het proces gelukt was maar de smaak beviel me allerminst. de textuur was goed, maar het vlees leek wel zwart! zag er wel spectaculair uit. helaas smaakte het echt veel te funky....

de schwarzwalder die ernaast hing was dan weer goddelijk gelukkig...

het boek is inderdaad de nederlandse food diy!

Waarschijnlijk te snel gedroogd? Via de methode die ik hierboven heb gedaan, duurde het uiteindelijk 12 weken.
 
Te snel? Ik had enkele filets en de lucht vochtigheid was ok?... Ik denk eerder dat ik wilde gans geen geschikt ingredi?nt vind voor dit recept... De andere zaken die tegelijk te drogen hingen zijn prima...
 
Hoe lang had je de ganze(n)borsten gedroogd dan Marieken. ?
Ik denk eerder dat ze dan te lang gehangen hebben, als ze heel donker geworden zijn  :(
Volgens mij is op de "gewone" methode 2 ? 3 weken voldoende.

Mac
 
Mac zei:
Hoe lang had je de ganze(n)borsten gedroogd dan Marieken. ?
Ik denk eerder dat ze dan te lang gehangen hebben, als ze heel donker geworden zijn  :(
Volgens mij is op de "gewone" methode 2 ? 3 weken voldoende.

Mac

ja een week of drie inderdaad. ik had ze na twee weken gewogen en nog een weekje teruggehangen. ik heb de getallen niet meer bij de hand. de textuur was goed, niet te droog, maar de smaak was veel te sterk.
 
Marieken zei:
Te snel? Ik had enkele filets en de lucht vochtigheid was ok?... Ik denk eerder dat ik wilde gans geen geschikt ingredi?nt vind voor dit recept... De andere zaken die tegelijk te drogen hingen zijn prima...

Wilde gans is erg actief, dus wel wat meer vet onder het vel, maar ook een slankere filet, schat ik....
 
hierbij de foto's, misschien dat iemand nog lumineuze ingevingen heeft, zo niet dan streep ik deze gewoon definitief van mijn lijstje-met-goede-ideeen:

DSCN0838.JPG


IMG_20150329_154955.jpg


IMG_20150329_155022.jpg


ter vergelijking, de goddelijke schwarzwalder die van dezelfde zolder kwam, deze was heel heel heel lekker:

DSCN0832.JPG


DSCN0835.JPG


DSCN0834%2520%25282%2529.JPG


de herkansingsganzen die ik na de mislukking nog gehaald heb, deze zijn gewoon in de sous vide gegaan en hoppa de pan in, en de pootjes in de rilette. jum!

DSCN0843.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan