BasBQ
Beef en Steak

Project Cowboyvlees en Dengdeng

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, het gaat er van komen, ik ga gedroogd vlees maken. Nou ja, dat drogen is betrekkelijk betrekkelijk op de OTP57 maar gelukkig is er een vacuumeerder en een diepvries voor handen. En met even flink dooreten kom je ook een heel eind  B-)

1 kg cowboyvlees gehaald bij de slager. Hetzelfde vlees wat hij voor zijn Cowboyvlees gebruikt, ik begrijp een deel uit de dikke bil, maar weet dat niet meer zeker. Zie hier de foto's.
80bde531336747b798a5fd3332c22fe7_zps12aa4415.jpg

19fb17a1de891f6c836cde077563015f_zps81cb0234.jpg


Het vlees verdeeld in 2 gelijke porties.
3521ed6f071c59bcb488b26639f1b9b1_zpse6bc739b.jpg


Portie 1:
Beef Jerky volgens de BBQ Pitboys
1/2 el knoflookpoeder
1/2 el pepervlokken
1/2 cup Worcesteraus
1/2 cup soya saus
1/2 el gemalen peper
60da4c51a8961c72bb37377251a500f9_zps49bd45c3.jpg

Hoppa in een sealbag en marineren maar.

Portie 2 de zoete variant:
Hiervoor was het even zoeken maar ik kwam uiteindelijk terecht bij een oud familierecept voor Dengdeng meegekomen uit Indonesi?. Het staat op schrift maar met een uiterst summiere beschrijving je weet wel, logisch toch die hoeveelheden. Een stuk laos (zit bij mij in een potje) 5 dessertlepels ketoembar (zit bij mij ook in een potje en dat lijkt me wat overdreven veel) en zo meer, dus ik heb er het volgende van gemaakt
200 gr bruine suiker
1/2 cup ketjap manis
1/2 el ketoembar
1/2 el laos
1/2 el zout
573f2b34ef201b9cd09db33ee84ae926_zps39ab0cb9.jpg


Dit werd een redelijk homogene massa, lekker kneden en vervolgens in het vlees gerust. Resultaat een bordje klieder.
5c031f26b9559103e54f3d660cab0586_zps0c6f7625.jpg

f9e8c86a3b4a5eba4c643a367ec42856_zpsa60c0d07.jpg

Hoppa in de sealbag voor de marinade.

Morgen op de Q. Alleen mijn oorspronkelijke plan het vlees te laten hangen gaat denk ik niet lukken, de plakken zullen te dun zijn. Ik moet dus nog wat bedenken. Misschien het rooster van de WGA op stenen leggen en hiermee een extra rooster cre?ren. We zullen zien, wordt vervolgd.


Vervolg oftewel D-day
De lappen vlees flink droog gedept. De bovenste (muurkant) zijn de beef jerkys de andere dus vanzelf de Dengdeng. Wat meteen opvalt is verandering in de structuur van het vlees. De jerky is heel zacht geworden in de marinade. Waarschijnlijk door het zuur van de Worcesteraus. De Dengdeng daarentegen is juist steviger geworden. ik denk dat dit komt door de suiker die er misschien een laag omheen is gaan vormen en vocht heeft opgenomen, geen idee of dit de oorzaak is maar er is een significant verschil ontstaan terwijl het hetzelfde stukje vlees.
0ef45aecbcba1903c4edcadad835d570_zps05d1110e.jpg

ce777f8d2d6306062b0c91c9b5db7ef3_zps92950ba9.jpg


Ik kan natuurlijk niet alles kwijt. Lang leve het cadac rooster, wordt dat ook voor het eerst in zijn leven gebruikt. Op deze manier kan het net.
86de203bd623b220b8e5e882e78de308_zps760a873f.jpg


Ik heb een snake gemaakt en 4 kooltjes aangestoken. Heel iets fijn snoeisel van onze druif tussen de kooltjes verdeeld. Ik zal het rooster na verloop van tijd moeten draaien omdat een deel van het vlees boven de kooltjes ligt vanwege ruimtegebrek. De temperatuur van het bovenste rek is nu na 20 min onder de 50C.
Ik hoop dat dat voldoende is en vooral dat de kooltjes blijven gloeien.

Tot nu toe alles onder controle, het vlees begint aardig in te drogen.
aeba6a27895c7f68ea97ca08b51f04d0_zps18e41603.jpg


En nu het resultaat:
Ik heb na zo'n 4 uur het vlees van de Q gehaald omdat de temperatuur met geen mogelijkheid meer onder de 100C te krijgen was door de wind. De luchtdoorvoer had ik van onder flink afgeknepen, daardoor bleef hij hangen op 100 maar lager lukte niet. Het zag er al prima uit en ik wilde niet de risico lopen dat alles op het eind zou verbranden dus einde sessie.
2329ec97e5e7e7c3f7ca648633be0653_zpsb7a10502.jpg

8bb6dc9c3ac86dfe4edce29d0bc0d331_zpscaa42b57.jpg


Wat vonden we er van? Beide erg lekker maar totaal anders van smaak. Bij de eerste keer proeven ging mijn voorkeur uit naar de jerky, meer smaakbeleving. Bij de tweede keer proeven vond ik de Dengdeng toch ook weer erg lekker. Oftewel, ik vind ze beide heerlijk. Bij de jerky zou ik een volgende keer misschien ietsje minder peper vlokken gebruiken, deze is behoorlijk pittig en niet iedereen stelt dit op prijs. Bij de Dengdeng misschien iets meer ketoembar gebruiken, maar ook dat zal zich uit wijzen na wat meer proeven.
Beide zorgen voor een smaakexplosie in je mond op het moment dat je goed gaat kauwen. Dat is al een hele beleving op zich. Het vlees van de jerky is zachter, makkelijker voorheen te bijten.
Ik heb ze nu wel in een lock and stock doos in de koelkast gezet. Ik hoop dat ze hier niet hun stevigheid van gaan verliezen.
Al met al een geslaagd project.
 
altijd leuk om zo te experimenteren, succes er mee
 
Beef Jerky is lekker, dus dit draadje maar eens blijven volgen.
 
Dit is iets wat ik ook nog op mijn probeerlijst heb staan.  Ik ben benieuwd wat jij ervan bakt!
 
Deze ga ik volgen...

Maar wat gebruik je nou voor een stuk vlees?
 
ThrowonD zei:
Deze ga ik volgen...

Maar wat gebruik je nou voor een stuk vlees?

Goeie vraag. Mijn slager verkoopt zelf Cowboyvlees en ik heb hem gevraagd om voor mij een kg van hetzelfde te snijden. Ik zal hem vragen wat het precies is als ik er weer kom, dan laat ik het je weten.
Hij heeft het ook voor me gesneden.
 
Ati zei:
ThrowonD zei:
Deze ga ik volgen...

Maar wat gebruik je nou voor een stuk vlees?

Goeie vraag. Mijn slager verkoopt zelf Cowboyvlees en ik heb hem gevraagd om voor mij een kg van hetzelfde te snijden. Ik zal hem vragen wat het precies is als ik er weer kom, dan laat ik het je weten.
Hij heeft het ook voor me gesneden.


Super... hoor het graag...
 
Ziet er goed uit.
Effe volgen
 
Dat ziet er zeer interessant uit!!!
 
Nice!!! :D
 
Ik ben benieuwd
 
Het vlees ligt nu een kleine 2 uur op de Q. De temperatuur loopt op, is inmiddels 100C ik heb net de onderste luchtaanvoer maar iets af geknepen. Ik wil liever lager en langer lijkt me beter voor het eind resultaat.
En vervolgens gaan we door met wachten.....  :)
 
Ziet er lekker uit...

Hoe lang kan je dit bewaren?
moetje dit niet droog weg hangen?
 
ThrowonD zei:
Ziet er lekker uit...

Hoe lang kan je dit bewaren?
moetje dit niet droog weg hangen?

Ik durf het niet weg te hangen, weet niet of dat wel goed gaat. Als je het echt wilt drogen moet je eigenlijk een droogmachine hebben lijkt me.  Ik heb geen idee hoe het gaat in de doos in de koeling. Daar laat ik het ook niet te lang in liggen. Ik ga ze vacuumeren en invriezen  denk ik. Ik zal je laten weten of dat goed ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan