BasBQ
Beef en Steak

Procureur maar geen PP

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Ondanks de regelmatige regenbuien van de afgelopen weken heeft het ei ons meerdere keren van lekkers voorzien. Woensdag was het tijd voor Procureur. In de koeling lag een stuk van 900 gram en dat wilde ik graag klaarmaken. Eerst dacht ik aan PP maar ik twijfelde, wij gebruiken eigenlijk nooit rub en of BBQ saus en wij zijn eigenlijk benieuwd hoe procureur bij garing op lage temp. nu eigenlijk smaakt.
Vandaar even verder kijken en ik kwam uit bij een recept op de site van Herman den Blijker, en met hem, daar heb ik wel wat mee. ik zie wel overeenkomsten met hem......nou ja,  eentje dan. Ik bezit ook geen haar meer. Voor de rest ben ik maar een gewone amateur maar wel een die geniet van goede producten en die wilt weten hoe iets daadwerkelijk smaakt. Zijn no nonsense manier van vlees bereiden bevalt mij wel. Goede producten simpel bereiden.
Dinsdag met de voorbereiding begonnen, de marinade gemaakt en het stuk 24 uur laten marineren. De ingredi?nten staan op zijn site.
abana9y8.jpg

De volgende dag het ei opgestookt naar een temp. van 90 graden en op.
yneva2us.jpg


Indirecte methode het vlees begonnen met garen.
uregu6uj.jpg

a7udura5.jpg
De dom temp bleef mooi onder de 100 graden. Na drie uur begon de kerntemperatuur richting de 63 graden te kruipen. Ondertussen de roseval aardappeltjes en de geglaceerde haricats verts voorbereid. Na bijna 4 uur werd dan inderdaad de 63 graden aangetikt en heb ik het vlees in alu gewikkeld en laten rusten.
e5ybaqy8.jpg
u9u4yrud.jpg
y5abudeq.jpg
De geuren waren geweldig. Mocht ook wel want we hadden al lang genoeg gewacht. Andere gerechtjes klaar gemaakt en vervolgens het vlees aangesneden, yes..... Mooi gaar, licht ros?, maar wel lekker sappig. Dit was geweldig!
pa9ynedy.jpg
ju8eme6e.jpg
 
Het ziet eruit als een mooi bordje eten! Heb je de temperatuur ook nog gemeten nadat het in de folie was geweest? En het vet wat ik in het vlees zie zitten, was dat zacht geworden of sneed je dat eraf?
 
Nee, helaas niet aan gedacht om na de folie ook te meten, zal ik voortaan wel gaan doen. Wordt wel druk, temp. bijhouden, foto's maken, en overige gerechten klaar hebben ;)

Het vet heb ik niet weg gesneden, vond ik zonde was juist in combi met de smaak van de marinade en het zachte vlees erg lekker. Van het vet is overigens niet veel over, dat is heerlijk gesmolten
 
Daar loop ik ook altijd tegenaan, ben hoofd afdeling chaotisch, dus tegen de tijd dat alles op tafel staat en op de foto en de temperatuur opgeschreven ben ik er HELEMAAL klaar mee ;) .
Ja hoor, ik ben ook gek op vetjes van het vlees, lekker!
 
Ziet er erg goed uit dat stukje vlees ik had toevallig gisteren het recept gelezen op internet en toevallig vandaag ook een kg gekocht in Oostenrijk en in de vriezer gedaan maar als ik dit ziet kan ik nog wel een stuk kopen maar het  vriezertje is niet zo groot van de caravan.In ieder geval je hebt een mooi stukje vlees klaargemaakt.
 
TOP!!!! Ziet er erg lekker uit !!! :)
 
Ziet er smakelijk uit, een keer wat anders dan pp van de procureur :)
 
Ziet er lekker uit.
Ik meen mij te herinneren dat Herman het nadat het bij hem uit de oven kwam op 63 graden in plakken sneed en insmeerde met marinade om het vervolgens nog even te grillen op de BGE.
Heel omslachtig natuurlijk, maar de kerntemperatuur van het eindprodukt komt dan een stuk hoger te liggen.
Ik zelf gaar een procureur minimaal tot 73 graden kern.
 
lekker hoor! hier gisteren zelfde stukje vlees gehad, alleen wat langer door laten garen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan