BasBQ
Beef en Steak

Procureur: Babi Pangang met Bami

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_3042.JPG


Ingredienten: 1 kilo Procureur

MARINADE:
30 gram vers geraspte gemberwortel (bevroren raspt beter) anders plakjes
twee verse teentjes knoflook in plakjes.
1,5 TL Uienpoeder
1,5 TL Laos
6 el sojasaus (Kikkoman)
op smaak brengen met zwarte peper sojasaus en vissaus (Nampla)
2 TL limoensap
1 TL vijfkruidenpoeder
3 EL olie (arachide) + 1 EL. Sesamolie
4 EL Tomatenketchup
7 EL basterdsuiker
1 TL Sambal Oelek

SAUS:
2 uien (middelmaat) zeer fijn gesneden/gehakt
2 tenen knoflook ook zeer fijn gesneden/gehakt
3 EL olie (arachide)
5 DL warme bouillon (kip)
20 gram vers geraspte gemberwortel (bevroren) anders in plakken, en later verwijderen.
1 TL Sambal Oelek
1 blik gepelde tomaten (Heinz 400 gr.) met de staafmixer tot een gladde saus mixen
3 EL Sherry
2 tl Ketoembar
1 EL rijstazijn
Paar druppels sesamolie
Zest van een +/-halve sinaasappel, voorzichtig doseren je gebruikt niet alle Zest + een scheutje sinaasappelsap naar smaak,
5 EL bruine basterdsuiker
Eventueel Maizena of Aardappelzetmeel om saus te binden.
Pot Atjar Tjampoer

Op smaak brengen met sojasaus, vissaus en gember siroop.
Meestal kom ik uit op:
2 EL. + 2 tl. Sojasaus
2 tl. Nampla (vissaus)
2 tl. Gembersiroop
eventueel snufje zout

Bereiding
VLEES: (marineren)
Meng alle ingredi?nten goed door elkaar en en smeer /wrijf het vlees hiermee in.
Vlees het liefst een nacht in deze marinade laten liggen en regelmatig wentelen zodat de marinade goed in het vlees kan dringen.

VLEES (Bereiden)
BEREIDING

Maak de BBQ klaar voor indirect en direct. (150-160 gr. C. dome temp.)

Leg vervolgens het vlees op het BBQ rooster indirect en steek in de kern van het dikste stuk vlees een kerntemperatuurmeter en sluit vervolgens de BBQ.
Als het vlees ongeveer 75 graden is open dan de deksel weer. Je ziet dat het vlees al mooi bruin is en zo goed als gaar. Leg met behulp van een tang het vlees op het rooster boven het vuur en rooster het vlees nog enkele minuten per kant om het mooie bruine korstje te krijgen.
Haal het vlees vervolgens van de BBQ , dek het goed af met aluminiumfolie en laat het 5 a 10 minuten rusten. Snij het vervolgens in plakken van ongeveer 1 cm dik en serveer het in een warme schaal waarvan de bodem is bedekt met verwarmde Atjar Tjampoer.
Je kunt babi pangang overgieten met de saus of deze er apart bij serveren.

DE SAUS:

Verhit de olie in een wok of braadpan en fruit de zeer fijn gehakte ui en knoflook gedurende 2 a 3 minuten totdat de ui verkleurd is.
Voeg vervolgens alle andere ingredi?nten toe en roer totdat een mooie egale saus is ontstaan. (Proef de saus en voeg naar smaak mogelijk wat sojasaus,vissaus, gembersiroop erbij)
Laat de saus enkele minuten zachtjes pruttelen en als nog niet dik genoeg is gebruik dan aardappelzetmeel of maizena vermengd met wat water om de saus te binden.

DE BAMI:

Een eenvoudige maar heerlijke Bami, een vrij neutraal bijgerecht.

500 gr. mie koken in een sterke kippenbouillon, afspoelen met koud water en wat arachideolie goed erdoor roeren zodat het niet gaat plakken en verder uit laten lekken.
Ik hou ook altijd een veel kortere kooktijd aan dan de verpakking zegt (net niet al dente want je gaat hem nog opbakken en gaart dan nog door)
300 gram bacon bakken en in fijne stukjes snijden.
1 flinke ui snipperen
2 tenen knoflook
1 tot 2 preien in ringen.
Blokje trassie ter grootte van een erwt
1 tl. Sambal Oelek
lichte sojasaus (kikkoman)
Ketjap Manis geen conimex Maar Kentel A of Medja, die laatste vind ik het lekkerst.

Ui fruiten met trassi, dan knoflook erbij en even meefruiten gebakken en fijngesneden bacon (of ontbijtspek) erbij goed omhusselen en dan de prei kort meebakken de mie erbij goed doorbakken op smaak brengen met ketjap manis (medja) en sojasaus en een tl. sambal oelek, de laatste keer heb ik er ook een klein scheutje vissaus ingedaan (Nampla)

DSC_3017.JPG


DSC_3020.JPG


DSC_3023.JPG


DSC_3029.JPG


DSC_3034.JPG


DSC_3038.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zo!! en weer een heerlijk gerecht op tafel!!
 
MarBQ zei:
Zo!! en weer een heerlijk gerecht op tafel!!

Ik heb deze Babi Pangang ook een keertje gemaakt op een "treffen" (bij de andere kant)
En wat voel je je vereerd als een klein meisje, van een jaar of 7, na het proeven zich naar haar moeder wendt, en roept: "Mam, Mam, deze is nog lekkerder als bij de Chinees"
 
Ziet er goed uit !
 
Ewald zei:
MarBQ zei:
Zo!! en weer een heerlijk gerecht op tafel!!

Ik heb deze Babi Pangang ook een keertje gemaakt op een "treffen" (bij de andere kant)
En wat voel je je vereerd als een klein meisje, van een jaar of 7, na het proeven zich naar haar moeder went, en roept: "Mam, Mam, deze is nog lekkerder als bij de Chinees"
Goed idee, ik neem een meisje van 5 mee, jij regelt de rest de aankomende meating ;) Bedankt voor het delen!
 
mooi hoor
 
Ewald zei:
Vlees het liefst een nacht in deze marinade laten liggen en regelmatig wentelen zodat de marinade goed in het vlees kan dringen.

Weer een heel mooi recept Ewald. :)

Maar heb je ook nog wat waar we gewoon bij kunnen doorslapen. :-/
Ben ik eindelijk uit de kleine kinderen, kan ik er weer een paar keer per nacht uit X( X(
 
Mooie foto's, wat kan ik nog meer zeggen.....
Kwijl???
 
dromer1967 zei:
Om toch nog even hier aan te haken: weet iemand misschien een goede atjar tjampoer? Die Conimex bende is natuurlijk helemaal niet te vre....  B-)

Flower Brand (Importeur Vanka Kawat) vinden wij veel lekkerder dan Conimex.
De Conimex is veel te zacht, die van flower brand nog lekker knapperig

3VankaKawat-20110913112813.jpg
 
Bedankt Ewald! Onlangs dit recept gemaakt en moet eerlijk bekennen dat we heerlijk gegeten hebben. Heb genoten van de hoeveelheid ingredi?nten. Bami was top, wij hadden alleen teveel sinaasappelzest erin gedaan wat de saus sinaasappelig maakte.
 
dennisb zei:
Bedankt Ewald! Onlangs dit recept gemaakt en moet eerlijk bekennen dat we heerlijk gegeten hebben. Heb genoten van de hoeveelheid ingredi?nten. Bami was top, wij hadden alleen teveel sinaasappelzest erin gedaan wat de saus sinaasappelig maakte.

Dat is mij de laatste keer ook overkomen, iets te veel zest, het blijft een natuurproduct de ene zest is niet zo sterk als de andere.
volgende keer voorzichtiger en steeds proeven, ga ik ook beter op letten.
 
Even deze weer ophalen. Ik ben van plan dit recept maandag te gaan maken. Alles al in huis, alleen morgen nog even de procureur ophalen bij de slager.
Nu rest mij de vraag. Op welke dome temperatuur heb je het vlees laten garen, en hoe lang heeft dit ongeveer geduurd?
 
Dat ziet er ff lekker uit zeg, bij deze staat hij bij mij ook officieel op de To do.
Bedankt voor het delen.
 
Indirect medium vuurtje zal 180C zijn. Tijd zal een uurtje max zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan