BasBQ
Beef en Steak

Primo XL, tips and tricks gevraagd

jjbakker

Vuurmaker
Berichten
98
Goedemorgen allemaal,

Momenteel heb ik een WSM47, WGA en OTP 57. De WSM vnl voor de low and slow sessies met kokosbriketten. De OTP 57 voor  de eters en de rooster ruimte en de WGA voor ff snel.

Ondertussen ben ik na een aantal jaar toe aan de 'next level' BBQ-en, dat is in mijn ogen overgaan naar een keramische BBQ.

Nu zijn die er ondertussen ook al te kust en te keur maar de ovale vorm van de Primo (XL) is iets wat mij wel aanstaat.

Nu zie ik op youtube voornamelijk filmpjes waarin houtskool wordt gebruikt. (kokos)briketten komt je zelden tegen. Is dit met een reden?
En zijn er must haves bij de aanschaf van een Primo, of dingen die je juist niet moet kopen/hebben/doen?


 
Briketten zijn te compact, waardoor er te weinig zuurstof tussen kan komen en houtskool brandt heter dan briketten.

Bij een primo moet je zeker een pook, de druiprekken, warmte reflectors (d plates) en een vuurhaardscheider kopen. De rest is leuk maar niet essentieel. Dat zijn dingen die je voor verjaardag kunt vragen.

Een tafel of de metalen cart is mijn advies qua onderstel want het standaard onderstel is om te huilen....
 
De ervaring met briketten bij een kamado kan ik het volgende zeggen. Ik heb zelf een Big Green Egg. De briketten zijn ook geschikt voor kamado's alleen niet bij hoge temperaturen +180 graden. Alhoewel ik heb wel pizza en broden mee kunnen bakken op rond 210 graden, maar daar heb ik hoop werk en tijd mee gehad. Het kost je wel wat moeite om op hoge temperaturen te krijgen, met houtskool gaat dit makkelijker. Je moet ze "wild" in gooien (dus niet stapelen) en niet te vol vullen. (dit sluit aan op de opmerking van Gerard 777)

Het nadeel is, althans dat is mijn ervaring, dat de stukken die nog over zijn na een vorige bbq niet meer makkelijk aan te maken zijn.  Ze zijn dan vochtig en het ruikt naar een oude muffige bbq. Ook de kans op verstopping van jou luchtgaten (rooster) is groter, het wordt een poeder die in de gaten blijven plakken. 

Voor low en slow gebruik ik liever briketten omdat de temperatuur constanter verloopt dan bij houtskool.
 
Helemaal met Gerard eens.

1 verhogingsrooster erbij is ook altijd handig, ook al is de XL een grote Q, ik heb nog wel eens ruimtegebrek zeker als je schalen op het rooster gaat zetten, dan is hij zo vol.

Ik gebruik nagenoeg altijd de divider plate, dus een directe en indirecte opstelling (net als in een Weber)
Houd je kolenkant aan de linkerzijde, dit is namelijk de plaats waar je luchtschuif (onder) dichter bij de kolen zit (werkt fijner)
Ik vul de (halve) firebox zo vol mogelijk af elke keer dat ik de Q aansteek, de volgende sessie roer ik door de overgebleven houtskool en vul opnieuw af met een verse lading houtskool, dit herhaal ik totdat de overgebleven houtskool te klein is dan haal ik hem leeg en ververs alle houtskool.
En na elke 2e sessie ofzo even met de aspook as verwijderen.

Nog nooit problemen gehad met slecht branden/temperatuurregeling, bij ons staat de Primo zo, 4-5 keer in de week aan. Laat ik het zo zeggen, wij koken nog maar heel weinig in de keuken.

De Primo Oval XL is echt een wereld Q ik zou geen andere meer willen!
 
Ben het met mijn voorgangers eens.
Nog 1 kleine aanvulling.
Ook ik gebruik meestal de indirecte opstelling. In de andere helft van de bbq leg ik een vel aluminiumfolie wat de bodem en de daar aanwezige luchtgaten afdekt.
Hierdoor kan er alleen lucht via mijn houtskool in de bbq komen. Dit maakt hem nog stabieler wat betreft de temperatuur regeling.
 
Ik kan geen advies geven maar ik blijf dit draadje met veel interesse volgen.
 
Kijk, zou is een verlanglijstje snel gemaakt (y)

Nu de aanbiedingen in de gaten houden als die uberhaupt al komen.
 
Om even aan te haken.. Wat is nu het grote voordeel van zo'n keramische BBQ?
Het zijn stevige bedragen waar je over praat namelijk. Mooi zijn ze,maar wat is nu het "bijzondere"?
 
Mr D.J. zei:
Om even aan te haken.. Wat is nu het grote voordeel van zo'n keramische BBQ?
Het zijn stevige bedragen waar je over praat namelijk. Mooi zijn ze,maar wat is nu het "bijzondere"?

De isolerende werking eigenlijk heel kort samengevat.
En daardoor zuinig in gebruik
Heel stabiel van temperatuur
Makkelijk op een lage temperatuur te houden, maar ook gloeiend heet te stoken.
Door de weinige lucht die er doorheen moet voor je vuur droogt je vlees minder uit.
En "Het oog wil ook wat"
 
Bert zei:
Nog 1 kleine aanvulling.
Ook ik gebruik meestal de indirecte opstelling. In de andere helft van de bbq leg ik een vel aluminiumfolie wat de bodem en de daar aanwezige luchtgaten afdekt.
Hierdoor kan er alleen lucht via mijn houtskool in de bbq komen. Dit maakt hem nog stabieler wat betreft de temperatuur regeling.

Damn Bert, die was ik vergeten, ik gebruik daar geen alu folie voor maar een alu ovale opdienschaal op maat geknipt ,die ik ook als lekbak gebruik, deze is dikker dan alu folie.
 
Mr D.J. zei:
Om even aan te haken.. Wat is nu het grote voordeel van zo'n keramische BBQ?
Het zijn stevige bedragen waar je over praat namelijk. Mooi zijn ze,maar wat is nu het "bijzondere"?

Wat Bert zegt, en Spontane Verliefdheid!!
 
Nog 1 kleine tip voor nieuwe Primo gebruikers, Primo is ook steeds aan het verbeteren en kleine aanpassingen aan het doen net als BGE overigens.
Voorheen hadden de oval XL's nogal last van gescheurde fire boxen niet zo'n probleem, er zit 20 jaar garantie op, maar wel vervelend.
Ze hebben het kolenrooster iets kleiner gemaakt waardoor hij beter kan uitzetten door de hitte, waardoor het rooster de firebox niet meer kapot kan drukken. Het oude rooster zat echt krap in de firebox, de nieuwe kun je zeker 8 mm heen en weer schuiven in de firebox.
En de nieuwe roosters hebben rechte nokjes waar de divider plate ingezet wordt, die van de oude roosters hadden een lichte V vorm waardoor de dividerplate nogal heen en weer kon wankelen in de nokjes (steuntjes).

Let daarop bij aanschaf, dat ze niet de verouderde spullen aan je slijten.
 
Goeie tips :)
 
Nog 2 Tips.

Na verloop van tijd kunnen de moertjes van het scharnier (die met de ronde kop met inbus) door het vele open en dicht doen van het deksel los gaan zitten.
De boutjes en moertjes zijn allemaal Amerikaans schroefdraad, UNC geheten, de boutjes met de ronde kop met inbus en moertjes zijn 1/4 inch UNC
Gelukkig passen M6 moertjes hier ook op, de spoed (onderlinge afstand tussen de draadjes van het schroefdraad) is nagenoeg hetzelfde alleen is de diameter van UNC ietjes kleiner dan Metrisch (ons systeem) 5,9 mm UNC tegenover 6 mm Metrisch.
Je koopt dus 4 moertjes M6 draait de bestaande moertjes vast zodat het deksel lekker open en dicht kan en draait de M6 boutjes als contramoer tegen de bestaande moertjes aan, met 2 sleutels draai je ze vervolgens lichtjes tegen elkaar in en ze zitten muurvast, forever
Dit is niet Primo eigen, hier hebben alle scharnierende gedeeltes van Kamado's last van.

Volgende van onze Bloempotten, de firebox staat los in de base, en beide zijn van aardewerk, aardewerk is niet op de 100ste mm vlak te krijgen, het kan dus voorkomen dat de firebox iets wankelt door oneffenheden (Kop en schoteltje).
Neem een lange strook alu folie (zolang als de omtrek van je firebox) vouw dit om met de dikte van de wand van de firebox op zo'n manier dat je een strook krijgt van ongeveer 3 mm dik en de breedte van de firebox wand (ongeveer net zo breed als het vilt van de base en deksel)
draai de firebox om (onderkant boven) en leg de alu folie over de rand van de firebox eventueel met een zwak plakmiddel.
Zet nu de firebox terug in de base, de alu folie zorgt ervoor dat de oneffenheden worden opgeheven en hij staat als een huis.
Ook hier kunnen de, vooral grote, Kamado's allemaal last van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan