BasBQ
Beef en Steak

PPP

 
 

Alflies

Stoker
Berichten
336
Gisteren voor het eerst een echte low en slow sessie uitgevoerd op de Primo. De laatste tijd leek het wel of ik opnieuw moest leren BBQ- en, nu had ik dan het idee dat ik de temperatuur regeling wel aardig onder de knie had. Omdat we regelmatig struinen op de site van Noskos heb ik daar het recept voor de PP weggeplukt.

Begonnen met de rub, waar naar mijn idee wel erg veel peper in moest en dat is een hele klus met een pepermolen  :)
Gelukkig had ik nog peperkorrels op voorraad, keukenkastjes puilen inmiddels uit.



Ik heb de injectie vloeistof ook een tijdje van te voren gemaakt, mijn gedachte was dat de smaken lekker op elkaar in konden trekken en de vaste stoffen hadden de tijd om op te lossen.
Stukje procureur bij de slager besteld, het was een kleine 2 kg. Zaterdagavond kon het geklieder beginnen.



We kregen zondagmiddag visite en ik wilde op tijd klaar zijn, besloten om op eerste pinkersterdag de wekker te zetten op 6.00
Het lijkt vroeg, maar als je dan het heerlijke weer ziet... niet koud en de zon was al opgekomen. Primo aangestoken, rookhout gezaagd, vlees uit de koelkast en rond 7.00 kon de PP op de Q.
Temperatuur was 120 graden (grill hoogte) en tijdens ontbijt, koffie, douchen enz enz bleef de temperatuur rond de 120 schommelen (118 - 121)
Dit was in het verleden wel anders met mijn webertje 47 cm.
Bij een temperatuur van 74 graden C, voor het eerst het deksel openen en het vlees voorzien van een lekkere dikke laag glaze.



Na het aanbrengen zakte de temperatuur van het vlees en de Q een aantal graden en dit was dus voor het eerst dat de schuiven iets verder open moesten, minimale aanpassing.
Wel duurde het bijna 2 uur voordat het vlees weer 74 graden was, toch was de glaze redelijk warm toen ik hem opbracht.
Geen paniek gewoon de duidelijke uitleg volgen en dan komt het allemaal best goed, dus na 2 uur in de folie.



Gebruik van folie is echt een super uitvinding de temperatuur liep lekker op en bij 88 graden C heb ik de PP onder een deken in de koelbox ruim een uur laten rusten.
In de tussentijd de eindsaus voorbereid en de sappen uit de folie net voor het pullen toegevoegd.



Pullen was een fluitje van een cent, op smaak gebracht met saus. Schaal op tafel en helaas geen foto's meer van de broodjes.
Dit was voor mij tot op heden de beste en lekkerste PP die ik heb gegeten, super recept met dank aan Noskos.


 
dat ziet er heerlijk uit, ik zeg gefeliciteerd met je knor  :)
 
Lekker ontbijtje. Goed gedaan.
 
Erg mooie PP Alflies met mooie donkere bark!
Enne...proficiat met je knorretje  ;)
 
Het ziet er ook heerlijk uit! Gefeliciteerd met je knorretje.
 
Gefeliciteerd met je knorretje! Hij ziet er heerlijk uit en ondanks alle BBQ van het afgelopen wekend zou ik best een broodje lusten :D
Dat de temperatuur van je vlees inzakt toont ook aan dat het verdampen van de vloeistof aan de buitenkant van je vlees de reden is van de zone. En dat je vlees dus niet sappiger wordt als je wacht tot de zone voorbij is ;)
 
Het ziet er goed uit,ik lust wel een broodje.
Gefeliciteerd met je knorretje.
 
Lekker ! gefeliciteerd met je knorretje !
 
Das een mooie PP!
 
Doe mij ook maar zo'n broodje!! :p
Proficiat met je knor!!
 
Mooi hoor, gratz met je knor  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan