BasBQ
Beef en Steak

Porchetta

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Zoals de titel zegt, work in progress. Ik ga morgen met de buurt BBQ'en.. Laat ik dat anders zeggen, we gaan burgers cremeren en stokbrood met knoflook naar binnen lepelen.

Daarom bedacht ik me, laten we die 28 mensen eens wat anders proeven dan zwarte droge bakken vlees (hamburger) en maak een mooi low&slow gerecht. Pulled Pork was een optie, maar tegen een uur of 20:00 met een biertje of wat in m'n bakkes 5 kilo vlees aan stukken scheuren leek me niet zo'n goede optie. Daarom: Porchetta!

Viel me meteen op, geen gerechten op dit forum! Oi.. Dus wat lopen zoeken en Google gebruiken en ik heb nu een soort van half-half van diverse recepten. Ik heb een stuk buikspek van 2 kilo besteld en die haal ik morgenvroeg (samen met de slachtoffers die gecremeerd worden) op. Die ga ik vlinderen en insmeren met een mengsel van salie (uit de tuin van de buren), tijm (uit de tuin van de buren), rozemarijn (klein beetje), knoflook, fijn uitje, pijnboompitjes, zout (beetje) en spek bij gebrek aan mortadello.

Oprollen en insmeren met wat olijfolie en zout. Dan op de WSM bij ongeveer 110 graden en wat kersenhout in de eerste uurtjes. Uur of 8 is de schatting (+70 graden).

Vraag:
Zit ik qua tijd goed, moet ik nog wat kruid toevoegen of is er een gouden tip.

Tevens, moet ik hem nog even een half uur op de OTX leggen van 180 graden voor de korst?

Alvast bedankt en ik hoop morgen wat plaatjes te posten
 
Ik bedoel in het recepten gedeelte hea ;)

Maar alleen al die je gelinkt hebt, de ene doet het op hoge temperatuur voor 2 uur en de andere voor 6 uur...
 
Op de todo lijst!
 
gebaseerd op mijn ervaringen met zwoerd (zit er zwoerd op of wil je gewoon een vettig stukje varken crispy maken??) zou ik zeggen dat een half uur 180 graden niet genoeg is. ik denk dat je een hogere temperatuur nodig hebt of het langer heet moet doen (met risico op schroeiplekken ; )

ik heb het serious eats recept vorige keer gemaakt (vooraf in het zout+baking soda zachtmaken en na het garen frituren) en dat werkt op zich feilloos. maar ik heb het ook op de bbq gemaakt (vooraf in zout+baking soda, indirect low en slow en op het einde nog in directe hitte 200+) en dat zwoerd vond ik lekkerder. Minder opgeblazen, maar wel mooi knapperig.

Als het gewoon de buitenkant van een stuk varken is zonder zwoerd, denk ik dat een half uur 180 graden prima is!
 
Porchetta is top!
Maar neem in godsnaam en stuk buik met zwoerd. Ik zie zoveel opgerolde buiken zonder zwoerd voorbij komen in mijn netwerk, terwijl het hele 'ding' van een goede porchetta natuurlijk de crispy buitenkant tegenover de malse binnenkant is. Daar ga je blij van kijken!
In mijn draadje staat een tip om je goed op weg te helpen, namelijk de buik en avond van tevoren oppervlakkig in prikken en inwrijven met een mengsel van 1:1 baking soda (het oranje doosje bij veel toko's te koop) met zout.
Volgende dag goed afspoelen!
Hierdoor krijg je een mooie 'bubbeling' in het vel bij de endsear.
Lekker kruiden, oprollen, zout op het vel en wat olijfolie.  Low op temperatuur brengen en kort afknapperen bij zo'n 250 graden. Boem! Smaak!
 
Marieken zei:
gebaseerd op mijn ervaringen met zwoerd (zit er zwoerd op of wil je gewoon een vettig stukje varken crispy maken??) zou ik zeggen dat een half uur 180 graden niet genoeg is. ik denk dat je een hogere temperatuur nodig hebt of het langer heet moet doen (met risico op schroeiplekken ; )

ik heb het serious eats recept vorige keer gemaakt (vooraf in het zout+baking soda zachtmaken en na het garen frituren) en dat werkt op zich feilloos. maar ik heb het ook op de bbq gemaakt (vooraf in zout+baking soda, indirect low en slow en op het einde nog in directe hitte 200+) en dat zwoerd vond ik lekkerder. Minder opgeblazen, maar wel mooi knapperig.

Als het gewoon de buitenkant van een stuk varken is zonder zwoerd, denk ik dat een half uur 180 graden prima is!
Ah...dat trucje stond er ook al :)
 
M'n slager had alleen zonder zwoerd.. Op zich niet een groot probleem omdat ik het vlees toch pas vandaag kon ophalen (dus geen tijd voor soda). Heb hem ingesneden en ligt nu ingebonden (vak apart, kan ik niet..) op het aanrecht. WSM gaat zo opgebouwd worden. Foto's komen!
 
Aangezien er bij mij een Iberico porchetta zonder zwoerd in de vriezer ligt, ga ik je scherp in de gaten houden.
 
Veel succes.
Heb veel zin in de foto's  :D
(Ben alvast begonnen met kwijlen)
 
Eerste pics:

spf01s.jpg


Met de kruiden en pijnboompitjes
6sfm0x.jpg


Spek erop ipv Mortadella
14e40g0.jpg


Rollen maar! Dat opknopen is nog niet mijn ding, maar met meer oefening moet dat beter worden ;)
ziu54g.jpg

308fl83.jpg


Ligt er nu 2 uur op, WSM lekker stabiel rond de 110 graden en de porchetta is nu 44 graden.

Tijd voor een biertje.
 
Klaar! Nu 20 minuten rusten en dan aansnijden...

Ben benieuwd!
 
Holy crap, dat is lekker!
 
pochetta altijd lekker!

maar euuuhhhh waar zijn de eind foto's :) wij willen ook het water in de mond
 
Ziet er goed uit en inderdaad Porchetta is altijd lekker, met of zonder zwoerd
vind het alleen jammer dat je de pijnboompitten niet eerst geroosterd hebt.

El Fumarole zei:
Porchetta is top!
Maar neem in godsnaam en stuk buik met zwoerd. Ik zie zoveel opgerolde buiken zonder zwoerd voorbij komen in mijn netwerk, terwijl het hele 'ding' van een goede porchetta natuurlijk de crispy buitenkant tegenover de malse binnenkant is. ............

Ben ik het dus dus niet (helemaal) mee eens.
Een Porchetta met zwoerd is inderdaad heerlijk met het knappertje van buiten en het zachte van binnen, maar een Porchetta zonder zwoerd is ook heerlijk, helemaal als je zo'n homp niet in 1 keer op krijgt, met een groot gezelschap is dat geen probleem maar voor kleinere gezelschappen blijft er altijd over, en die left-overs gaan bij ons in de koeling of in de vriezer want Porchetta is altijd lekker.....ook koud (kamertemp.)
Na een nachtje koeling is er echt niks meer over van die knapperige korst dan een taai gummie vel.
Ook de meester van de Porchetta, Gennaro Contaldo =D> maakt ze met en zonder Zwoerd.
 
Lijkt me erg lekker. mooi gedaan  :)
 
Klein beetje een houten hoofd van de 'bijgerechten' gisteren.. (lees; bier)

Eindresultaat:

s4ubdf.jpg


2daiptz.jpg


dy111e.jpg


Wat was dat lekker zeg. Vlees was prima zacht en op smaak, kruiden gaven subtiele smaak af. Dit ga ik vaker maken, want het is makkelijk, snel en relatief goedkoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan