BasBQ
Beef en Steak

Porchetta van procureur aan het spit.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Ik heb al een tijdje een spit voor Mn weber in huis. Het werd onderhand wel eens tijd dat ie gebruikt ging worden.
Sinds ik dat ding heb wil ik Porchetta maken. Maar mijn vrouw had geen zin in buikspek. Vind ze te vet. Dan maar procureur gepakt. Ik had in het archief gezien dat Mike v R het ook al eens gemaakt had met procureur. Dus dat moet wel goed zitten.
Ik heb verder het recept van Mele Best gebruikt. Met als toevoeging wat Parmaham.

Hierbij wat foto?s

Procureur gevlinderd. Vervolgens vullen met de verse kruiden.

9c909a34d1862bb5dcf61ed479bc28ba.jpg


238dcbdb9792cb74a8887d67afdfab01.jpg


ba96cd741522348fd16f4edb8f78f3f4.jpg


df149f15080be68737be1929ef6acae0.jpg


Dan de boel mooi oprollen en inbinden. Kan ie lekker bij de biertjes gaan chillen in de koeling.

34e1a09b58e33f03646c31e044609e64.jpg


554d4cda61e691f96496df99fc4d60b5.jpg


Rond 1430u was de BBQ mooi op temperatuur(150-170gr). Kon de rollade aan het spit en op de BBQ. Beetje kersenhout er bij voor wat rook.

422a7afb2b7fb6004cb469a581937e2c.jpg


a5be19d2ec4dfb2a2b378d71f73d8a06.jpg


b73a1528804e22a2622e972e2024cb8a.jpg


f84d66acdf0e6335bfc0e9b4569b15bd.jpg


22a1ba6eb196ce1dd6210f5adb64841d.jpg


Na ongeveer 3u draaien was de kern 72gr. Mooi gaar. En kon de motor uit en de ?Porchetta? er af. Even 15min laten rusten onder de folie. Om vervolgens aangesneden te worden. Helaas geen foto?s van het complete bord. We hadden er nog roseval aardappeltjes en gegrilde groentes bij.

c9e21cd2e2f7e754a398b922d98e98e1.jpg


Het was een geweldige ervaring om met een rotisserie te werken. Het vlees was geweldig lekker. Heerlijk mals. En lekker gekruid en mooi egaal gegaard. Ik kijk al uit naar een volgend gerecht van de rotisserie

Bedankt voor het kijken
Bram. 
 
Lekker Bram, kan je hier wel kwijt hoor als je te veel mocht hebben. ;)
 
Dat ziet er lekker uit! Mooie roze rookring ook.
 
Top gedaan Bram, ziet er heerlijk uit
 
Ziet er weer heerlijk uit.
 
Die Bram weet wel wat lekker is he..
Schitterende rook zit in dat vlees zeg!

Is dat salie wat je gebruikt als kruiden onder de parma? Zie ik dat goed?
 
Wauww ziet er echt heel mooi uit.! Zal erg lekker zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi gedaan Bram, geweldig ding rotisserie. Maak hier ook veel dingen mee. Zal ook eens buikspek vervangen door procureur, goed idee
 
Dat ziet er heerlijk uit! Zo'n draaispit is een mooi ding man, die zal ik ook nog wel eens willen hebben!
 
Dat lust mij ook wel. Heerlijk.
 
Lekker hoor!

Komende dagen ook van plan te gaan maken.
Buikspek is onderweg ;)


Vraag:
1) Ben wel benieuwd hoeveel buikspek je eigenlijk nodig hebt voor twee personen?
2) Hoe lang kun je de porchetta bewaren als ie klaar is??
 
Lekker zeg, zo'n spitje blijft een geweldige uitvinding ;)
 
Vind ik leuk
 
SandyMan zei:
Is dat salie wat je gebruikt als kruiden onder de parma? Zie ik dat goed?

Inderdaad. Ik heb een aantal blaadjes salie gebruikt. Ik heb wel de grootste blaadjes uitgezocht. Heb verder alles vers gebruikt. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ook de procureur (varkensnek) was vers. De dag dat ik hem kocht uitgebeend. Ik heb enkel de Parma toegevoegd. Leek me wel lekker. Ik heb me ook niet helemaal aan de hoeveelheden gehouden. Gewoon gekeken of alles mooi bedekt en verdeeld was.

Dit is het recept van Mele Best.

1,8 kg Buikspek
9 gram Zeezout
4 gram Zwarte peper
2 gram Verse rozemarijn
1 gram Verse tijm
3 gram Venkelzaad
2 tenen Knoflook
7 blaadjes Verse Salie
2 eetlepels olijfolie
 
Marcel1973 zei:
Vraag:
1) Ben wel benieuwd hoeveel buikspek je eigenlijk nodig hebt voor twee personen?

Ik heb geen buikspek gebruikt. Maar procureur. Dat is varkensnek.
Dit was een stuk van bijna 2kg. Daar hebben we met 4 volwassenen en 5 kinderen van gegeten. Waarvan 2 behoorlijke carnivoren.
Ik denk voor 2 personen dat 500gr al voldoende is qua gewicht. Je hebt ook nog wat verlies aan vocht en vet. Maar of je van 500gr  buikspek nog een rollade kan maken. Dat lijkt me lastig. Dit gerecht maak je beter van een groot stuk.

Marcel1973 zei:
Vraag:
2) Hoe lang kun je de porchetta bewaren als ie klaar is??

Als je het vacu?m inpakt en in vriest best een tijdje. Ik zou het dan wel gelijk in porties verdelen. En dan proberen zo te snijden dat het touw blijft zitten. Blijft de vorm mooi behouden.
Ik hou meestal niet veel over . Maar wat over blijft gaat dan vaak de volgende dag op de boterham met de lunch.
 
Poeh he dat ziet er goed uit. Dan is zo'n draaispit toch wel geweldig!!! Moet er ook maar eens eentje in mijn Smoker maken
 
Lekker gekookt Bram, ziet er zalig uit man!
 
Bram dat heb je weer mooi gedaan en die rookring, schitterend :D dat spit heeft zijn werk goed gedaan en jij natuurlijk ook ;)
 
Lekkerrrr!
 
Terug
Bovenaan Onderaan