BasBQ
Beef en Steak

Porchetta van het spit

JWZ

Vuurmaker
Berichten
78
Ik heb sinds een tijdje een spit voor op de Bastard. Is van het merk LetzQ. Tot dusverre 2 keer een kippetje op gemaakt. Dat was lekker maar het vel kon krokanter. Iets hogere temperatuur de volgende keer. Desondanks lekker!
Maar een gerecht dat écht een krokant velletje nodig heeft, is porchetta. En dat ziet er ook prima uit aan het spit.

Op internet een mooi stuk buikspek met zwoerd en varkensfilet.

De avond van tevoren heb ik de huid met veel gaatjes ingeprikt en ingesmeerd met baking soda en zout. Dit zou volgens het recept van @noskos voor een extra knapperige huid kunnen zorgen. Heb ‘m ook nog even kruislings ingesneden. De dag erna alles afgespoeld en gedroogd:


D654F82C-B31B-42BC-BDEF-3E2EDC376A00.jpeg


Voorzichtig gevlinderd, zodat de filet mooi verspreid en gekruid in het midden is. Dan is ‘ie ook omhuld met buikspek na het oprollen en droogt ‘ie niet zo uit.
CEFFB20D-A149-43B0-AD75-7A834BC7E51F.jpeg


Kruiden kort verwarmd en in een vijzel fijngemalen:
E17467D7-01DA-4D97-AA5B-0D40FCB93B0E.jpeg

Vlees kruiden:
0B154D6E-BECA-4437-BE8A-428D1C05834F.jpeg

En strak oprollen met slagerstouw:

E3C56BA9-8613-4E68-9BA5-AFEADD6515FB.jpeg

Aan het spit, dat gaat makkelijk. Ik heb qua opstelling gekozen om een cakeblik in aluminiumfolie als lekbak te gebruiken

0E0F89E5-A601-4772-BDAA-13B41A12BFDE.jpeg


Plan: op ca. 150 graden rustig laten draaien, tot een kerntemperatuur van zo’n 63 graden is bereikt. Klein blokje appelhout erbij voor extra rooksmaak. Vanaf 63 graden de temperatuur lekker omhoog naar 200-250 zodat de huid knapperig kan worden.
0027C81D-16A7-4D6A-8365-253EA4A7BE60.jpeg



1B8DA4D0-E2A4-4A68-A01D-D4F1455E1349.jpeg

Gelukkig heb ik een Looftlighter. Dat lijkt me de perfecte manier om de huid het laatste zetje te geven naar een superknapperige crackling buikspekkorst. En dat werkte eigenlijk helemaal perfect.

ABD729C5-4429-4587-A48B-6BA39FA81931.jpeg


En dan het een na leukste moment: aansnijden! Het ziet er prachtig uit en ruikt geweldig. De smaak was ook echt ge-wel-dig. De knapperige huid maakt het wel af. Heb geen foto’s van hoe het op het bordje was, maar de bijgerechten waren aardappeltjes uit de oven en een groene salade.

94D2B386-3A0C-4D3F-8B5B-0D79F029EF81.jpeg
CCB2F797-5AAB-4EB6-8D74-71BF4C446B9D.jpeg

Voor het recept heb ik me vooral gebaseerd op het recept van Jord Althuijzen (Smokey Goodness 1). De baking soda en zout techniek heb ik van Noskos, maar deed bij mij weinig. Misschien moet ik nog meer gaatjes of zout en baking soda gebruiken. Hoe dan ook, het experiment met de looftlighter werkte echt perfect en geeft je alle controle over hoe je de huid wil hebben.

Ben ook blij dat ik een stuk mét varkensfilet heb genomen. Dat zorgde voor een aangename afwisseling tussen megazacht/vet buikspek en wat slankere filet.


Maken!

(Oh geen idee hoe dat werkt met varkentjes/koetjes enzo, nooit naar gevraagd. Krijg ik nu een varken ofzo?

D76DCBC8-225B-4425-9273-35884FE67FFA.jpeg


74A01058-4313-4E29-9093-4257A12A1841.jpeg
 
Lekker lekker!
Zo'n spitje blijft geweldig ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
De baking soda techniek komt van het Genootschap hier. Is een beproefde methode. Maar ik ben zoekende naar een betere. Er zijn verschillende structuren crackling te krijgen. Die van mijn vaste Chinese restaurant is me nog niet gelukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Ik moet iets niet goed hebben gedaan dan. Misschien de extra insnedes.
Ik ben er uiteindelijk niet rouwig om, want de looftlighter zorgde echt voor extreem goede crackling.
 
Mooi gedaan zeg. Ziet er goed en lekker uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Ziet er goed uit en de looftlighter heeft een mooi kleurtje gegeven

de huid heb je ingesneden. Bij kruislings had je nog een keer, haaks, op de snedes gesneden 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Porchetta is zo onwijs lekker, deze ziet er schitterend uit 🤩 met aardappeltjes en sla of gewoon lekker op een ciabatta, het maakt mij niet uit dit is gewoon genieten ................................ gelijk notie maken 📝 dit moet ook maar weer eens snel op het menu komen 😃
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Heerlijk. Porchetta Is echt geweldig lekker en deze ziet er goed uit zeg.

Wat ook erg lekker Is, is om kleine (roseval) aardappelen te halveren, beetje kruiden naar smaak en dan in een bakje onder de porchetta te zetten. Dan garen ze tegelijkertijd in het vet met de smaak van de porchetta.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Wat ook erg lekker Is, is om kleine (roseval) aardappelen te halveren, beetje kruiden naar smaak en dan in een bakje onder de porchetta te zetten. Dan garen ze tegelijkertijd in het vet met de smaak van de porchetta.
Dat heb ik vaker gezien, ga ik zeker eens proberen!
 
Dat heb ik vaker gezien, ga ik zeker eens proberen!
 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Mooie Porchetta. En lekker op het spitje, mooi hoor. Hier nog niet van buikspek gemaakt. Wel de variant met procureur. De echte met buikspek gaat er zeker komen. En ja, die perfecte korst... dat blijft een feestje als het lukt.
Jullie hebben iig goed gegeten. TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan