BasBQ
Beef en Steak

Porchetta try out

Desnoods laat je hem tot 95 graden kern liggen het verschil tussen 90 en 95 graden gaarheid is niet zo groot bij deze. De omgevingstemp. mag wel omhoog naar zeker 150 graden
 
Mmm …. Plate setter er maar uit. Dan iig een krokante buitenkant I hope

00D2E40E-8CE6-41C2-853E-B9CF01B67F4E.jpeg


236129AC-CB56-4F3A-BCA6-334AEE37A02F.jpeg


E823534D-BCB6-4765-9370-45B00CAFE82C.png
 
Kijk dat ziet er al goed uit.
 
En dat is het allemaal gelukt... min of meer :)
Zo wie zo de spulletjes halen en het vlinderen van het vlees was leukl om te doen. Even een rollade knoop leren en alles een nacht in de koelkast. Even stoeien met tips van forumleden over de juiste set-up van de Joe en gaan. Ik was uitgegaan van 4-5 uur maar de Meater+ gaf al snel aan dat het met 2-3 uur klaar zou zijn naar 75 graden kern temp.
Ik had de dome temperatuur op 150 graden en de Meater+ gaf rond de 110 aan.
Het eind restulaat was redelijk.. een 6plus. De buitenkant was toch te hard gegaan en was zoals je vroeger een speklapje op de bbq had :) Knapperig maar beetje verbrande smaak. Binnenkant was kruidig genoeg. Maar de geel/ oranje gekleurde buitenkant was er niet en ook niet zo krokant als op menig filmpje te zien is

Ik vond het een leuk experiment en ga het zeker nog een keer proberen zoals Bubbeltje dat heeft gedaan. En dan meteen met een stuk van ruim 1 kilo ipv 2.5
Qua beleving net aan een voldoende... maar dat komt mss ook door een onrustig verloop van het hele proces wat net iets anders liep dan ik in mijn hoofd had.

Waar het nu "fout" is gegaan weet ik niet zo goed. Het is me niet duidelijk of de knapperige buitenkant nu komt door of het lange bereiden op een lage temperatuur of het `'hard" afgrillen aan het eind.
Zeker een lekker combi bij pasta met home made pesto
Thxs voor alle input en fijn weekend...

Zondag Gyros op programma.. omdat we toch lekker met het spit in de weer zijn :)

Z5LK88F0Rgiv0hBNunpCjw.jpg


bRjaP06dQKeup5P01f%veA.jpg


658MtPArTky9rp7WRBjujA.jpg


londdPIUQJCLvgWZy5briQ.jpg
 
Ziet er toch goed uit.
Je dome temperatuur zal altijd afwijken. Zit ook op een andere plaats dan je Meater. En wanneer heb je deze al eens geijkt?

Als je met je spit perce een platesetter zou willen gebruiken, wat ik alleen voor kan stellen als de buitenkant te hard gaat, gewoon je rooster op de dome en daarop je platesetter.
 
Hij ziet er toch goed uit, maar al doende leert men. Ik ga zo weer een paar stukken buikspek halen bij de Sligro, dan kan ik na de vakantie weer even aan de gang.
 
Op het bord ziet het er fijn uit, en wat de anderen ook al zeggen, al doende leert men, Geen stuk vlees is hetzelfde. dat maakt voor mij het bbq-en zo'n heerlijke hobby. Je bent er iig lekker mee bezig geweest..
 
Als je een plate setter ertussen legt verlies je m.i. het nut/meerwaarde van het spit en kun je de porchetta net zo goed indirect op je rooster bereiden. En af en toe een kwart slag draaien met de hand.
Het spit is juist voor die directe straling, dat geeft de meerwaarde. Oefenen en spelen met de dome temperatuur. De plate setter kun je er altijd op het laatst nog tussenschuiven al het te hard gaat.
Zoals @Barbeknoei ook aangeeft.
Je had het vlees er makkelijk bij een lagere kerntemp af kunnen halen. Toen hij mooi van kleur was. Dat is juist het mooie van Buikspek
Tussen de zeg 75 en 95 graden is prima.
Alleen zal de structuur anders zijn maar prima te eten.
 
Check... volgende x nogmaals... en dan meteen een kleiner stukje vlees en met de tips in deze post moet het zeker beter worden. In iedergeval lekker bezig geweest met mijn hobby en leercurve gemaakt :)
 
Porchetta is echt waanzinnig lekker. Alleen al daarvoor wil je een Spit.
Wat al eerder gezegd Is, geen plate setter gebruiken. Gewoon de temperatuur regelen.
Als het te snel gaat, gewoon de temperatuur laten dalen om tijd te rekken.

Maar misschien wel het belangrijkste,
Spreek geen exacte tijd af. Tis bbq en je kookt op kerntemperatuur. En elke keer Is weer anders. Je vlees, buitentemperatuur, komt je vlees rechtstreeks uit de koelkast of Is het op kamertemperatuur, gewicht van het vlees, etc.

Laat de visite 1 a 2 uur van tevoren komen, lekker op het gemakje een bakkie koffie doen, hapje vooraf. Ff de porchetta showen.

Dan heb je een groter window om het gerecht te serveren en dat Is ook veel relaxter.

Succes volgende keer. Porchetta Is echt geweldig lekker
 
De reden waarom de buitenkant bijna verbrand smaakt, is omdat je de zwoerd te diep hebt ingesneden. Hierdoor loopt het vet de hele tijd over het vlees, en dat verbrand.
 
cijfer:
Smaak vlees 6
Leermomenten 10
🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan