BasBQ
Beef en Steak

Porchetta try out

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
177
Morgen gaat de bbq aan en gaan we de porchetta proberen te maken aan het spit.

Op basis van recept van eten met Nick recept gemaakt waar bij de sherry achterwege is gebleven

Stuk buikspek gehaald bij de groothandel. Huid wel ingesneden maar helaas op sommige stukjes te diep. Als dit bevalt een volgende keer niet insnijden om verschil te zien

Buikspek opgebonden en in folie in de koelkast. Vandaag nog even goede opbindtouw gekocht. Van AH was toch te dun en trok ik stuk. Morgen voor het de spit opgaat nog even opnieuw opbinden.

Zal het resultaat posten

Morgen de Meater+ erin op 72 graden
Bbq temp 150-160
Spit en muurtje van kolen

Probeer net als de hele kip in eerste instantie zonder plate setter.

Wordt vervolgd

16B3473A-F980-4CF1-8BC5-D24491165722.jpeg


37056D3F-DA71-48D8-8B32-91E06DE05E8E.jpeg


EB54E297-6D4E-4768-A5A5-2BD912B8B78C.jpeg


EF4C01B5-D48C-4FD5-A624-3FD19EA13014.jpeg


BBADC91E-CA7A-433C-81C6-D0896DF82D83.jpeg


777667AB-ED84-450F-964C-5AA569AC5AC1.jpeg


6CA9A8A5-9DBF-4FB9-B0B7-A565836AE3F3.jpeg


27431EC1-F466-4D06-ACEF-40F429A5DC1F.jpeg


DAAB67F7-6092-4D22-8CAA-B006F5678376.jpeg
 
Ik twijfel nog even over de setup van m’n kamado Joe met Letzq spit

ik heb geen brander dus de krokante korst moet echt bij bereidingstijd tot stand komen. Zonder dat het vlees tig uur tot snot kookt 🫣
 
Veelbelovend, maar ik zie geen foto van de bereiding op de BBQ.... Deze verplaats ik naar de rookkamer.
 
Veelbelovend, maar ik zie geen foto van de bereiding op de BBQ.... Deze verplaats ik naar de rookkamer.
hihi... dat moet nog gebeuren.. maar waar het staat is mij om het even.. vind het vooral leuk om jullie input te horen
 
Graag advies:
Voor porchetta bereiding op spit...is dit een praktische setup?
Ik lees toch dat de eerste 3 uur indirect bij 140-150 graden het mooiste is. Maar op mijn Joe kan ik geen plate setter kwijt icm de LetzQ spitring.
Of het met deze hoeveelheid kolen 3-4 uur blijft branden..?!?

eNPxJJbfSIy3%zLuo99KIw.jpg
 
Nou denk dat ik het zo ga doen. Bakblik onder de plate setter met wat ruimte dat het vet het blik inloopt… (I hope)

Deadline 13:30 want rond 18:00 gaan we aan tafel :)

B102BBF7-C207-4FDF-BC03-A704E4188A42.jpeg
 
Ben je zeker dat de drager van het D&C hier niet past? Aan de hand van de foto zou ik zeggen van wel.

Anders idd iets verzinnen. Normaal kan je de RVS rooster ook op de stalen ring leggen en dan kan je daarop de deflector leggen.
 
dat is ook een goede tip!
Als ik mijn D&C rek erin set steekt deze net iets uit boven de onderste rand en valt niet binnen de ring van de LetzQ.
 
Wat die Nick indirect bedoelt is helemaal geen indirect het is gewoon direct, alleen met een spit wil je je gloeihaard niet recht onder je vlees want dan verbrandt het afdruipend vet en krijg je vlammen en stank en een oncontroleerbare situatie.
Beide settings die je laat zien kunnen, maar de onderste met 1 gloeihaard uit het midden is voor houtskool het handdigst.
Niet te heet want dan gaat het te snel, 150 graden is zat.
Porchetta is heel vergevingsgezind (buikspek) tussen de 75 en 95 graden kern is prima, ligt eraan hoe jij de gaarheid wilt.
De laatste porchetta had ik op 90 graden kern en die was erg goed, je gaat dan meer richting de PP qua mondgevoel/structuur
75 graden kern voor een Porchetta vind ik persoonlijk minder, kan wel maar hij is dan nog te stevig.
Gennaro Contaldo (Italiaanse Chef)maakt zijn Porchetta op 80-85 graden kern.

Geen plate setter gebruiken, want dan verlies je de meerwaarde van het spit, en kun je de Porchetta net zo goed op het rooster bereiden.
 
Je kunt die D&C houder apart kopen voor €65. Daar kun je dan bv hetgeen er bovenuit steekt, afslijpen. Dan heb je geen gedoe meer achteraf. En dan kun je telkens wisselen.
 
Thxs all :)
Dan gaat de plate setter eruit
En gaan we voor een halve mand.
Bedankt... ga ik met een gerust hart aan de gang zo...
 
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd of je de zwoerd goed gaat krijgen. Wij doen hem in natuur azijn inwrijven eb dan zout erop om hem lekker krokant te krijgen
 
Als eerder gezegd is de huid te diep ingesneden.. maar gaan zien wat het wordt...
Bedankt voor alle tips! Vanavond met pasta met vers gemaakte pesto en prosecco.. gewoon om het weekend in te luiden.

HODS0IDuRBOGwUxi5iKBLA.jpg
 
Heb ik (weer) een advies vraagje.... Ik heb de Meater+ aan de zijkant in het buikspek gestoken...
De temperatuur op de dome en meater scheelt best wat... ik snap natuurlijk dat warmte omhoog trekt...
>> maar welke temperatuur is nu bepalend <<

FamTRmzSS2W7%vCIBpJmXw.jpg


fullsizeoutput_45a7.jpeg
 
Heb ik (weer) een advies vraagje.... Ik heb de Meater+ aan de zijkant in het buikspek gestoken...
De temperatuur op de dome en meater scheelt best wat... ik snap natuurlijk dat warmte omhoog trekt...
>> maar welke temperatuur is nu bepalend <<

Bekijk bijlage 49953

Bekijk bijlage 49954
Je kunt 'm voor de eerste uren negeren als je zeker bent van de dome thermometer. Als je daar altijd op vertrouwd zal het nu niet veel anders zijn toch? De meater heeft constant andere metingen door het draaien.
 
Een rond draaiende meter is idd anders dan stil in de deksel. Als je het zo schrijft is het stom dat ik dat zelf niet kan bedenken....
De meater geeft trouwens nu al aan dat kern temp 67 graden is.. dat gaat best snel ... buitenkant is nog alles behalve hard.
Vlees ligt er net 125 minuten op....
zal er zo sprake zijn van een soort -temp stall - want op deze manier moeten we om 1600 aan tafel :)
1800 is toch echt pas iedereen thuis... gaat sneller dan ik dacht
 
Even de meater iets verplaatsen? kijken wat deze dan aangeeft?
 
Heb mn hand thermometer als geplaatst... die geeft iig zeelfde kern temp 73 graden...
Volgens velen is dit al een beetje richting eind temp. Ik hou de dan even vast aan Ewald zijn tip voor een hogere kern tempp.
(vorige keer buispek van Noskos gemaakt op 85-90 en die was toen erg lekker)>
Visite komt om 18:00 uur ... dus moet even kijken hoe ik het garen een halt toeroep... zodat ik straks nog even op hoog vuur de buiten kant krokant kan maken want die is nu soppig zacht :-(
 
Porchetta mag heel gaar zijn 90 graden kan hij makkelijk hebben.....foto?
 
Eruit halen en inpakken in alufolie + in koelbox.
Dan tegen dat uw visite aankomt de bbq hoog opstoken en het vel alsnog proberen krokant te krijgen.
Succes alvast. BBQ is altijd beetje moeilijk inschatten wanneer het klaar gaat zijn.
Het is klaar wanneer het klaar is heb ik hier al meermaals gelezen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan