BasBQ
Beef en Steak

Porchetta om de lente te vieren

Jorte, nog 1 vraagje: heb je nog iets speciaals gedaan met de varkensbuik voordat je de kruiden erop deed?
 
Tom Hendriks zei:
Jorte, nog 1 vraagje: heb je nog iets speciaals gedaan met de varkensbuik voordat je de kruiden erop deed?
Niet echt, dus niet gepekeld of een nacht laten marineren. Zoals altijd zijn de meningen verdeeld  :)
Ik denk dat door langzaam garen de smaken er vanzelf intrekken, maar misschien dat ik volgende keer een pekel/brine probeer.
Altijd leuk om te proberen *S*
Ik heb wel het vet ingesneden om de cm. Dat mag wat meer  zijn denk ik, om de 0,5 cm en dan ook nog ruitjes maken.
Maar misschien is het ook goed om met zo'n gaatjesprikker (???? ben naam vergeten) het zwoerd goed te perforeren.
Weet iemand of dat goed werkt?
 
Niet echt, dus niet gepekeld of een nacht laten marineren. Zoals altijd zijn de meningen verdeeld  :)
Ik denk dat door langzaam garen de smaken er vanzelf intrekken, maar misschien dat ik volgende keer een pekel/brine probeer.
Altijd leuk om te proberen *S*
Ik heb wel het vet ingesneden om de cm. Dat mag wat meer  zijn denk ik, om de 0,5 cm en dan ook nog ruitjes maken.
Maar misschien is het ook goed om met zo'n gaatjesprikker (???? ben naam vergeten) het zwoerd goed te perforeren.
Weet iemand of dat goed werkt?
[/quote]

Bedankt Jorte voor je reactie. :)

 
Enige wat ik nog 'extra' doe, is een nachtje van tevoren de ingekerfde huidzijde inwrijven met een 50/50 mengsel van zout en baking soda (uit het oranje pakje in de toko, dus niet de kant-en-klare bakpoeder van Oetker e.d.)
Door het loog in de soda wordt het vel iets verzacht. Volgende morgen vel goed afpoelen, porchetta oprollen en binden, huid opnieuw zouten en op de Q garen zoals je van plan was.
Mijn resultaat is dan qua huid dat het een wat 'dikke chips' achtige structuur krijgt. En omdat het zout wat is ingetrokken is de crackling ook mooi hartig van smaak.
Wel minimaal op 160 tot 180 graden afbakken als de rest van het vlees in de kern boven de 75 graden zit!
Ik doe dat ook indirect, dus niet zoals boven direct op het vuur. Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat lijkt ook prima te werken. Ikzelf vind het in mijn situatie gewoon handiger om tegen het einde van de garing de schuiven open te gooien zodat ik niet mijn hete platesetter in mijn handen hoef te staan.
 
Bedankt voor de links en ingredienten. Dit draadje wordt bookmarked en gaat heel binnenkort ook eens gemaakt worden :) Krijg nu al honger
 
In mijn nederige opinie is een goed uitgevoerde Porchetta het mooiste wat je met een varkensbuik kunt doen.  En de leftovers zijn ook altijd te gebruiken voor door de stoof of op een broodje. Superuitvinding van die Italianen.
 
ja dat stond inderdaad ook nog op mijn verlanglijstje....  ziet er mooi uit!
 
Hier gaat het nu toch ook kriebelen.. Op de lijst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan