BasBQ
Beef en Steak

Porchetta om de lente te vieren

 
 

Jorte

Pitmaster
Berichten
951
Tja, mooi weer, maar ja, de baas heeft griep en dan kan je er niet op uit.
Zou een extra lekker stukje vlees goed voor haar zijn?......Vast wel!
Kortom, aan de slag.
Toevallig...( :blush: ) had ik nog 1,5 kg varkensbuik in de ijskast. Toevallig had ik daar ook de juiste kruiden bij....
Het is even werk....maar dan kan je het vlees lekker insmeren.


En jawel....dan zeggen ze dat je het vlees goed moet opbinden.....da's best lastig!


Maar na enig geworstel kwam het buikje toch op het ei.


Begonnen met 170 en toen afgeknepen naar 140.
Na ongeveer 3 uur was de kerntemp 64 en ging ie er af om even bij te komen.
Toen zag ie er zo uit:


Na 20 minuten rust heb ik het vuur lekker opgestookt want er moest een lekker crackling korstje komen.
Dat is altijd leuk  :)


Was het lekker.....??????

Het was gruwelijk lekker......

Vreselijk probleem is natuurlijk dat ik ruim een kilo over heb.....wat zal ik daar eens mee doen???  :p ???


 
Niks dun snijden, gewoon ordinair in de klep proppen! Heb vorig jaar in Italie op de markt porchetta gegeten, vers zeg maar..... Holymoly. Ik wilde die 85 plusser  die het verkocht vol op zijn tandeloze mond zoenen, zo lekker was dat! Je kon verkering wegdragen, die kwam niet meer bij.  " vrouw gedraag U toch eens".... =))
 
Zoet er super uit hoor! Mooi gedaan.
 
Dominique zei:
Niks dun snijden, gewoon ordinair in de klep proppen! Heb vorig jaar in Italie op de markt porchetta gegeten, vers zeg maar..... Holymoly. Ik wilde die 85 plusser  die het verkocht vol op zijn tandeloze mond zoenen, zo lekker was dat! Je kon verkering wegdragen, die kwam niet meer bij.  " vrouw gedraag U toch eens".... =))
Ik ken dat gevoel. Porchetta eten op een Italiaanse markt. Het heeft wel iets heel erg grandioos.
Op zo'n zelfde marktje kocht ik een zak verse Borlotti bonen en daar heb ik, met die porchetta, een fijn bonenschoteltje van gemaakt. Kruiden vers uit het veld, wijntje erbij. Happy days.
Maar dat is dus een aardige bestemming voor overgebleven porchetta, of inderdaad op een broodje, of gewoon uit de vuist, of op een portie zuurkool, of...of.... nou ja, het is gewoon overal wel lekker bij.

Ziet er lekker gelukt uit ook!
 
dat ziet er helemaal goed gelukt uit  :)
 
mooi gelukt, ziet er waanzinnig uit
 
Koud op een lekker broodje vind ik het misschien nog wel lekkerder... dus dat beloofd wat Jorte, om met Jeroen te spreken: Happy Days!
 
Nice !
 
Dank voor de reacties!!!
Ik heb vandaag een dikke koude plak op een boterham gedaan.......pfffff....zo lekker.
Morgen met een lekker bonenschoteltje (flageolets) en een glas Dornfelder......gaat dus helemaal goed komen!
Ik heb trouwens heel wat op de q gemaakt, maar deze komt echt wel in de top drie, is gewoon onbeschoft lekker.
 
Ziet er fantastisch uit. Wat voor kruiden heb je gebruikt?
 
Die gaat ook op de todo. En mocht je echt niet weten wat je ermee moet doen, ik hou me aanbevolen....
 
Richard Soeteman zei:
Ziet er fantastisch uit. Wat voor kruiden heb je gebruikt?
Rozemarijn, thijm, venkelzaad (2 ? 3 volle tlp), salie, knof (3 grote tenen gesnipperd), pijnboompitten, pezo, wat broodkruim en geraspte citroenschil (van 1 citroen). Ik heb een beetje naar deze recepten gekeken: http://toscane.nl/porchetta-geroosterde-varkensbuik/ en die van "onze eigen" Sander72: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/pimped-porchetta/msg160473/#msg160473
Qua kerntemp ben ik niet hoger gegaan dan 64 (gaart daarna nog wat door) en toen zonder folie 20 minuten laten rusten voordat ik ging searen, hij was toen prima gegaard
 
Zo zeg Jorte, dat is een fijne trip down memory lane zeg.... klik ik zomaar op mijn eigen draadje en loopt het water me in de mond.... wat was dat lekker! Gauw weer maken, dank je!
 
Mooi gedaan... Staat op mijn todo lijstje..
Bedankt voor de leuke reportage :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan