BasBQ
Beef en Steak

[poll] Welk hout voor een buitenkeuken?

Ik heb dit hout gebruikt (of) zou het als volgt doen:


  • Totaal aantal stemmers
    0
 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Omdat ik binnenkort mijn eigen buitenkeuken wil gaan maken maar nog geen idee heb van de houtsoort dit ik kan gaan gebruiken hoop ik dat jullie (meer ervaren) leden mij kunnen voorzien van julie advies. Het idee is om een meubel te maken met zowel links als rechts een 60cm werkruimte, in het midden de bbq (big green egg).

Ik kan me voorstellen dat (gezien het gewicht van de big green egg) het frame stevig moet zijn. Het idee wat ik heb komt overeen met deze foto's;

tafel_met_natuursteen_blad.jpg


dsc_9524.jpg


IMG_29201.jpg


Waarbij ik moet opmerken dat ik de BGE lager wil monteren, zodat het werkblad op gelijke hoogte zit met het rooster van de BGE.
 
Ik vind het ook een lastige keuze. Bankirai gaat jaren mee maar wordt grijs in de zon. Stijgerhout is ook robuust, mits je het maar een beetje bijhoudt met beits ofzo. Verder denk ik dat een stenen bovenblad het geheel ook weer veel weerbestendiger maakt.
Ik ben zelf ook bezig met ori?ntatie, dus ik ga dit draadje maar eens fijn volgen :)

Die onderste is wel heel tof trouwens!
 
Douglas met beits. Maar dan zal de prijs en gewicht wel aardig oplopen..

Die onderste is inderdaad wel een hele strakke buitenkeuken!

Misschien kan je nog een kleine koelkast toevoegen?
Let op de keuze voor je wielen dat je harde wielen neemt en geen rubber.
De rubber wielen worden plat na een paar maanden stil staan.

Succes
 
Ik heb in een opslag redelijk wat vuren balken, platen en planken leggen waar ik eventueel een buitenkeuken wil gaan maken. Kan iemand mij vertellen goelag dat hout meegaat als je het in de beits zet?
Zat ook te kijken naar hardhout wat lang meegaat maar dat heb ik niet liggen.
 
Ben zelf ook bezig met een buitenkeuken van vurenhout.
Met 4 lagen beits hoop ik toch wel dat het een paar jaar mee gaat.
 
Het nadeel van beits en dergelijke is dat je het eigenlijk zeer goed bij moet houden (lees jaarlijks beitsen), bij objecten die echt in weer en wind buiten staan (onder een zeiltje of afdak zal anders uitpakken)
Komt er door niet goed bijhouden dan eens vocht in, kan het er bijna niet meer uit, en zou je zomaar de levensduur kunnen verkorten.
Onze onbehandelde (tuin)poort is daarom van afrormosia, omdat die vergrijst naar een grijstint die we mooi vinden, maar als je dit hout gebruikt,  dan trek de knip maar (en ook de vraag of het 25-30 jaar mee moet gaan, of 10 jaar ook goed is).
 
ik heb nu mijn 2de tafel opnieuw uit vurenhout gemaakt en gebeitst. Als je dit niet beitst, dan mag je ze na 2 jaar weg gooien.
Het voordeel aan vuren is dat het stevig is, maar toch zacht genoeg om makkelijk te verwerken. Wel steeds alle gaatjes voorboren anders loop je de kans dat het gaat splijten.

Qua beits, de eerste tafel heb ik met de borstel gebeitst, 3 lagen. Ik zie dat het water daar gewoon vanaf druppelt. De 2de tafel heb ik gebeitst met het spuitpistool. Een stuk egaler en daar lijkt het water ook gewoon af te parelen.

Wil je duurzaam en toch betaalbaar gaan, dan zou ik voor geimpregneerd vurenhout gaan. Dat gaat jaren mee en rot niet. Ziet er wat groen/gelig uit maar kan perfect gebeitst worden. Als je dit niet beitst, dan wordt dit na een tijd grijs.

Nog een voordeel van vuren/naaldhout is het gewicht. Mijn laatste tafel weegt om en bij de 50 kilo zonder het natuursteen werkblad. Ik kan me voorstellen dat dit in hardhout makkelijk de helft meer gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan