BasBQ
Beef en Steak

Podcast van Julius Jaspers over BBQ

Ik heb mezelf op zitten vreten bij Julius Jaspers
doordrenkt van onzin.
Mijn advies: niet meer naar luisteren en naar Noskos luisteren. Die heeft wel verstand van BBQ-en.
 
Laatst bewerkt:
Meneer Jaspers zit onzin te verkondigen, met die prettige warme stem van hem.
Hele volksstammen geloven die onzin meteen, want meneer Jaspers is immers een begrip.
En wij kunnen de boel weer gaan heropvoeden.
 
Dus geen pizza meer doen? Dan ben je alle smaak kwijt.....😢
70% van je smaak wordt bepaald door geur. Een gebruikte bbq geurt meer dan een net nieuwe.
Sommige noemen het stinken, maar liefhebbers associëren het met lekker eten. Dus dat er gezegd wordt dat een bbq meer smaak gaat afgeven naarmate hij meer gebruikt wordt, vind ik nog niet de meest vreemde uitleg.
 
Maar je barbecue staat in de tuin en ik eet in de eetkamer. Dus dan zou mijn eten minder lekker zijn dan wanneer ik dat naast mijn barbecue opeet?
Daarbij zijn de geurmoleculen anders dan die de smaak aan je eten geven. Dat zie je ook bij al die wijn- en whiskyvat snippers en blokjes rookhout. Je ruikt het tijdens het roken maar verder smaakt het gewoon naar eikenhoutrook.
 
Ik heb ze ook geluisterd, maar verbaasde me inderdaad over (naar mijn idee) fouten en het blijven benoemen van BGE als "de Rolls Royce onder de bbq's".
hoewel zijn stem prettig is, vond ik de inhoud heel oppervlakkig en geen nieuws toevoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Maar je barbecue staat in de tuin en ik eet in de eetkamer. Dus dan zou mijn eten minder lekker zijn dan wanneer ik dat naast mijn barbecue opeet?
Daarbij zijn de geurmoleculen anders dan die de smaak aan je eten geven. Dat zie je ook bij al die wijn- en whiskyvat snippers en blokjes rookhout. Je ruikt het tijdens het roken maar verder smaakt het gewoon naar eikenhoutrook.
Nee je eten smaakt niet minder lekker, maar ik denk dat je kipfilet op een schone bbq met neutrale houtskool "anders" ruikt/smaakt dan op een veel gebruikte bbq.
En wanneer je deze kipfilets in de pan zou bakken, maar blind bij een rokende bbq op eet, driekwart zou zweren dat ze op de bbq zijn klaargemaakt.

Nu denk/weet ik niet of Julius Jaspers dit zo bedoeld, maar vond dat nog wel plausibel.
 
Ik ben van mening dat het niets doet voor de smaak. Misschien als je de kipfilets tegen de deksel aanplakt 😜
Ik kan @Barbeknoei zijn redenering wel volgen.

Als je ruikt aan de koude kamado, dan neem je toch geuren waar die er buiten niet waar te nemen zijn.
Maw er zijn effectief stoffen in de lucht van de Q.

Of deze invloed hebben op de smaak weet ik niet, maar ik zou het niet staalhard durven ontkennen.
 
Ik kan @Barbeknoei zijn redenering wel volgen.

Als je ruikt aan de koude kamado, dan neem je toch geuren waar die er buiten niet waar te nemen zijn.
Maw er zijn effectief stoffen in de lucht van de Q.

Of deze invloed hebben op de smaak weet ik niet, maar ik zou het niet staalhard durven ontkennen.
Maar die geuren van het roken zitten ook in mijn WSM, en denk zelfs nog vele malen meer in een goed gebruikte offset smoker.

Één keer goed heet grillen of Pizza maken en het is weer verdwenen uit je kamado.
 
Vrienden
Ik vind het voor vele een geweldige podcast.
Filter de reclame er uit denk bv BGE naar kamado.
Onze passie word laagdrempelig.
Mensen met elk budget kunnen aan schuiven. En leren!
Maak er geen ego strijd of elite groep van.
Probeer eens low budget frikandellen saté te maken.
Ik denk dat er nu meer mensen zijn die € 3,00 kunnen spenderen dan €8,50.
Schoonbranden trouwens van mijn kamado ( Patton large ) doe ik op action houtskool 450 graden.
 
Maar die geuren van het roken zitten ook in mijn WSM, en denk zelfs nog vele malen meer in een goed gebruikte offset smoker.

Één keer goed heet grillen of Pizza maken en het is weer verdwenen uit je kamado.
Nu gaat dit al lang niet meer over de podcast. Eigenlijk zou ik het wel willen testen, alleen ga ik hiervoor geen nieuwe bbq kopen, laat staan een kamado.

Maar ik denk inderdaad dat je dat daarin nog beter zult merken dan bij een ongebruikte variant.
Eenmaal goed gebruikt ga je die geur er nooit uitkrijgen. Zelfs mijn Ikea rvs bakblikken, die al lang niet meer schoon te krijgen zijn, geven een rookgeur af, laat staan een van poreus materiaal gemaakte kamado.

Hoe dan ook, ik vond dat nog niet het meest vreemde, behalve dat je dan vaak geurende houtskool, rookhout, rub of marinade gebruikt, waarmee dit wordt opgeheven 😂.
 
Door alle commotie ook de podcast maar geluisterd. Ja, hij wordt duidelijk gesponsord (zoals zo veel podcasts). Maar het verhaal wat hij vertelt is wel toegankelijk en prettig om te luisteren.
 
Maar het verhaal wat hij vertelt is wel toegankelijk en prettig om te luisteren.
En klinklare onzin.
Wat heb ik aan een prettig verhaal als het doordrenkt is van onwaarheden?
Met alle respect.
 
Laatst bewerkt:
En klinklare onzin.
Wat heb ik aan een prettig verhaal als het doordrenkt is van onwaarheden?
Met alle respect.
Zo denk ik er ook over. Plus het feit dat je beginnende bbq’ers wellicht op het verkeerde been kan zetten. Als ik niet beter zou weten en niet op onderzoek uit zou gaan dan zou ik zweren dat ik een BGE nodig heb om de lekkerste gerechten op tafel te toveren. Er zijn alleen al hier op het forum meer dan genoeg mensen die het tegendeel bewijzen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan