BasBQ
Beef en Steak

Ploffende koffergasstellen

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Dominique vertelde elders, dat er gisteravond een nieuwsitem was geweest over ploffende koffergasstellen. Ik zag dat in de chat er ook al even over gesproken was.

http://nos.nl/l/651546

En de bron:
http://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2050441/waarschuwing-niet-koken-op-koffergastoestel-door-ontploffingsgevaar

Nu weet ik dat er een redelijk aantal leden zijn die zo'n gasstel in gebruik hebben, dus het leek me niet geheel onverstandig om dit even onder de aandacht te brengen.

Nu ben ik niet gelijk van de zenuwachtige, maar als je het filmpje bekijkt blijkt dat het gevaar er in zit als je te grote pannen er op zet de warmte niet goed weg kan. De boel wil dan nog verassend hard plof zeggen!

Persoonlijk ga ik bij de volgende keer dat ik de mijne van de action gebruik even een ikea probe op het gasbusje leggen om te kijken hoe heet die wordt tijdens mijn gebruik. Ik haal uit het artikel dat boven de 70 graden het redelijk gevaarlijk begint te worden.
 
Heb zelf ook zo'n gasstel en nooit geen problemen gehad.
Weet dat er menen zijn die zo'n gasstel gebruiken om de starter mee aan te steken, dat raad ik ten zeerste af. De starter wordt namelijk bloedheet en dat is vragen om problemen. Maar een fluitketel water of een steelpannetje moet gewoon kunnen.

Het blijft altijd oppassen met gas
 
ik gebruik deze ook al jaren voor Chinees Fondue, nooit geen probleem, maar een paella pan zou ik er ook niet opleggen.
Ik denk dat het nu weer een beetje overdreven wordt, er zijn ettelijke miljoenen van deze branders in de omloop, gebeuren toch niet elke dag ongelukken mee, althans ik hoor er niets van.
 
Hebben we in het verleden op het "andere forum" ook al eens een discussie over gehad. Daar wordt hij heel veel gebruikt om een starter aan te steken.
Waanzin!!!. Je moet materiaal gebruiken waarvoor het bedoelt is.
 
Ik heb in het verleden op de wedstrijden hier de pan chili voor het team op opgewarmd. En dan is wel een flinke pan in diameter. Dat ga ik dus niet meer doen, ik ben hier toch wel van geschrokken. Better safe than sorry.
En je starter opwarmen op een gaspit vind ik dus gewoon echt een waanzinnig idee. Je gaat uren naast je procureur of ribben zitten, " kijk mij fijn low & slow bezig wezen", maar je starter moet binnen 5 minuten aan zijn? Hounoutochop. Maar dat ben ik dan. Wat Bert zegt. Gebruik je materiaal waarvoor het bedoeld is.
 
Ik ben wel benieuwd naar de test van Emiel.
 
Ik heb hem zelf ook en gebruik hem al enige tijd voor het opwarmen van saus e.d. of gewoon buiten eieren bakken op zondag morgen  :D
Ben ook benieuwd naar de test van emiel! Zale hetzelfde proberen als ik hem gebruik.

 
Voor de zekerheid nog maar eentje gekocht, voor ze verboden worden ;).

ysa6aqyr.jpg
 
Het is idd oppassen met grote pannen, volgens mij verder geen probleem. Ik vind gas op de een of andere manier eng, vandaar een simpel inductie plaatje naast de Q.
 
Op zich je starter ermee aansteken kan gerust, de hitte verdwijnt gelijk naar boven. Het gevaar zit hem in grote pannen dan wordt de warmte na de zijkanten geleidt en dat komt langs het gasbusje.
Ik zelf doe de starter er ook mee aan, had zelfs al een keer ijs op de gasbus staan.
 
Ik herinner me foto's van gesmolten gasstelletjes waar een starter op stond, dus ik doe het in elk geval niet (
 
ik doe dit ook niet en zal dit ook zeker niet promoten, heb zelf ook zo'n ding. Prima apparaat als je hem gewoon gebruikt waar die voor is
 
Ik gebruik hem ook voor het aansteken van de kolen starter, maar hij staat er nog geen vijf minuten op. Als de onderste briketten beginnen te gloeien, zet ik de starter op het onderste rooster van mijn OTP en laat hem daar staan tot alles gloeit en mooi grijs is in de starter. Op deze manier is het gasflesje nog helemaal koud als de starter er af gaat. Vijf minuten is lang genoeg om de onderste briketten aan te steken.
 
En dat is nou juist waar hij niet voor is...
 
Levensgevaarlijk Antis, wat doe je als je even wat wil pakken en hem vergeet.... de starter wordt echt gloeiend heet, nooit doen!!!!
 
Frits + 1
 
antis zei:
Ik gebruik hem ook voor het aansteken van de kolen starter, maar hij staat er nog geen vijf minuten op. Als de onderste briketten beginnen te gloeien, zet ik de starter op het onderste rooster van mijn OTP en laat hem daar staan tot alles gloeit en mooi grijs is in de starter. Op deze manier is het gasflesje nog helemaal koud als de starter er af gaat. Vijf minuten is lang genoeg om de onderste briketten aan te steken.

1 tip: Aanmaakblokjes! ;)
 
Gerard777 zei:
Ik herinner me foto's van gesmolten gasstelletjes waar een starter op stond, dus ik doe het in elk geval niet (

Dat was die van mij denk ik, de starter had er ruim 45 minuten opgestaan.
Daar kunnen ze niet tegen, maar een ontplofte fles nog nooit gehad en ik heb er heel wat op gestart.
5 minuten erop, wekkertje erbij om te waarschuwen en dan eraf en verder laten doorstarten op een paar stenen o.i.d.
Volgens de verhalen komt het ontploffen hoofdzakelijk door oversized pannen erop te zetten die over het compartiment van het gasflesje komen
waardoor deze door de oversized pan verhit wordt.
Als ik mijn Webers nog wel eens gebruik start ik nog steeds op het gasstelletje, je moet er alleen even bijblijven en niet langer dan 5 minuten de starter op het stelletje zetten.
Ik durf het risico aan maar als je twijfelt, gewoon niet doen.
 
Ik had er ook 1tje, een collega stak hem aan..
Letterlijk..
Met gasbus en al..

1 keer gebrand dus, daarna uitgemaakt met een blusser...
:-/

Hup, in de kliko!
 
Terug
Bovenaan Onderaan