BasBQ
Beef en Steak

platte ribben

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Vandaag staat de platte ribben op het menu. De slager had helaas geen grote stukken, kleine stukken is wel handiger vastpakken  ;)
Het rib is ontdaan van velletje en aders. De aanwezige vet heb ik oplaten zitten, het was toch niet zo veel. Het rib is gekruid met 'Kansas City Rib Rub' een recept van bbq.about.com. Mijn bedoeling is slow cooking op 100 graden C en de 3-2-1 methode toepassen, zoals door vele zijn aanbevolen. Dit is voor mij de eerste keer slow cooking, ik hoop dat het dadelijk goed smaakt. Ik breng jullie het project op de hoogte.
1zf3hfs.jpg

2w3cjnc.jpg
 
ben dol op ribbels  :)
 
Als ik een tip mag geven, moet je niet letterlijk 3-2-1 volgen, en zeker niet met zulke kleine stukken. 2 uur is veel te lang en alles zou uit elkaar vallen. Ik schaat 1 uur voldoende en zelfs na 50min zou ik kijken. Daarna waarschijnlijk 30 min is goed als je een sauce er op wil.

Ziet er goed uit. Ben beniewed naar de resultaat.
 
@alabama, bedankt voor de waarschuwing. Ik heb ook in het dikste deel van het vlees de probe in gstoken. Kern temperatuur staat ingesteld op 65 graden. Omdat het vlees dun is en dicht bij de botten bevinden is  de meting niet betrouwbaar. Ik hou ze in de gaten en controleer om het halfuur.
 
Ja hoor, lust ik!! :D
 
Oh sorry, er moest nog een plaatje er voor zijn  :p
2diqctl.jpg


Op het bord, mee gebbq gekruiden aardappels ( geolied en gekruid en ingepakt in aluminium folie), sla met dressing en oude gietenkaas voor meer pit en uiteraard spareribs (platte ribben).

Ik stond versteld met de hoeveelheid vlees die aanwezig was t.o.v. babyracks. Ook de smaak van rubs is goed in het vlees gedrongen, alleen ik ben van mening dat de appelsap (2e fase) de pittigheid en de scherpte van cayenne-en chilipeper weg snoept. Bij 1e fase kwamen ze meer naar voren, het was toen lekker pikant. Het vlees mocht wat zachter (gaarder?) Het had nog te veel bite. Ik denk dat of 1e fase te lang opgezeten heeft of niet lang genoeg gestoomd in appelsap. De temperatuur van het BGE is tussentijd wel opgelopen tot 120 graden ipv 100, heb paar keer moeten afstellen. Heeft de regen daar invloed op? Het nam toe toen het ging regenen.
Kortom qua smaak en vleesgehalte is goed alleen miste de pittigheid en de bite. Zoals je op de vorige foto hebt kunnen zien heb ik lekker mijn buikje rond van kunnen eten.
 
Aanvulling, ik heb niet de 3-2-1 methoden toegepast omdat de kern tempertuur van 65 graden na 1, 5 uur al bereikt was. Mijn toegepaste methode is 1, 5 :1, 0 :0, 5.
 
Eerste fase had mogen langer. Temperature meten van de vlees is niet betrouwbaar met ribs (te weinig vlees en te veel botten).
 
Toch nog langer.....ik heb nog een setje in de diepvries, die ga ik volgende keer gebruiken en meer op gevoel bbqen.
 
1e fase is klaar wanneer het kleur is wat je uiteindelijk wil zien
2e fase klaar als tenderness (toothpick, or bend test, etc) goed is

Gaat elke keer beter. Oefenen is ook leuk  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan