BasBQ
Beef en Steak

Pizzasteen: hoeveel briketten (ecobrasa)

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
hallo allemaal,

binnenkort wil ik een keer wat op een pizzasteen doen, tot nu toe heb ik daar namelijk weinig ervaring mee en ik hoop dat iemand me van wat advies kan voorzien. Ik heb een Weber 47cm compact (dus geen dekselthermometer), met een pizzasteen die precies mooi op het rooster past. Eén van de dingen die ik binnenkort eens een keer wil maken is kaasuienbrood (daar ben ik dol op). De recepten die ik heb gevonden zeggen dat tussen de 180 en 220 (afhankelijk van het recept) de ideale temperatuur is en zou zo'n 20-25 minuutjes moeten. Weet iemand hoeveel ecobrasa-briketten ik daarvoor ongeveer nodig zou hebben (als ik ze allemaal tegelijk aansteek)?

Daarnaast: is het handig om de briketten te verdelen over het onderrooster of meer aan de zijkant te leggen (in een kring tegen de zijkant aan)? Ik had namelijk gelezen dat (veel) hitte onder de pizzasteen zelf geen goed idee is.
 
Ik zou zo veel mogelijk. En idd niet direct onder de staan. Of evt nog iets eronder leggen zodat hij niet te veel directe hitte krijgt.
Zelf had ik altijd problemen met de lucht flow. Dus zo veel mogelijk open zodat het vuur genoeg zuurstof krijgt om te branden.
Ik had zelf afstandhouders tussen deksel en dome gemaakt zodat er genoeg lucht bij kwam. Je kunt ook de BBQ heel heet laten worden en dan bv de 1e pizza alleen deeg op de steen leggen zodat de steen wat afkoelt. Dan meteen 2e pizza er achter aan met beleg.

Mijn ervaring is dat het het een uitdaging is om een lekkere pizza te bakken op de Weber 47 cm.. Maar wel leuk om te klooien. Succes!
 
Het is inderdaad geen goed idee om de briketten onder de pizzasteen te leggen. Dit geeft in een kettle, door de geringe afstand, teveel hitte.
Een ‘ring of fire’ is dan handiger. In een 47 cm kettle zal 1 volle weber starter voldoende zijn.
Maar al je een kaas uien brood maakt in de oven, gebruik je dan ook een steen om het op te zetten?
Zelf maak ik geregeld brood in de oven en dat gaat gewoon op een bakplaat of bakblik op het rooster. Zo kan je de temperatuur het beste regelen. Ook in de barbecue doe ik dat zo.
Het probleem van een pizzasteen is de temperatuur ervan en de manier van de hitte ervan door te geven.
Ligt je steen er net op is hij nog koud en zal de onderkant niet goed gaar worden, ligt de steen er al lang op is deze heel heet en zal de bodem verbrandt zijn voordat de rest gaar is. De juiste tijd en temperatuur ligt dus ergens in het ‘midden’ maar waar dat precies is ….
Door het te maken op of in een bakblik zal het deeg garen door de warme lucht die vrijwel gelijk is in je bbq. Waarbij met een steen je hete lucht hebt en stralingswarmte van de steen die gedragen zich verschillend.
Nu hoor ik mensen al steigeren en zeggen dat mensen al sinds jaar een dag brood maken in een hout oven, waarbij het brood gewoon op de steen ligt. Dit klopt natuurlijk.
Echter doen ze dit door de oven eerst goed te verwarmen en daarna van de rest en stralingswarmte het brood te bakken.
Wat je dus kan doen is eerst de pizza steen goed verwarmen, er lekker een paar pizza’s op te bakken en als het vuur dan eigenlijk al op zijn laatste benen loopt en de steen al begint af te koelen, om dan het kaas uien brood te bakken. Waarbij ik het een redelijk plat brood zou laten zijn.

Succes.
 
Het is inderdaad geen goed idee om de briketten onder de pizzasteen te leggen. Dit geeft in een kettle, door de geringe afstand, teveel hitte.
Een ‘ring of fire’ is dan handiger. In een 47 cm kettle zal 1 volle weber starter voldoende zijn.
Maar al je een kaas uien brood maakt in de oven, gebruik je dan ook een steen om het op te zetten?
Zelf maak ik geregeld brood in de oven en dat gaat gewoon op een bakplaat of bakblik op het rooster. Zo kan je de temperatuur het beste regelen. Ook in de barbecue doe ik dat zo.
Het probleem van een pizzasteen is de temperatuur ervan en de manier van de hitte ervan door te geven.
Ligt je steen er net op is hij nog koud en zal de onderkant niet goed gaar worden, ligt de steen er al lang op is deze heel heet en zal de bodem verbrandt zijn voordat de rest gaar is. De juiste tijd en temperatuur ligt dus ergens in het ‘midden’ maar waar dat precies is ….
Door het te maken op of in een bakblik zal het deeg garen door de warme lucht die vrijwel gelijk is in je bbq. Waarbij met een steen je hete lucht hebt en stralingswarmte van de steen die gedragen zich verschillend.
Nu hoor ik mensen al steigeren en zeggen dat mensen al sinds jaar een dag brood maken in een hout oven, waarbij het brood gewoon op de steen ligt. Dit klopt natuurlijk.
Echter doen ze dit door de oven eerst goed te verwarmen en daarna van de rest en stralingswarmte het brood te bakken.
Wat je dus kan doen is eerst de pizza steen goed verwarmen, er lekker een paar pizza’s op te bakken en als het vuur dan eigenlijk al op zijn laatste benen loopt en de steen al begint af te koelen, om dan het kaas uien brood te bakken. Waarbij ik het een redelijk plat brood zou laten zijn.

Succes.

Nuttig, ik denk dat ik gewoon maar een beetje moet gaan spelen. Misschien dat ik inderdaad maar eerst voor een bakblik moet gaan.
 
Ik heb deze zomer zo een pizza ring aangeschaft van onlyfire voor op mijn kettle pizza te bakken.

Eerste maal heb ik kolen gebruikt en toevallig ook nog een restje ecobrasa cubes. Kreeg ik hem met moeite tegen de 300 graden aan.
Maar wat ik dus doe is de steen vooraan leggen aan de opening en de achterkant een hele hoop kolen. en een kleine laag (enkel mag dubbel onder de steen.

Nu voor brood weet ik niet, maar ik dacht dat meeste broden gewoon op 180-220 graden gebakken worden. Daar heb je dus zo geen extreme temperatuur voor.

Je steen wil je geen schok geven, want dat is de kans op breken groot. Die moet je rustig laten opwarmen.
Nu heb ik sindsdien zeker al 4-5 x pizza gemaakt, het rubber dat rond de vent regelaar zit bovenaan is gewoon losgekomen van de hitte. Ik doe nog altijd hetzelfde, alleen voeg ik nog zo een houtbriket toe en wat meer kolen. Pizzasteen haalt vlot 400 graden en temperatuur in de kettle is heel warm. Ik bak nu de eerste pizza in 3 minuten ofzo.

Ik zou het gewoon eens proberen je temperatuur rond de temperatuur te houden die je in de oven wilt. Maar veel zal afhangen van je pizzasteen. Je mag er gerust wat hitte onder hebben, maar dat moet traag gaan. Je wilt geen schokken geven.

Morgen ga ik toevallig pizza maken. En op het einde ga ik er gewoon een brood inzetten recht op de steen om de restwarmte te gebruiken en we zullen wel zien als dit lukt of niet. Ga gewoon een klein broodje maken om te proberen. Maar ik ga dat wel pas inzetten als ik rond de 220 graden zit ofzo.

Maar dus zeker de steen tegen 1 kant en aan de andere kant (achterkant dus als je voor je bbq staat) genoeg briketten en aan de zijkant ook

Tevens leg ik een hele hoop niet aangestoken briketten onderaan en kap ik daar een aanmaker overheen, zodat tegen dat mijn steen op temperatuur is alle briketten aan zijn. Steen van mij is 1,5cm dik, dus duurt geen 2u ofzo om op te warmen. Het kan best wel wat hebben zo een steen, maar niet van koud naar 200 graden meteen gaan.
Wat je ook kan doen is gewoon je steen in de over voorverwarmen en dan op je aangestoken grill leggen. Zijn genoeg mensen die het ook zo doen. Maar dan nog als je vuur 300 graden geeft en je steen is +- 200 dan is het nog een schok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan