Beef en Steak

Pizza's op de zelfgemaakte pizzaoven - Oefening baart kunst!

yannick89

Tondelzoeker
Goedemorgen!

Onlangs bouwde ik zelf een Pizzaoven/smokey mountain. Dat topic kan je bij DIY terugvinden ;)

De eerste keer dat ik zelf pizza's bakte, op basis van eigen deeg en tomatensaus, was de Hawaii voor m'n dochter te rokerig. Idem voor de BBQ Chicken.
Ook had ik heel veel last met de ongebakken pizza van m'n pizzaschep te laten glijden.

Dan maar een ander recept gevolgd voor het deeg.. Maar ook hier weer problemen. Het deeg werd telkens te vochtig waardoor het vastkleefde op de schep.

Daarna copilot ingeschakeld :D Het probleem zat hem dus vooral in mijn tomatensaus die te nat was.

Gisteren hadden we vrienden op bezoek. Ideaal moment om het geen wat ik geleerd heb uit mijn fouten om te zetten in heerlijke pizza's :D

Smiddags begonnen aan het pizzadeeg (1kg bloem type 00). 10minuten gekneed met de keukenrobot. Daarna 15minuten laten rusten zodat het niet meer te kleverig is en gemakkelijk uit de kom kan gehaald worden.
Twee grote bollen in een kom en 3 uur laten rijzen op kamertemperatuur.

Ondertussen de tomatensaus gemaakt op basis van Pomodori Pelati Interi tomaten uit blik. het blik uitgekapt in een vergiet en 10 minuten laten uitlekken zodat het vocht er uit komt. Dan de tomaten geplet en oregano, zout en olijfolie toegevoegd. Net voor het gebruiken ook weer het vocht verwijderd.

Daarna verdeeld in kleinere bolletjes en weer een uur laten rijzen onder een vochtige doek.

Dan was het tijd om de oven aan te steken. Ik koos voor een bodem van briketten en eiken hout (eiken omdat het een goede smaak zou geven in de pizza's).

Toch een verschil qua temperatuur ;-) Al vertrouwde ik meer op de Inkbird. Jammer genoeg gaat hij wel maar tot 300 graden! Dus vanaf dan maar afgegaan op de Ali Express meter en het verschil er telkens bij opgeteld.

De eerste pizza, BBQ Chicken! Met behulp van griesmeel op de pizzaschep gleed hij er keurig af! Ook geleerd om de pizzabodem, na het uitrollen, nog 2 a 3 minuten te laten liggen. Zo rijst hij weer wat en kan je de korst nog dikker maken.

Dan de volgende, 4 kazen!

Volgende keer iets minder kaas :LOL: Maar wel héél lekker!

En als dessert:

Al bij al goed gegeten en goed gedronken!
Volgende keer maak ik andere pizza's, zoals een Funghi!

Andere tips & tricks altijd welkom! :cool:
Yannick

Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen. Zelf pizza maken is zo lekker! Voor mij zijn helaas de foto's niet zichtbaar. Is dit een bug of zit de fout aan mijn kant in de browser?

Wel een paar vraagjes n.a.v. van dit bericht:
-Vonden ze de rooksmaak de laatste keer niet aanwezig? Voor mij is het nieuw om rookhout toe te voegen bij pizza bakken.
-Waarom je pizza uitrollen? Bedoel je stretchen met de handen of met de deegroller? Want waarom zou je de korst nog willen laten rijzen als je hem net plat hebt gerold?

Pizza's zijn altijd een goed idee. Ikzelf kook de tomaten altijd even om wat vocht kwijt te raken en een beetje te ontzuren.

• Leuk
Waarderingen: tdp
Leuk om te lezen. Zelf pizza maken is zo lekker! Voor mij zijn helaas de foto's niet zichtbaar. Is dit een bug of zit de fout aan mijn kant in de browser?

-Vonden ze de rooksmaak de laatste keer niet aanwezig? Voor mij is het nieuw om rookhout toe te voegen bij pizza bakken.
-Waarom je pizza uitrollen? Bedoel je stretchen met de handen of met de deegroller? Want waarom zou je de korst nog willen laten rijzen als je hem net plat hebt gerold?
Via Chrome zijn de foto's bij mij zichtbaar

De eerste keer gebruikte ik hout dat ik heb liggen om de kachel aan te steken.. Dat gaf veel warmte maar geen lekkere smaak. Ook de kleur van de korst was niet zo mooi. Het eikenhout geeft een milde, aangename rooksmaak af en produceert relatief weinig rook en vonken.

Ik heb geprobeerd om het deeg met de handen te stretchen maar dat lukte me niet zo goed. Hier wil ik nog wel op oefenen! :D Ik gebruikte dan maar een deegrol maar dan wordt de bodem helemaal plat. Ik rolde dan de rand om en liet het even rusten. Dat laatste stelde ik ook maar vast tijdens het bakken van de eerste pizza terwijl de volgende bodem al klaar lag :)

Met verse tomaten kun je dat doen, maar zou het met tomaten uit blik afraden omdat die in de fabriek ook al gekookt zijn voordat ze zijn ingeblikt.
Als tomaten te zuur zijn kun je ook uitwijken naar zoetere tomaten.

Lekker bezig geweest in de tuin!

Het lijkt er op de foto's op alsof er een beetje weinig ruimte is voor de hete lucht om langs de steen op de komen, je pizza's lijken (daardoor?) ook wat boven hitte te missen. Qua saus gebruiken wij hier gewoon pure passata. Dat zuurtje is juist lekker op een pizza, en die krijgt in de oven ook nog zat tijd om het scherpe zuurtje eraf te krijgen. En qua 4 kazen pizza; Less is more inderdaad, maar die les hebben we allemaal op één en dezelfde manier geleerd. XD

Leuke zelfbouw wel!

Uitdraaien van deeg kan even wennen zijn inderdaad, en rollen met een deegroller gebeurd hier ook vaak zat. De pizza zal door de warmte ook nog wel in de oven moeten opbollen hoor, zolang je geen saus op de randen smeert komt ie nog wel omhoog.

Te weinig bovenwarmte is ook mijn idee. Ik weet niet of je dat met deze opstelling kan oplossen.
Daarnaast: als ik kijk naar de foto met de 6 bollen dan heb ik het idee dat ze niet helemaal lekker zijn opgebold. Daar zou je nog eens naar kunnen kijken.
Tot slot: tipo 00 is maar een deel van het verhaal. Je moet ook naar de W-waarde kijken (zegt iets over de rijptijd van je deeg).

Maar goed: als het smaakt dan smaakt het.

Terug
Bovenaan Onderaan