BasBQ
Beef en Steak

Pizza's , het leek zo simpel.

Yups insmeren met olijfolie en ook de bol. Je gaat toch wat bloem en/of semolina gebruiken zodat ze goed kunnen "schuiven"
 
Als de bakjes vooraf met olijfolie zijn ingesmeerd zal dat niet gebeuren. Ik laat mijn deeg ook altijd op deze manier rijzen en dat werkt perfect.
Volgens het recept was dat niet nodig.... Maar ik ga het zien morgen :ROFLMAO:
 
Beter deeg maken. Je deeg is te vochtig of je saus te vroeg erop, waardoor deze vochtig wordt. Als bloem op de schep kun je maïsmeel gebruiken. Als je deeg goed is hoeft dat zelfs niet. Check dit maar eens:

Verder ziet ie er trouwens heerlijk uit.
Als ik je kon zoenen had ik het gedaan :love: Dit recept aangehouden en ze zijn fantastisch gelukt!

Ze mogen van mij wel iets luchtiger, is het dan een kwestie van meer gist toevoegen?

Het enige nadeel is dat de bovenkant nog wat bleek was en de onderkant al bruin. Moet ik dan op een hogere temperatuur bakken? Ik had nu voor de veiligheid 250 graden aangehouden.

Hierbij de foto's (zijn iets overbelicht, in het echt waren ze donkerder) en nu tijd voor een biertje 😎
Na het rijzen.
IMG_20230825_164729.jpg

IMG_20230825_172333.jpg

IMG_20230825_172651.jpg

IMG_20230825_173555.jpg


Nog iets oefenen met het erop scheppen. Helaas wat ovaal geworden omdat ik hem er niet op kreeg. :ROFLMAO:Wel een betere rand dan de vorige.
IMG_20230825_175655.jpg
 
Op de bovenkant afkloppen zou ik zeggen, wil je dit simpel doen: effe op de vuisten draaien
Anders eens een paar video's bekijken van Vito Iacopelli, die heeft vast wel een video staan over stretchen en hoe je dat best doet

Ik gebruik eerst bloem en voor ik hem dan terug op de onderkant leg gooi ik er vlug nog wat semolina tussen, maar ik heb al een tijdje echt geen problemen meer met opscheppen, het is ook wat techniek en genoeg bloem gebruiken

Ik gebruik wel zo een ooni schep met gaten in, en zeker niet vergeten: 2 scheppen !
1ntje om ze erin te steken
een andere om ze te draaien eruit te halen

Als je maar 1 schep gebruikt, dan kan deze nog wat warm zijn, met als gevolg dat het deeg als misschien sneller gaat plakken
 
Lees hier mee en wil er ook van leren. Ik lees dat je onderkant al snel donker was maar bovenkant niet.

Voor mensen die ook meelezen: mij lijkt dat de pizzasteen dan te heet was en met een vochtige doek er even overheen de oplossing is. Klopt dit?
 
Is toch een prima begin! Lekker blijven oefenen.
 
Op de bovenkant afkloppen zou ik zeggen, wil je dit simpel doen: effe op de vuisten draaien
Anders eens een paar video's bekijken van Vito Iacopelli, die heeft vast wel een video staan over stretchen en hoe je dat best doet

Ik gebruik eerst bloem en voor ik hem dan terug op de onderkant leg gooi ik er vlug nog wat semolina tussen, maar ik heb al een tijdje echt geen problemen meer met opscheppen, het is ook wat techniek en genoeg bloem gebruiken

Ik gebruik wel zo een ooni schep met gaten in, en zeker niet vergeten: 2 scheppen !
1ntje om ze erin te steken
een andere om ze te draaien eruit te halen

Als je maar 1 schep gebruikt, dan kan deze nog wat warm zijn, met als gevolg dat het deeg als misschien sneller gaat plakken
Thanks ik ga even zoeken op de naam. Ik was ook erg bang om na het stretchen het deeg te verkloten dus misschien daar te voorzichtig mee geweest. Ik merkte bij de tweede pizza al dat je er meer mee kan dan je denkt. Vaak ben je te bang he :ROFLMAO:
ik heb 1 schep om ze er in te leggen. Om ze er uit te halen gebruik ik een gewone spatel. Gaat prima omdat ze dan natuurlijk gewoon gebakken zijn en dan los liggen. Ik ga eens kijken naar een ooni schep, goede tip!
Lees hier mee en wil er ook van leren. Ik lees dat je onderkant al snel donker was maar bovenkant niet.

Voor mensen die ook meelezen: mij lijkt dat de pizzasteen dan te heet was en met een vochtige doek er even overheen de oplossing is. Klopt dit?
Ik kan me niet voorstellen dat mijn steen te heet was. De dome temperatuur is niet hoger geweest dan 250 graden. Wat ik wel eens heb gelezen is dat als de dome zelf niet heet genoeg is. Dat deze dan te weinig stralings warmte af geeft om de bovenkant te verhitten. Om dit op te lossen plaatsen ze een verhoging onder de pizza steen.

Maar ik ben benieuwd of dit het probleem op zou lossen. Iemand die hier antwoord op kan geven? Uiteraard lag er ook gewoon de platen setter in mijn kamado en het rooster met daarop de steen op de hoogste stand.

Vorige keer had ik hier minder tot geen last van dus wellicht ben ik te snel begonnen met bakken.
 
Ziet er al geweldig uit. Inderdaad zoals er gezegd wordt even de maismeel afkloppen. Is wat lekkerder. Ik heb persoonlijk maar één schep. Bij mij werkt dat prima. Wellicht is deel 2 van het filmpje wat? ;)



En die temperatuur kan best hoger. Ik heb hem zeker richting de 350 graden (hoger als het lukt). Het luchtige komt door het stretchen lijkt mij. Hierdoor behoudt het deeg zijn luchtige eigenschap.

Succes met de volgende pizza's!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al geweldig uit. Inderdaad zoals er gezegd wordt even de maismeel afkloppen. Is wat lekkerder. Ik heb persoonlijk maar één schep. Bij mij werkt dat prima. Wellicht is deel 2 van het filmpje wat? ;)



En die temperatuur kan best hoger. Ik heb hem zeker richting de 350 graden (hoger als het lukt). Het luchtige komt door het stretchen lijkt mij. Hierdoor behoudt het deeg zijn luchtige eigenschap.

Succes met de volgende pizza's!
Toevallig had ik deel 2 ook al gevonden. :D het oppakken en afkloppen durfde ik niet zo goed omdat ik bang was het deeg te verkloten. Maar ik vermoed dat je er meer mee kan doen dan je denkt.

Ga ik volgende keer de temperatuur ook hoger doen. Eens kijken wat dat voor resultaat geeft.
En dan moet ik het deeg juist meer stretchen? Dus grotere pizza maken? Of juist minder voor een kleinere pizza ?
 
Als je kleinere pizza's wilt maken dan zou ik een kleinere bol maken. Dan behoudt je de zelfde bodem. In zijn boek, de pizzabijbel, staan ook meerdere recepten.
 
Als je kleinere pizza's wilt maken dan zou ik een kleinere bol maken. Dan behoudt je de zelfde bodem. In zijn boek, de pizzabijbel, staan ook meerdere recepten.
Top thanks! Dikke kans dat ik die maar even aan ga schaffen 😎

We zijn een dag verder, zijn ze gelukt?
Ja zeker! Een paar posts boven je heb ik het resultaat gezet. Lang verhaal kort, ze waren heerlijk maar mogen naar mijn smaak nog wel iets luchtiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron.
Als de bovenkant te bleek blijft kan het helpen de steen hoger te leggen.
De balans onder /boven warmte wordt dan beter.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan