BasBQ
Beef en Steak

Pizza steel ervaring?

 

MrMatti

Kooltjesharker
Berichten
236
Beste allen,

Ik ben bijna in 't bezit van een K.J. classic 2 en ben aan t oriënteren waar ik pizza's mee wil bakken.
Nu heb ik interesse in een pizza steel maar ben benieuwd of mensen ervaring met dit product of een baking steel hebben met een kamado?

Lijkt me wel interessant gezien dat het zo wat onbreekbaar is en omdat je evt ook direct vlees of vis op de plaat zou kunnen grillen!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, mening of visie!

Gr Matthijs

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Dit filmpje laat in ieder geval zien dat het in theorie op staal ook prima zou moeten lukken:


Heb er zelf echter geen ervaring mee, alleen met een steen en dat werkt ook goed.
 
Had ook al wat filmpjes gezien ja! Meeste zijn wel vol lof... Maar ben vooral benieuwd of het goed gaat indirect op de kamado!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Wel, ik zal het je morgen kunnen zeggen. Ik ben momenteel mijn gloednieuwe Steels aan het inbranden, en morgen gaat de pizza erop.
Ik ben ook benieuwd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Ah top! Ben heel benieuwd hoe t je bevalt, heb je ook ervaring met een gewone steen?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Wel nee, ik ben rechtstreeks naar de pizza steel gegaan omdat na heel wat research de beste manier leek. Ik ben benieuwd wat het gaat geven. Seasoning ziet er alvast mooi uit.

f3e5a745cd89e640efd1d839f859d202.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Netjes hoor! Waar heb je hem gekocht? Heb je ook van die aluminium pizza scheppen er bij?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Ik heb die gekocht bij smokerig.co.uk. Vooral omdat ze toen ook een 8mm dikke hadden ipv 6mm. Nu wel out of stock dacht ik.
De pizzaschep heb ik elders gekocht, op amazon.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Zware jongen dan een 8mm! Deze website kende ik nog nie... Wel wat goedkoper dan de Deense versie! Ik wacht even je ervaringen af morgen! Succes en smakelijk alvast!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Wel kijk maar eens bij high en fast, ik heb er enkele foto's + ervaring gezet.
Mbt de baking steel ben ik wel zeer tevreden. Een zware jongen inderdaad, maar hij doet het erg goed. De pizzabodem was mooi gebakken in een 4-tal minuten. Mijn bodem was zelfs iets té goed gebakken, maar dit lag volgens mij aan het te dikke supermarkt deeg.
Een tip die ik hier ergens gelezen had was om de steel op de grill te laten rusten op 4 aluminiumfolie propjes om zo niet rechtstreeks op de grill te liggen.
enkel dat afkoelen duurt dus wel lang :)

Ik kan dus niet vergelijken met een pizzasteen wegens nooit gebruikt, maar de steel vind ik dus wel erg fijn om mee te werken.
 
Hoe lang duurt het om de de steel op te warmen?
 
@Frits Ik heb de steel erop gelegd tijdens het opwarmen van de Q. Na het bereiken van 350 graden heb ik nog een kwartiertje verder laten opwarmen. Dus ik schat dat de steel zo'n half uurtje heeft opgewarmd, maar dus deels samen met de rest van de BBQ.
Bij mijn tweede pizza had ik het gevoel dat deze nog sneller gaarde dan de eerste. Maar moeilijk te zeggen omdat ik het deeg had uitgerokken en deels had weggesneden (om dunner te maken), dus het kan ook hieraan liggen. Maar het kan dus dat de steel nog warmer was ondertussen.
Ik heb geen IR thermometer om de temp van de steel te meten.
 
@theDude, metaal zal sneller warm worden dan een pizzasteen. Als ik kijk naar mijn pizzasteen; die is na 15 minuten op 350C pas 70C
 
Terug
Bovenaan Onderaan