BasBQ
Beef en Steak

Pizza Pazzo da Legare Picante

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.914
Beste BBQ-vrienden!

Toen het van de week weer lekker uien-weer was met harde wind en striemende regens en ik daardoor wat nerveus door het huis aan het dralen was, vroeg mijn dochter - voorzichtig - wat is er aan de hand pap? Ik zei, er is weer een foto-wedstrijd en ik moet pizza maken deze maand... toen vroeg ze - iets minder voorzichtig - maar je hebt die wedstrijd toch al eens gewonnen pap? Ik zei 'ja lief, al dertien keer...'. 'Maar dan sla je toch gewoon een keertje over?'

'Tja lief, maar mijn volgers rekenen op mij. Als Influencert moet ik mijn volgers tevreden houden.' Dat begreep ze natuurlijk wel... maar voegde ik er nog aan toe, 'Weet je nog die mooie foto's van Marc (@mrooding) met z'n geweldige nieuwe hout oven? Daar zit vast al de winnende foto bij voor deze maand.' Nu aarzelde ze even en ik hoorde haar - nog voorzichtiger dan daarvoor - mompelen: 'Mafkees'.

Dus zo was 'ie geboren... de Pizza Pazzo de Legare Picante... vrij vertaald de Pizza van een Leipo!

Hij begon overigens als elke andere pizza hier in huis... met een mooi soepel deegje:

SDJ_7334.jpg


Ik volgde de aanpak van Sander (@SandyMan) omdat hij via de Ooni-calculator handige tips deelde en ik houd van de smaak van koud gefermenteerd deeg. Dat geeft een prachtige rijke smaak en een heel lekker mondgevoel.

Gewoon lekker lui 10 minuten laten draaien in de Kitchen-Aid:

SDJ_7347.jpg


En omdat hydratatie extreem belangrijk is bij het bereiden van Pizza:

SDJ_7356.jpg


Dus afgelopen zondag gingen we het gefermenteerde deegje gebruiken als basis voor de Picante Extravaganza:

SDJ_7370.jpg


Met mijn eigen hot-sauce en wat tomaten, en:

SDJ_7372.jpg


Mooie worstjes uit Italië, van de Sligro en van de slager!

SDJ_7374.jpg


Deegje mooi opbollen tot 4 bollen van 250 gram en lekker laten rijzen.

Toppings voorbereiden zodat ik straks vlot door kon:

SDJ_7381.jpg


Ik had mijzelf getrakteerd op een heel fijn speledingetje:

SDJ_7383.jpg


Binnen 45 minuten had ik de pizza opstelling in het ei steady op 250°C.

SDJ_7410.jpg


En vlot kwam de eerste voor Mario en Luigi er mooi af!

SDJ_7432.jpg


Het hele gezin moest gevoed dus ik hield de Sport-Drank op peil:

SDJ_7434-2.jpg


Het was echt heel lekker!

SDJ_7457.jpg


Lekker nog met wat verse kerstomaatjes, heerlijk!

Oh en onlangs ging het hier over extravagante houtskool consumptie bij Pizza bereiding. Dat viel mij dus heel erg mee. Ik heb zeker twee uurtjes geknald in deze opstelling en na een half uurtje volledig gedoofd maakte ik dit eind beeld van de - daarvoor nog volle - kolenmand. Big Green Egg Large met Dammers gevuld na de pizza-sessie:

SDJ_7472.jpg


Happy Days lieve BBQ-Vrienden. Duimpje omhoog en abonneer je op mijn kanaal! :)
 
Laatst bewerkt:
Weer een genot om te lezen Sander. Ziet er zeer smakelijk uit.
Op welk hydratatie % zat de pizzabakker ? :)
 
Lekker man ouwe influencert!
 
Wat een heerlijke bijdrage weer, bedankt voor het delen.
 
Ziet er top uit, dat zal zeker gesmaakt hebbe!
 
Hahah heerlijk verhaal weer van onze influencert.

En mooie pizza's zijn het geworden hoor! Ziet er smakelijk uit :love:
 
Je verhaal is net zo leuk geschreven als dat de pizza's er uit zien!
Grappig dat je begint over het houtskool verbruik. Ik blaas er meestal ook een volle mand doorheen op een bastard large, maar ik bak ze dan ook op 300 graden en heb ander merk houtskool (wel acacia). Sinds kort heb ik ook dammers dus ben benieuwd of daar verschil in zit.
 
Ben niet zo’n pizza man , maar krijg er nu wel zin als ik hier naar kijk 😋. En mooi amber kleurig biertje 🍺.
 
Ben niet zo’n pizza man , maar krijg er nu wel zin als ik hier naar kijk 😋. En mooi amber kleurig biertje 🍺.
Dat hydrateren is een eye opener en game changer. Ik richtte me daarmee volledig op het deeg maar kom hier tot een bredere kijk op dit soort zaken.
 
Grappig dat je begint over het houtskool verbruik.

Daar begon ik niet over. Iemand anders elders. Ik begon rond 250 maar als 'ie vaak open gaat loopt het ook nog wel iets op. Ik heb ook erg goed nomex vilt en de sessie verliep goed. De kamado blijft heel lang heet maar de kooltjes doven vlot, dat scheelt ook in verbruik.
 
En mooi amber kleurig biertje 🍺.

Laat je niet foppen door de amber kleur. Het is een tripel. De smaak is lekker bitter, mooi steenfruit. IPA-achtig maar erg fruitig. Een heel mooi lekker zwaar bier. Er is ook een variant met ander gist en een NEIPA variant die zijn ook mooi!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Daar begon ik niet over. Iemand anders elders. Ik begon rond 250 maar als 'ie vaak open gaat loopt het ook nog wel iets op. Ik heb ook erg goed nomex vilt en de sessie verliep goed. De kamado blijft heel lang heet maar de kooltjes doven vlot, dat scheelt ook in verbruik.
Er zijn ook mensen, ik was er zo 1, die hem de hele sessie op volgas zetten, dan gaat het een stuk harder.
 
Je bent weer heerlijk bezig geweest Sander! Top!
 
Die ziet er zeer goed uit! Super mooie foto's ook weer.
 
Heerlijke plaatjes weer Sander waar het water me weer in de mond loopt 😋👌🏻

Best handig hè zo een infrarood thermometer gun ? Ik zelf heb er ook zo eentje en gebruik deze ook voor de temperatuurmeting van mijn pizzasteen.
 
Heerlijke plaatjes weer Sander waar het water me weer in de mond loopt 😋👌🏻

Best handig hè zo een infrarood thermometer gun ? Ik zelf heb er ook zo eentje en gebruik deze ook voor de temperatuurmeting van mijn pizzasteen.
Ja zeker handig. Gebruik hem ook altijd voor mn speksteen. Kost ook geen drol
 
Dat ziet er verrukkelijk uit! Bedankt voor de lieve woorden maar alsnog goed dat je doorgezet hebt. Je weet nooit hoe het afloopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan