BasBQ
Beef en Steak

Pizza op de uuni 2

We konden niet wachten tot zaterdag (vooral ik niet). Dus in de regen onder een afdakje lekker gebakken.  Wat een apparaat zeg! Snel heet, dikke vlammen en in tegenstelling tot de kamado gelukkig ook de bovenkant van de pizza heerlijk! Beste koop ooit!

Foto's :

d6981fbf5cb8e769faec1e90547ca886.jpg


277f7fad13b183c5411617b99a4ac500.jpg


f59c7558b840c148efab1aedfe306447.jpg


572f840532b675f9a19d30966cf1f5f0.jpg
 
Heel gaaf stukje speelgoed. Ziet er niet alleen mooi uit maar is ook nog eens heel functioneel.
 
Gisteren en eergisteren de Uuni 2 weer aangehad (oudste dochter jarig, je moet toch een excuus hebben...),

Eergisteren was top, veel pizza's gebakken zonder dat de bodem-plaat (aluminium) koud werd dus zeer positief ontvangen door alle aanwezigen.

Gisteren een oude pizza steen iets op maat gemaakt en ipv de alu-plaat geprobeerd.......

Resultaat: duurde 10 minuten langer voordat ik de gewenste temperatuur bereikt had (>350 bodemtemp), maar daarna helemaal top. De deegrand kwam verder omhoog, duidelijk meer air in de rand, temperatuur van de pizzasteen zakt niet snel in en met mijn tempo (eerst pizza uit de oven, daarna stukken snijden, 1 stuk meteen in mijn mond proppen en daarna nieuwe pizza maken) voldoende tijd om weer op de juiste temp te komen.

Ik ga nog testen met een stalen plaat van 9 mm om te kijken of dat nog beter gaat, maar zowel de alu-plaat als de pizzasteen (moet je wel zelf maken en is dus NIET bijgeleverd) zijn helemaal top.

Met de pizzasteen is duidelijk Leoparding (zwarte spots) zichtbaar op de bodem en dit is hoe een echte steenoven pizza eruit ziet!

Nogmaals: ik ben helemaal blij met mijn speeltje!

Erwin
 
hey eamesz zeer mooi dat je er plezier mee hebt  hier ook  gaat ie elke week aan zaterdag pizza dag de laatste tijd :)  ikzelf  gebruik ook een pizza steen die ik op maat gezaagd heb  voor een nog beter resultaat zeker als je veel pizza,s achter elkaar bakt . maar  wat betreft dat opborrelen van de rand  heeft meer te maken met je deeg en hoe je het deeg vormt. ikzelf gebruik de uitduw methode  daarmee  pak ik de deeg bal die druk ik plat  en duw daarna de luchtbellen van het deeg naar de rand .

de techniek die Tony Gemignani: hier laat zien  https://www.youtube.com/watch?v=fvq1LWqg_m8
 
Mooi filmpje! Ben benieuwd wat het deeg recept is.. ik kom nog niet verder dan de pizza focaccia meel van de AH. ..
 
Ik kwam er zojuist achter dat mijn pizza plate van de 18 inch kamado echt precies in de uuni2 past. Halen jullie de rvs plaat eruit of leggen jullie de pizza plate erbovenop? Ga vanavond eens testen of de bodem iets beter gaat en knapperig wordt met de pizza plate erin. Gebruik ik namelijk toch niet meer op de kamado J
 
ik leg de steen op de alu plaat  laat dan de uuni  40 minuten voor verwarmen en daarna knallen maar met de pizza,s. :)
 
Vandaag zelf deeg gemaakt. Idd veel lekkerder en luchtig. Ook op de steen gemaakt. Na 10 minuten de eerste. Die was goed, maar niet erg goed. Na 30 minuten was de steen super heet en dat merk je! De beste pizza ooit gemaakt:

569edd0317834ee033c8402e150e9505.jpg
 
yvosurf zei:
Vandaag zelf deeg gemaakt. Idd veel lekkerder

Ik moet toch eens deeg maken met echt goede bloem (of zo)...bij de plaatselijke Jumbo alhier hebben ze een vers deeg dat ik veel lekkerder vind dan alle deeg die ik tot nu toe (met supermarkt ingredi?nten)  gemaakt heb.
 
Dit is het recept wat ikzelf  gebruik.

500 gram bloem typo 00  maar  ik gebruik ook vaak bloem  huismerk van de digros  en moet eerlijk zeggen dat de pizza nagenoeg gelijk proeven  als met de typo 00
325ml  lauw water
1 zakje gist a 7 gram
2 eetlepels olijf olie
theelepel zout

Ik zeef de bloem altijd  in een kom daarna gooi ik de zout erdoor.

325ml lauw water  daar doe ik de gist bij  roer dit door en laat dit 10 minuten staan zodat er een schuimlaag op het water zit dan  doe ik dit in de kom met bloem en meng dit goed  en kneed dit 10 minuten to een mooi glad deeg  .

daarna  doe ik de deeg bal in een kom en bedek deze met  huishoud folie en zet dit  op een warme plek  en laat het deeg  2 uur rijzen  daarna snijd ik  4 gelijke porties van de bal  en kneed deze tot 4  kleinere ballen deze  gooi ik op mijn bakplaat  klein beetje semolina meel erop zodat ze niet blijven plakken  en dek deze van met een vochtige theedoek en laat dit zo een 15 minuten rusten  nu is het deeg  klaar.
 
Vandaag biologische meel van de Ah gebruikt en ook 300 ml lauw water, gist, theelepel suiker, snufje zout en 4 eetlepels olijfolie gebruikt. Anderhalf uur laten rijzen en pizza's maken maar. Deeg was erg luchtig, niet zwaar op de maag en een pizza slide hing goed naar beneden (zoals op het wereldkampioen schap hoort zag ik op een filmpje hier eerder gepost).

Typo 00 ben ik nog niet tegengekomen in de winkel. Wel online, maar en zakje bloem van 99ct is een beetje te gek om als stuifmail te laten versturen ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan