BasBQ
Beef en Steak

Pizza mislukt

 
 

yvosurf

Kooltjesharker
Berichten
146
Hoi allemaal,

Na een super lekkere kip vorige week op de nieuwe kamado, is de pizza vanavond helaas mislukt.

Ik had deeg gehaald bij de AH, uit een vers pizza pakket. Pizza steen op de verhoger boven het vuur en de kamado naar de 325 graden gestookt. De bodem van de pizza was na 3 minuten al verkoold. Ook de 2e en 3e en dus maar pizza moeten bestellen.

Wat deed ik fout? Kan dat kant en klaar pizzadeeg niet tegen 225+ temperatuur? Te heet opgestookt? Toch de reflector ertussen moeten doen? Verkeerde (tarwe) bloem?

Graag jullie advies!!

Oh ja, de foto's:

0266299e2f2558d2ea0ac1ecb1ce9771.jpg


f688b3040c0a091cf3de375ceb480094.jpg
 
Het lijkt mij dat je steen te warm is
 
richard0501 zei:
Ik denk dat je de steen indirect moet opwarmen, recht boven de kolen wordt deze te warm.
Ja denk het nu ook. Volgende keer maar even anders doen. ...
 
Is een combinatie van hitte van de steen en hitte van de oven.
Die moet ongeveer gelijk zijn. Omdat bij een BBQ de deksel opengaat is de hitte in de oven verdwenen, maar de steen is nog wel heet. Dan wordt de bodem sneller gebakken als de bovenkant.

Pizza kan in 90 seconden klaar zijn als de vloer de juiste hitte heeft en de oven ook.

Dus in een BGE is het wellicht verstandiger om de boel minder heet te laten worden. Het duurt dan wel langer tot je pizza klaar is natuurlijk.
 
Geen paniek. Gewoon hitteschild tussen pizzasteen en kooltjes.
Sommige mensen doen vreselijk ingewikkeld over het deeg, is volgens mij niet nodig.
Zelf maken vind ik leuker en lekkerder, maar het recept is gewoon een bloem water gist mengsel uit Kook Ook.
 
Bij het bakken van pizza's stook ik meestal tot zo'n 250 graden, dan heb je in mijn beleving iets meer controle. Voor het deeg wil ik nog wel een een recept voor flatbread gebruiken ( ca. 300 gr zelfrijzend bakmeel, zakje bakpoeder, en een beker (Griekse) yoghurt met wat zout en evt. kruiden) dat lekker dun uitrollen, vinden ze hier de lekkerste bodem.
 
Duidelijk gevalletje van te hete steen. 
 
Sander72 zei:
Sommige mensen doen vreselijk ingewikkeld over het deeg, is volgens mij niet nodig.

Als je gewoon een leuke pizza wil maken hoef je je misschien niet zo druk te maken over het deeg. Als je zoals ik op zoek bent naar het maken van de beste pizza die je maar kunt maken zijn er heel veel pizzadeeg recepten om uit te proberen.
Ik doe dus wel een beetje ingewikkeld.
 
Idd veel te hete steen.

Ik zie dat we dezelfde BBQ hebben. Prima ding, maar de heat deflector is is niet handig. Wat eraan mist zijn pootjes aan de bovenkant zodat er ruimte tussen de steen of het rooster en de deflector zit.

Zelfs als ik het rooster tussen de deflector en steen leg worden pizza's bijna instant zwart.

Tegenwoordig maak ik van alufolie propjes van 2,5 CM dik en doe die tussen de deflector en de steen en stook de Q 300 graden en niet heter.

De temperatuurmeter is trouwens ook niet al te best. Dus gebruik af en toe een digitale om wat gevoel erbij te krijgen. Ik hang mijn probe dan een paar minuten in het bovenste ventilatiegat.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan