Beef en Steak

pizza, met eigen deeg

twirre

Sprokkelaar
Wij hebben vakantie en zijn lekker thuis. Dat geeft volop gelegenheid de bbq aan te zetten. Gisteren piza's gemaakt met eigen deeg.

De eerste keer kneden heb ik waarschijnlijk iets te kort gedaan, waardoor het deeg nog te 'nat' was. De tweede rijzing buiten de koelkast gedaan en waarschijnlijk iets te lang laten staan. Het waren in elk geval geen mooie bollen. Maar goed wellicht heeft dat ook met de eerste stap te maken. Genoeg verbeterpunten voor een volgende keer.

De pizza's zelf waren lekker. Bodem was ook echt wat je wilt. Dus het kan nog beter. Maar de eters waren tevreden.

PXL_20260430_172915897.MP.jpg
PXL_20260430_172759634.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er best prima uit en als je "klanten" tevreden zijn heb je al 90% gewonnen. Niet perfect rond maar mooi "rustiek".

Mijn eerste pizza avontuur was ook een feest van klevend deeg etc. Keuken schoonmaken was het meeste werk :ROFLMAO:

Op aanraden van @Frits de filmpjes gekeken van Simon "de Pizzabijbel" Giacotto

Masterclass 1
Masterclass 2

Heeft mij erg geholpen.
Ook op Italiëplein vindt je veel tips.
Ik weet niet welke bloem je gebruikt hebt maar als je het wat vaker wilt gaan doen is een goede pizzabloem een mooi vast punt om met je water % te gaan variëren. Te nat is een erg relatief begrip.

Mooi start punt en lekker doorgaan!

Bedankt. Ik had het chatGTP gevraagd :) En ik had me er in het verleden al eens in verdiept, maar niet meer teruggekeken. Te slordig/eigenwijs van mijn kant. Achteraf herkende ik het ook van het vlaai bakken. Ik denk niet zo gek, omdat dat ook een brooddeeg is.

Ik had wel de 'goede' 00 bloem en semola voor op het werkblad. Ik denk dat de semola mij gered heeft in de handeling.

Als je met water % gaat spelen is het handig om een consistente bloem te hebben.
Een sterkere bloem kan wat meer water hebben zonder heel plakkerig te worden.
Omgaan met plakkerige natte degen is op zich ook weer iets wat je kan oefenen dus gewoon veel doen.

Ik heb met pizza nog nooit gehad dat het "niet te eten" was dus dat is een voordeel.

Terug
Bovenaan Onderaan