BasBQ
Beef en Steak

Pizza, lastig, lastig, lastig.

 

RvdB

Kooltjesharker
Berichten
109
Vandaag lopen worstelen met de pizza, en verloren.

De Kamado Joe gevuld met nieuw houtskool en zonder probleem naar de 400C.
Hierna de plate setter geplaats met de pizzasteen erop, temperatuur tegen de 350C gehouden.
IMG_0184.JPG

Pizza heel mooi dun uitgespreid en rijkelijk belegd met saus en kaas, ??n en al ellende. Kwam niet van de plank los en als een klont op de pizza steen.
Kon meteen door richting afvalbak.
Tweede pizza redelijk op de steen gekregen maar veel te dik belegd, kaas en saus lopen aan alle kanten van de pizza en branden op de steen.

Met lashandschoenen aan de pizzasteen omgedraaid en weer schoon begonnen voor een nieuwe ronde.
Derde poging lukt al beter maar nog steeds te dik belegd.
IMG_0185.JPG

Vier maal is scheepsrecht, pizza iets kleiner en daardoor ook dikker gehouden. Niet zo rijkelijk belegd en dan is dit het eind resultaat.
IMG_0187.JPG

Een heerlijk krokante pizza.

Was nog op zoek naar griesmeel/polenta om, zoals overal op fora staat, eerst op de steen te strooien. Was hier in de buurt niet te koop maar ook niet nodig.
Pizza plakt totaal niet aan de steen. Heeft de griesmeel ander nut?
 
Volgens mij had de polenta bij poging 1 tm 3 toch duidelijk wel nut gehad hoor ;)

Oefening baart kunst zullen we maar zeggen, de laatste ziet er in ieder geval heerlijk uit.  Less is more. Dat is niet voor niets een clich?.
 
Ik doe altijd wat bloem op de pizzaschep, zo komt de pizza hier makkelijk vanaf en komt er meteen wat op de pizzasteen terecht. Eigenlijk nog geen last gehad van een plakkende pizza sinds de pizzaschep.
 
Ik had al voorgenomen een pizzaschep aan te schaffen en heb nu een goed bebloemde broodplank gebruikt.
Maar jah, goed gereedschap is het halve werk.
 
Lekker rommelen is eigenlijk het leukst,... als het allemaal meteen goed gaat is het ook maar behelpen,.. hmmmm. ;)

Die laatste mag je zo doorschuiven en dat moet lukken toch. :D
 
In Itali? ziet het er altijd zo makkelijk uit :)
Gewoon blijven doen inderdaad.
 
Ik speel vals en schuif de pizza gewoon met een stuk bakpapier eronder de steen op.

Wanneer de pizza klaar is schuif ik hem zo mijn bord op.
 
Mosseltje zei:
Ik speel vals en schuif de pizza gewoon met een stuk bakpapier eronder de steen op.

Wanneer de pizza klaar is schuif ik hem zo mijn bord op.
Dit heb ik ook al eens ergens gelezen en op de verpakking van het bakpapier gekeken. Hier staat een temperatuur indicatie op van 220C.
Heb het er daarom maar niet op gewaagd.
Bestaat er high temperature bakpapier?
 
De griesmeel kan een hogere temperatuur aan en is beter geschikt om je pizza van een hete plaat (300 +) te halen. Strooi maar eens bloem op een hete pizza steen en je ziet deze nagenoeg meteen bruin en zwart worden
 
Ik gebruik ook griesmeel en dat werkt voor mij best.
 
mrwolf zei:
Ik doe altijd wat bloem op de pizzaschep, zo komt de pizza hier makkelijk vanaf en komt er meteen wat op de pizzasteen terecht. Eigenlijk nog geen last gehad van een plakkende pizza sinds de pizzaschep.

Denk inderdaad dat dit de oplossing is: bloem op je aanrecht gooien als je je pizza gaat uitrollen, bloem op je pizzaschep en eventueel wat bloem op de pizzasteen...

zo lukt het bij mij steeds...

Veel succes, ze zien er sowieso lekker uit!!!
 
RvdB zei:
Mosseltje zei:
Ik speel vals en schuif de pizza gewoon met een stuk bakpapier eronder de steen op.

Wanneer de pizza klaar is schuif ik hem zo mijn bord op.
Dit heb ik ook al eens ergens gelezen en op de verpakking van het bakpapier gekeken. Hier staat een temperatuur indicatie op van 220C.
Heb het er daarom maar niet op gewaagd.
Bestaat er high temperature bakpapier?

Bestaat er een temperatuur indicatie van bakpapier?  :-/

Na meerdere pizza's gebakken te hebben op +300C is het bakpapier onder de pizza nog nooit verbrand of verkleurd.
 
Meestal 225-250 graden, Ik denk dat je pizza tijdelijk je bakpapier beschermd, of je hebt een betere kwaliteit.
Ikzelf ben na 2 verbrande sessies hiervan afgestapt. Bij mij valt het dan uit elkaar of het is verbrand. (het bakpapier dan  :p )
 
Ik schuif de pizza ook met, op maat geknipt, bakpapier op de steen. Na een paar minuten haal ik het er onderuit. De bodem is dan al wat stevig en het papier nauwelijks verkleurd.
 
Oefening baart kunst, mijn eerste pizza poging van zo'n 3 weken geleden was ook lastig. De pizza's erna gingen prima. Ik heb wel een echte pizzaschep gekocht en dat werkt goed met het halen van het aanrecht en schuiven op de steen. Als hij een beetje op de schep plakt dan help ik hem af en toe met een Weber spatel op de steen.
 
Ceriel zei:
Ik schuif de pizza ook met, op maat geknipt, bakpapier op de steen. Na een paar minuten haal ik het er onderuit. De bodem is dan al wat stevig en het papier nauwelijks verkleurd.

Die truc gebruik ik ook. Werkt als een tierelier. Ook bij 'natte' broden zoals ciabatta of foccacia.
 
het is geen straf om te blijven oefenen toch?  ;)
 
Bakpapier werkt bij mij ook goed, idd wel van te voren even op maar knippen.
 
ook ik gebruik bakpapier wat buiten de steen valt verbrand gewoon dus even op maat knippen
werkt goed
 
Als je een schieter gebruikt, hier wat gries achtste bloem grove korrel. Ik heb deze in Duitsland gekocht dan rolt de pizza zo van de schieter af.
Let wel op dat je een koude schitter neemt, dus eerst laten afkoelen als je de pizza uit de bbq haalt. Anders plakt de boel ook vast...... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan