BasBQ
Beef en Steak

Pita Gyros

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Omdat ik nu ruim een half jaar mijn spit heb en deze nu pas 3 x heb gebruikt, wordt het vandaag tijd voor nummer 4. Gyros van het spit! Ik heb gekozen voor de kipversie, omdat ik een zusje heb wat veelal proeft met d'r ogen en gedachtes. (Lammetje is zielig blablabla :|).

Maar goed, mocht 'ie deze keer goed lukken. Dan hebben we uiteraard een mooi excuus om gauw eens de lam variant te maken. :)

Het begon gisteren allemaal met een bezoekje aan de plaatselijke Turk voor twee kilo kip en de voorbereidingen. Laatst had ik op de markt al verschillende Griekse kruiden meegenomen, waaronder de gyros kruiden die we voor deze run gaan gebruiken.

Dus zodoende konden we beginnen!


Spreekt voor zich, de filets in plakjes snijden van 6 mm dikte ongeveer en met de gyroskruiden in de ijzeren kom goed husselen!

Vervolgens in een ziplockzak van onze Zweedse Doe-Het-Zelf Meubelgigant en zodat de smaak zich goed kan verdelen.



Na enkele uren heb ik de beschuittrommel gepakt. Deze heb ik ingelegd met zilverfolie zodat het afgelopen nacht heeft kunnen opstijven om een mooie cilindervorm te krijgen. Hierdoor hoop ik hem straks mooi aan het spit te kunnen rijgen.

Wie komt er een beschuitje met me eten? :>


Ondertussen is het breekbrood ook op de Weber geweest, dat wordt lekker straks met wat tzatziki (als het het avondeten al haalt)



Vervolgens zijn we begonnen met het maken van het deeg voor de pita's. Ik heb het recept van deze website gebruikt: http://nombelina.com/griekse-pitabroodjes/

Het deeg een uurtje laten rijzen en het komt er zo uit te zien:


Zoals het recept voor schrijft, verdelen in balletjes en rollen maar!



Pita's zijn af... Ik heb ze bereid op de pizzasteen, maar vond het naderhand nog niet echt "je-van-het". Dus heb ze naderhand even direct op het rooster gelegd! Kolere, wat een werk haha! Ben blij dat ik geen bakker ben.. 


En dan nu eindelijk het moment van de waarheid...


Inmiddels het buikje rond gegeten.... Dus tijd voor de rest van de foto's:



Ondertussen een komkommertje heel fijn gesneden, tzatziki kruiden en griekse yoghurt en even door elkaar husselen maakt het volgende:
Zo simpel! Maar zo lekker.


Moeders had ondertussen nog een Griekse salade gemaakt... En dan nu the moneyshot:



Wat vonden we er van?
Een echt gevalletje van "Less is more". Het is in principe mega simpel (de spit doet al het werk) en je snijdt er elke 15 minuten wat knapperige reepjes vanaf. De reacties waren lovend en ik kreeg van mijn zusje zelfs "the Go" voor lamsvlees, zo lekker vond ze het!
Volgende keer weet ik alleen niet of ik de pita's nog eens zelf maak... Het is aardig wat werk, maar er zit wel ruimte voor verbetering en het is zo lekker om zo'n broodje/wrap al kaal te eten...
Al metal al bouw je gewoon lekker je eigen broodje met gyros, salade, tzatziki en friet... Dus ja, ik ga mijn spit vaker gebruiken en vaker gyros eten!
 
Mooie oplossing, lust ik wel.

Beschuit met Gyros graag ?
 
Klinkt goed, ben benieuwd!
 
lijkt me helemaal lekker, succes  :)
 
Riestad en Ceriel, komen jullie maar lekker een beschuitje halen hoor jongens  =))

Heb weer eventjes wat geupdate :)
 
Damn Roland, ziet er echt goed uit!
 
DivingDisaster zei:
Damn Roland, ziet er echt goed uit!

Thanks! De buikjes zijn rond, draadje is compleet. We hebben lekker gegeten! :))
 
ziet er prima uit, kan me voorstellen dat je heerlijk gegeten hebt
 
Dat ziet er geweldig uit kerel. Waar heb je die kruiden gescoord?
 
Ridevi71 zei:
Dat ziet er geweldig uit kerel. Waar heb je die kruiden gescoord?

Je hebt op de markt in Bergen op Zoom op donderdag zo'n kraam staan. Als je wat moet hebben als je zelf niet kan gaan moet je het maar zeggen :p
 
Ziet er heel goed uit.

nu nog een stuk of wat naast elkaar en je kan een bezorg service starten.
 
Ik zeg dik in orde. Mooi gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Oooooohhh nu wil ik helemaal een spit! Toch maar eens op zoek gaan. Dit ziet er heerlijk uit!
 
Lekkah!
 
Terug
Bovenaan Onderaan