BasBQ
Beef en Steak

Picanha

 
 

Tinu$

Vuurmaker
Berichten
88
Zoals in de planning vandaag picanha gemaakt.

Begin van de middag begonnen met snoeien van het vlees.  En het maken van de chimichuri.
3181cd7fc4571e32bdb50aea626be46c.jpg
e21180cba2e500d6c0926a7a94a81a3b.jpg


Inmiddels de Q op temperatuur gebracht(ongeveer 115 graden)

4d82b24d91ecc56a756bed2107fed5ce.jpg


Klaar om te gaan roken Dit keer met wiskey snippers en dat rookte lekker.

4bc3e30a7b5a4635f4b72e67b4d36ac3.jpg


Nadat het stukje vlees de 48 graden had getikt heb ik het in folie verpakt en de de bbq opgestookt voor de "reverse sear"

Toen de reverse searEn door garen, op de vlees kant, naar 55 graden.

781325b2879d428cef5b92597207407f.jpg


Nog even laten rusten. Gasten moesten nog komen

64e5a035585b36e9ccb0978248c64daf.jpg


Getrancheerd en de "shimmy sjuri"

Whoala op het bord met wat salade

1a1866c97f83b3bad255967c57b8ef2e.jpg


Eind resultaat was goed en ook zat er veel smaak aan het vlees, dit was voor de eerste keer picanha. En zeker voor herhaling vatbaar.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekker, ben zelf van alleen een beetje zout op goed rood vlees, maar dit ziet er ook goed uit
 
Lekker
 
Boldeagle zei:
Lekker, ben zelf van alleen een beetje zout op goed rood vlees, maar dit ziet er ook goed uit

Ja volgende keer doe ik ook iets minder peper Nu zat er net ff teveel op.
 
Ziet er goed uit, ik zelf vind alleen je plakken te dik gesneden, ik snij het zelf liever dun. Heb je nog malser vlees.
 
Ik heb laatst ook Picanha gemaakt en ingepakt in folie. Maar ik kreeg de Q (Grill Guru keramisch) niet meer opgestookt. Mogelijk te weinig houtskool, gooien jullie dan nog houtskool erbij voor het afgrillen?
 
joethesmoker zei:
Ik heb laatst ook Picanha gemaakt en ingepakt in folie. Maar ik kreeg de Q (Grill Guru keramisch) niet meer opgestookt. Mogelijk te weinig houtskool, gooien jullie dan nog houtskool erbij voor het afgrillen?
Jep, toen ik een T-bone klaar maakte via reverse sear gooide ik eerst wat houtskool in de brikettenstarter en vervolgens in de Q om ff flink heet af te grillen.
 
Ginko zei:
joethesmoker zei:
Ik heb laatst ook Picanha gemaakt en ingepakt in folie. Maar ik kreeg de Q (Grill Guru keramisch) niet meer opgestookt. Mogelijk te weinig houtskool, gooien jullie dan nog houtskool erbij voor het afgrillen?
Jep, toen ik een T-bone klaar maakte via reverse sear gooide ik eerst wat houtskool in de brikettenstarter en vervolgens in de Q om ff flink heet af te grillen.

Ok, volgende keer eerst in de starter dus op de gasser wat houtskool opwarmen vlak voor het inpakken. Hij was nu matig gegrild.
 
joethesmoker zei:
Ginko zei:
joethesmoker zei:
Ik heb laatst ook Picanha gemaakt en ingepakt in folie. Maar ik kreeg de Q (Grill Guru keramisch) niet meer opgestookt. Mogelijk te weinig houtskool, gooien jullie dan nog houtskool erbij voor het afgrillen?
Jep, toen ik een T-bone klaar maakte via reverse sear gooide ik eerst wat houtskool in de brikettenstarter en vervolgens in de Q om ff flink heet af te grillen.

Ok, volgende keer eerst in de starter dus op de gasser wat houtskool opwarmen vlak voor het inpakken. Hij was nu matig gegrild.

Ja het lijkt me ook een tijdgevoelig iets. Als je te veel tijd nodig hebt om de Barbecue klaar te maken voor grillen koelt je vlees weer af en moet je langer grillen om de gewenste eindtemperatuur te behalen..waardoor hij weer te droog of te taai aan de buitenrand kan worden.

Afhankelijk hoe dik je steak/vlees is zou je bijna direct al kunnen beginnen met opstoken van je 2e ronde in de starter.
 
Ik smoor de Primo tot ongeveer 125-150 graden. Als de interne temp bereikt is laat ik het deksel open. Ik draai meestel het rooster nog om zodat deze dichter op de kolen ligt.. Ik pak de Picanha dan meestal even in folie, maar heel lang duurt dit niet. Zodra er genoeg zuurstof is met een open deksel is het zo 200+ ik schat 5 minuten.
 
Ginko zei:
joethesmoker zei:
Ginko zei:
joethesmoker zei:
Ik heb laatst ook Picanha gemaakt en ingepakt in folie. Maar ik kreeg de Q (Grill Guru keramisch) niet meer opgestookt. Mogelijk te weinig houtskool, gooien jullie dan nog houtskool erbij voor het afgrillen?
Jep, toen ik een T-bone klaar maakte via reverse sear gooide ik eerst wat houtskool in de brikettenstarter en vervolgens in de Q om ff flink heet af te grillen.

Ok, volgende keer eerst in de starter dus op de gasser wat houtskool opwarmen vlak voor het inpakken. Hij was nu matig gegrild.

Ja het lijkt me ook een tijdgevoelig iets. Als je te veel tijd nodig hebt om de Barbecue klaar te maken voor grillen koelt je vlees weer af en moet je langer grillen om de gewenste eindtemperatuur te behalen..waardoor hij weer te droog of te taai aan de buitenrand kan worden.

Afhankelijk hoe dik je steak/vlees is zou je bijna direct al kunnen beginnen met opstoken van je 2e ronde in de starter.

Het viel mij reuze mee met de temperatuur van het vlees, deze bleef eigenlijk constant op 51 graden. Ik denk dat de kern temp rond 48 was toen die weer op de Q ging. Ik had in de tussentijd alle roosters open gezet. Er lagen nog wat kokosbriketten die niet gebruikt waren, dus ik hoefde geen briketten toe te voegen en de Q was snel op temperatuur, denk na een 10/15 min. op 200+graden(moest ook nog wachten op de gasten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan