BasBQ
Beef en Steak

Picanha van de “zelfslachtende slager”

 

Luth

Vuurmaker
Berichten
81
Vandaag bij Ter Weele in Oene geweest voor een lekker stuk picanha. Ter Weele is een slager die nog zelf slacht.

Er zat bijna 2cm vet op, deze wat bijgewerkt tot ongeveer 1cm. Het afgesneden vet heb ik gebruikt voor de aardappelschotel.
Ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat maar het insnijden van het vet ging niet zoals het hoort. Lompe snedes en te diep. Maar dat neemt de smaak niet weg, gelukkig.

Dit keer geen chunk eikenhout erbij maar 2 chunks appelhout. Mijn vrouw houdt niet zo van die sterke rooksmaak dus dan maar veel appelrook die toch wat subtieler is.

Ondanks mijn lompe snijwerk hebben we toch echt genoten van het stuk vlees.

B7B03558-2B89-421C-A735-AC3946701128.jpeg


7293316A-8856-413B-B744-51C45CFC545E.jpeg


B52B592E-C39A-45E0-BC22-14EF8E4508D4.jpeg


E8E53903-7640-48E7-A28F-CB12EB1EE7DB.jpeg


B3ABC991-5E68-4667-9B2D-B57DE2090DB2.jpeg
 
Heel lekker.
Lusten we. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Mooi stuk vlees man. Ziet er heerlijk uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Dat ziet er zalig uit, lust ik wel!
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Deze ziet er mooi uit zeg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
lekker hoor. picanha is een lekker stukje vlees
de garing ziet er ook netjes uit

op wat voor temperatuur heb je hem bereid?
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Ondanks het snijwerk ziet deze er heerlijk uit! Uiteindelijk draait het allemaal om de smaak :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
lekker hoor. picanha is een lekker stukje vlees
de garing ziet er ook netjes uit

op wat voor temperatuur heb je hem bereid?

Ik heb hem tot 49 graden laten komen. Toen kwartier laten rusten en afgefakkeld tot 54 graden. Vorige keer had ik 48/52 gedaan en die was net iets te rood. Deze was voor ons perfect!
 
Ondanks het snijwerk ziet deze er heerlijk uit! Uiteindelijk draait het allemaal om de smaak :)

Ja, en de smaak was echt perfect. Dit stuk had echt veel meer smaak dan de vorige van de Hanos, het vlees an sich.
 
Ik heb hem tot 49 graden laten komen. Toen kwartier laten rusten en afgefakkeld tot 54 graden. Vorige keer had ik 48/52 gedaan en die was net iets te rood. Deze was voor ons perfect!
thnx
en welke temperatuur van je bbq?
 
Ik heb hem tot 49 graden laten komen. Toen kwartier laten rusten en afgefakkeld tot 54 graden. Vorige keer had ik 48/52 gedaan en die was net iets te rood. Deze was voor ons perfect!
De vraag is of, wanneer je een vetlaagje van circa een halve cm laat zitten, je hem echt nog af moet fakkelen. Ik heb beide gedaan en neig steeds meer naar niet fakkelen.
 
Ik heb ongeveer een cm laten zitten. Als je niet affakkelt krijg je een bruin maar sompig stukje vet wat niet echt smaakvol is. En na het affakkelen is het krokant en donkerbruin met meer smaak omdat je geen zacht/vloeibaar vet eet.
 
Maar ik heb het nog niet eerder met een halve cm geprobeerd. Wellicht dat je dan inderdaad beter niet kunt affakkelen.
 
Had’m graag opgehaald hoor zo diep ingesneden 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Het stuk was oorspronkelijk bijna 1,5 kilo. Deel met vet en deel zonder vet. Deel zonder vet (zo’n 550 gram) heb ik eraf gesneden en ingevroren. Deze gaat dus nog verorberd worden. Iemand tips? Bereid je dit zonder vet op dezelfde manier?
 
Het stuk was oorspronkelijk bijna 1,5 kilo. Deel met vet en deel zonder vet. Deel zonder vet (zo’n 550 gram) heb ik eraf gesneden en ingevroren. Deze gaat dus nog verorberd worden. Iemand tips? Bereid je dit zonder vet op dezelfde manier?
Ja kan, en dan een paar keer inkwasten met kruidenolie tussendoor.

Je kunt er ook heerlijke spiezen van maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Terug
Bovenaan Onderaan