BasBQ
Beef en Steak

Picanha + gepofte aardappelen op de Weber (MT Premium)

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
63
Weer een die van de bucket list afgehaald kan worden. Picanha (groot stuk, geen steaks) stond al heel lang op het lijstje om een keer te bereiden. Via een online slager een mooi stuk van 1.3kg gevonden en vandaag was dan het moment.

Na hier wat vragen te hebben gesteld en online wat research was mijn plan van aanpak een revearse sear met als bijgerecht gepofte aardappelen. Ik wilde ook een chimichurri er eens bij proberen, dat werd aangeraden. Moet helaas bekennen dat ik die niet zelf heb gemaakt, maar gewoon in de supermarkt heb gekocht.

Hier was de picanha uit de verpakking op kamer temperatuur aan het komen:

thumbnail_IMG_7933.jpg

De gepofte aardappelen tussen de kooltjes gedaan. Ik gebruikte een diffuser plate boven op de kooltjes om 1 groot indirect vlak te krijgen. Zoals ook vaak met platesetters bij een kamado wordt gedaan. Hierdoor was de oppervlakte van de grill 110-120 graden, te laag om de aardappelen op tijd gepoft te hebben. Dit was ook voor het eerst, maar erg goed gelukt!

thumbnail_C202CDEF-0AA0-4642-8F3E-C2526096CE5C.jpg


Er zat nog een behoorlijk vlies aan de onderkant, heb die geprobeerd chirurgisch te verwijderen.

thumbnail_IMG_7934.jpg


Vet kruislings gesneden, zodat die niet gaat kromtrekken en het zout er makkelijker tussen kan vallen.

thumbnail_IMG_7937.jpg


Onder kant na het verwijderen van het vlies in de kruiden. Simpel: Peper en zout.
thumbnail_IMG_7939.jpg


Heel kort de vet laag laten smelten op de grill, daarna de diffuser plate op de kooltjes gelegd en de bbq op 110-120 graden laten komen.

thumbnail_IMG_7943.jpg


Na een kern temperatuur van 46 kon ik de bbq opstoken naar 225 graden. Hier kon hij nog even 2-2,5 min per kant mooi grillen. Er kwamen veel vlammen, dus was contant met de tang en het vlees een dans aan het doen op de grill.
thumbnail_IMG_7946.jpg


Voila, hij was klaar. Kern temperatuur in het dikste deel was 54 graden.
thumbnail_IMG_7948.jpg


Gepofte aardappels met zure room, wat kaas erin, bosuitje en tot slot peper en zout.
thumbnail_IMG_7949.jpg


Daar is dan de hoofdrolspeler. Als ik heel kritisch ben had die voor mij nog wel wat roder gemogen, maar de gasten waren zeer tevreden!

thumbnail_IMG_7952.jpg


Op het bord: geprobeerd tegen de draad in te snijden. Gebakken (in het vet van de picanha!) champignons, gepofte aardappel en had er nog een salade bij.
thumbnail_IMG_7956.jpg



Het was heerlijk, enorm mals! Zeker voor herhaling vatbaar! Maar eerst de andere dingen van het bucket lijstje nog afwerken. Iberico spareribs (liggen al in de vriezer te wachten) en pulled pork.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor!

Mooi maaltje heb je gemaakt.
Die gepofte aardappelen met zure room zijn altijd lekker.
Volgende keer wat spekjes uitbakken en erover strooien. 😋😋
 
Ziet er lekker uit. Aardappelen ook.

Wil ik ook weer eens een keer maken. 1e keer viel ie niet zo in de smaak. Maar met wat meer ervaring ondertussen durf ik het wel aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
leuk verslagje hoor.

Picanha doet het altijd goed met een paar eters extra.
 
Picanha is gewoon heerlijk!
 
Hier krijg ik een blij gevoel van.
 
Mooi man
Picanha blijft waanzinnig

Mooi dattie smaakte. Das genieten geweest

Wij doen hier geen zout en peper vooraf pas als de picanha op tafel staat kan ieder naar eigen smaak zout en peper toevoegen
Maakt qua smaak niet uit en je peper verbrand niet,

En dat van die chimmichuri......
Echt, maak hem zelf. Probeer een beetje te variëren in de verhoudingen totdat je de smaak hebt die jou het beste past. Is goud bij rundvlees
1 tip vooraf, begin met een halve eetlepel azijn. Extra kan altijd nog
En als je geen rode wijn azijn hebt, probeer het eens met appel azijn.
Tis jou feestje
 
Terug
Bovenaan Onderaan