BasBQ
Beef en Steak

Picanha, een blijvertje!

 

Markv

Kooltjesharker
Berichten
178
Vandaag voor de eerste keer een stuk rundvlees op de BBQ gelegd. Na een aantal verhalen over brisket gelezen te hebben was ik niet echt enthousiast vandaar dat het nog niet eerder gebeurd was.
Maar... inmiddels weet ik zeker dat de picanha er vaker op komt!
Echt een heerlijk mals stukje vlees, dat samen met de unieke BBQ smaak maakt het tot een echt super lekker stukje vlees, en zeker niet moeilijk!

Vanmorgen bij de plaatselijke slager geweest, en een stuk van ongeveer 1 KG af laten snijden. Vroeg de slager wat hij normaliter met staartstuk doet, en dat blijkt als rosbief door het leven te gaan.
Was niet super goedkoop, euro of 18,- maar wel van geselecteerde Belgische runderen als ik het goed heb. En ach... uit eten in een restaurant is duurder en zo lekker heb ik buiten de deur nog geen rundvlees geproeft.

Een half uurtje voor de tijd de picanha uit de koelkast gehaald, en mooie wiebertjes in de speklaag gesneden
Picanha_gekerft.jpg


Vervolgens grof zeezout en verse peper op de vetlaag gelegd
Picanha_zoutpeper.jpg


Nadat de BBQ op temperatuur was gekomen, graad of 120 -130, de picanha er indirect opgelegd met een paar stukken beukenhout om lekker te roken.
Picanha_indirect.jpg


Vervolgens geduld hebben, denk ongeveer 45 minuten, totdat de thermometer 48 graden aangaf.
Picanha_48graden.jpg


En nu het leuke werk, fikkie stoken. De kinderen stonden met open mond voor het raam te kijken "papa het vlees staat in brand!"  ;)
Picanha_fireinthehole1.jpg


Als groente hadden wij een lekkere zoete maiskolf , deze zie je in de hoek nog liggen. De picanha vlamde intussen nog lekker door.
Picanha_fireinthehole2.jpg


Toen werd het tijd het vuurtje te blussen, en kon de picanha eraf
Picanha_lekkertussendoor.jpg


Na een minuut of 10 in de aluminium folie te hebben gezeten voorzichtig uitgepakt. Zat zeker een half koffie kopje aan heerlijke rundvlees jus in. Deze er voorzicht afgegoten en vervolgens aansnijden.
Picanha_aansnijden.jpg


En toen was ie klaar om gegeten te worden! Geen tijd meer gehad om foto's te maken, veel te benieuwd hoe die zou smaken.
Volgens mij redelijk goed haaks op de draad gesneden (was een beetje uitproberen).
Picanha_aanvallen.jpg


En wat vonden we ervan:
Heel erg lekker! Mals, goede structuur en een prettige aanwezigheid van rook en BBQ smaak.
Ook de kinderen vonden het lekker, en zaten te bedelen om een bonus stukje  :D

Was er dan niets om de volgende keer anders te doen?
Toch wel, de volgende keer gaat de picanha eerder in reverse sear mode. In het midden was ie nog wel ros?, maar ging naar mijn idee al te veel richting well done. Vrouw lief was het daar ook mee eens, dus de volgende keer gaat ie met een graad of 42 - 44 in reverse sear mode.
Maar de volgende keer gaat zeker komen, iets zegt me namelijk dat het een blijvertje is bij ons thuis.
 
mooie reportage hoor, ik geloof gelijk dat het heerlijk was, picanha is gewoon een heerlijk stuk vlees.

ps in je inleiding heb je het over brisket, dat is weer een ander stuk rund hoor  ;)
 
Ziet er goed uit.
 
Dank voor het delen,, ziet er erg smakelijk uit
 
Leo zei:
mooie reportage hoor, ik geloof gelijk dat het heerlijk was, picanha is gewoon een heerlijk stuk vlees.

ps in je inleiding heb je het over brisket, dat is weer een ander stuk rund hoor  ;)

Weet inderdaad dat brisket een ander stukje vlees is, maar bracht mijn gevoelens voor rundvlees op de Q op een minder hoge plek op de wensenlijst. Maar ben blij dat ik hem gemaakt heb, en wie weet dit jaar ook de brisket maar eens proberen ;)
 
Staartstuk is goddelijk, maar vertel dat alsjeblieft niet verder...
 
Een geweldig stuk vlees met een geweldige show, ik hou ervan
 
Ziet er heerlijk uit, misschien toch maar eens proberen. Die pyro-show aan het eind, komt dat puur door het vet of stook je de BBQ nog even extra op voor dat gedeelte.
 
Hoe lang houden jullie zo'n picanha op 't vuur bij zo'n reverse sear? Ik wil dit weekend voor de
2e keer Picanha maken, de eerste keer was het vetlaagje nog net iets te veel aanwezig vond ik.
 
Goed geslaagd zo te zien..
 
MidVe zei:
Ziet er heerlijk uit, misschien toch maar eens proberen. Die pyro-show aan het eind, komt dat puur door het vet of stook je de BBQ nog even extra op voor dat gedeelte.

Komt puur door het vet wat gaat lekken. Heb op dat moment wel de onderste luchtschuif van de Weber helemaal Open staan. Temperatuur loopt dan snel op, over de 200 graden.als het te gek gaat, even het deksel erop.
 
Wouter_ zei:
Hoe lang houden jullie zo'n picanha op 't vuur bij zo'n reverse sear? Ik wil dit weekend voor de
2e keer Picanha maken, de eerste keer was het vetlaagje nog net iets te veel aanwezig vond ik.

Schat dat ik beide kanten een minuut of 3 boven de hete kolen heb gehad. Waar jij op doelt os volgens mij een soort vlies/zeen welke tussen het vet en het vlees zit. Is mij ook opgevallen maar vond het niet direct storend. Verwacht niet dat langer op de Q laten liggen dit veranderd. Maar wellicht dat meer ervaren picanha grillers dit kunnen beantwoorden
 
Markv zei:
MidVe zei:
Ziet er heerlijk uit, misschien toch maar eens proberen. Die pyro-show aan het eind, komt dat puur door het vet of stook je de BBQ nog even extra op voor dat gedeelte.

Komt puur door het vet wat gaat lekken. Heb op dat moment wel de onderste luchtschuif van de Weber helemaal Open staan. Temperatuur loopt dan snel op, over de 200 graden.als het te gek gaat, even het deksel erop.

Helder dank!
 
Pica?a is altijd lekker.
Alleen: peper zou ik altijd pas achteraf erop doen, want dat verbrandt bij dit soort hete bereidingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan