BasBQ
Beef en Steak

Picanha bereiden

  • Onderwerp starter Kamado Peter
  • Startdatum
K

Kamado Peter

Gast
Dag mensen.

Vanavond heb ik een picanha kado gehad.
De bedoeling is dat ik deze zaterdag ga bereiden.

Ik heb al wat zitten zoeken maar, de meningen lopen nogal uit ??n.
Ik heb het beste gevoel bij indirect tot 52 graden en daarna afgrillen.

Wat is jullie mening ?
 
Hoi Peter,

Ja lijkt me prima plan. Zo doe ik het ook. Tot ongeveer 50 graden indirect, en dan lekker vlammen (letterlijk). Meesterlijk! Maak je wat fototjes voor ons? :)
 
Ik doe indirect tot 45C en dan afgrillen op een zo hoog mogelijk vuur tot 53C.

Om al te erge vlammen te voorkomen blijf ik de picana draaien en schuiven tijdens het afgrillen anders heb je kans dat het vlees verbrand.

 
Goed punt van Nosmo. Ik heb eerste keer tot 50 gedaan, tweede keer ook iets lager (indirect dan) en daarna niet laten verbranden idd.
 
Ik doe er ook geen peper meer op, alleen zout. Peper verbrand snel en wordt dan bitter, je kun de peper er dus beter pas na het grillen op doen.

O ja, laat het vlees rusten voor het snijden anders krijg je vleessappen soep met plakjes picanha. :-S
 
Sluit me aan bij de overige meningen, maar kruid tegenwoordig achteraf. De vleessoep is heel herkenbaar dus idd ff laten rusten op een voorverwarmd bord !
 
50 graden intern is wel wat veel voor mij als je van roodvlees houd kan het wel lager.
 
ben het ook met Nosmo eens, 45 graden kern en dan boven direct vuur afbraden, en achteraf kruiden.
 
Dank voor de reacties mensen.

Het lijkt me inderdaad verstandiger dan om kern van 45 / 48 graden te hanteren.

Ik heb het plan wel iets gewijzigd omdat ik nog sterk twijfel over het bereiden ervan dus, gisteren heb ik zelf een kleine picanha van 1.1kg gekocht
om het eens te proberen. een stuk van 3kg komt woensdag opnieuw binnen en dan haal ik hem als nog af en hoop ik met meer ervaring hier aan te kunnen beginnen.

Het kleine stuk gaat er vanavond rond 8 uur op en we hopen rond half 10 aan tafel te kunnen. (ti's geen avondeten maar, vervanger voor chips en pinda's hier ;) )

Uiteraard zet ik alles weer op foto en breng ik verslag uit !... (t'zal wel weer een videotje worden, dat is makkelijker)

Nou..het is droog en de  staat aan. Tijd om wat spareribs te maken :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan