BasBQ
Beef en Steak

Photo heavy! >5kg Pulled Pork!

 
 

TastyTom

Pitmaster
Berichten
581
Beste allemaal,

Nadat ik vorige week mijn nieuwe kamado had ingewijd met een setje spare ribs 3-2-1, had ik deze week pulled pork gepland.

Ik had eerder al bij de sligro een stuk van 2,7kg gehaald. Maar na het kenbaar maken naar vrienden dat ik PP ging maken werd er al gauw gevraagd of ze ook een broodje mochten mee pikken. Toen liep het storm, voor ik het wist had ik al 6 zakjes voor de afhaal beloofd.
2,7kg, 13personen en ik wil zelf ook nog wat in de vriezer. Dus begin van de week snel nog de slager gebeld of ze een stuk hadden. Helaas, niet op voorraad, maar kon wel besteld worden. Zo gedaan en net optijd de procureur kunnen ophalen.

De bereiding gedaan de dag van te voren, zodat ik niet al te vroeg op hoefde, en ook niet gehaast zou zijn voor het avondeten. Uiteindelijk rond 10.30 begonnen met het aansteken van de kamado, en 'savond rond 22.00 was ik klaar met de laatste zakjes door het vacumeermachine gehaald. Heerlijk dagje! De bereiding gaat prima samen met thuis werken šŸ™ˆ

Daar zat ik dan, met 2 keer 2,7 kilo.
Gekozen voor het wedstrijdrecept van Noskos. Ik had nog een zakje noskos pulled pork kruiden liggen, dus het leek me wel passend om dan ook het recept maar te volgen.
Heb nog even getwijfeld om twee verschillende bereidingen te doen. Maar, juist gekozen om ze precies hetzelfde te maken. De reden; de procureur van de sligro was 7 euro/kg. De slager 20,5 euro/kg. Een factor 3 verschil... Nou, dan leek het me een ideale manier om een smaaktest te starten.

Links = Sligro, rechts = Slager. De stukken zien er zeer vegelijkbaaruit qua kleur en vet

IMG_9045.JPEG


Hier de twee stukjes ingespoten en in de rub gezet

IMG_9046.JPEG

IMG_9054.JPEG

And so it begins.....

68D750D4-534F-4779-9DDD-A71A813C6DD3.GIF


Na anderhalf uur:

IMG_9065.JPEG


Daar staan m'n twee schatjes:

IMG_9068.JPEG


Na 5 uurtjes, kerntempetuur 70 graden. Tijd om in te smeren met de glaze
IMG_9072.JPEG


De glaze is op basis van een eigen bbq saus recept, met daarnaast nog de genoemde ingredienten van het noskos recept


IMG_9073.JPEG


Mooi glazuurlaagje:

IMG_9078.JPEG


Na nog eens twee uur garen ingepakt. Kerntemperatuur maar twee graden gestegen in de laatste twee uur.
De twee stukken procureur gingen trouwens zeer gelijk op qua kerntemperatuur. Over de gehele run scheelde ze continue maar 1 of 2 graden kern.

Na het inpakken (geen fotos van) weer terug op de Q.
Nu wachten tot de juiste kern temperatuur. Vanaf 90 graden ben ik de eerste keer gaan prikken.
Na twee priktesten uiteindelijk bij 96graden de beide porkies eraf gehaald.

Uitwasemen
IMG_9092.JPEG


Het resultaat. Ondertussen een flinke bak eindsaus gemaakt.

IMG_9094.JPEG


Pullen maar!

IMG_9097.JPEG


IMG_9106.JPEG


IMG_9131.JPEG


Klaar!!!

Bedankt voor het lezen.


EDIT:
De uitslag van de smaaktest; sligro versus slager.
Om eerlijk te zijn: 0,0 verschil!
Ik gun de slager absoluut een centje meer, onder het mom support your local. Echter vind ik een prijsverschil van factor 3 best wel flink.
Voor verfijnd vlees zal ik absoluut naar de slager blijven gaan. Hoewel ik regelmatig bij de sligro kom, dan pik ik vaak ook een stukje mee voor de vriezer.
 
Mooie reportage, zo ook het over verschil sligro-vakslager.
Vind dat je gelijk hebt en ik kom ook graag bij slager, maar net zo lief soms aanbieding meepak. Heb je het uiteindelijk lekker met broodje genuttigd, met rauwkost?
 
Mooi verslag, en ziet er erg goed en lekker uit!
Ik ben vanmorgen begonnen met de pulled pork. Ook van de sligro.
 
Mooie run. Das genieten geweest
Gefeliciteerd met je knor
 
mooi verslag met hele mooie foto`s !
en het kleine broertje zie ik op de achtergrond meekijken, of had je die ook nog aan het werk gezet ? ;)

hoe heb je dat filmpje kunnen uploaden ? ik krijg alleen maar foto`s geplaatst in een verslag.
 
Mooi verslag, ik hou van plaatjes!
 
Ik ben vanmorgen begonnen met de pulled pork. Ook van de sligro.
Succes, en vooral veel plezier. Erg gaaf om zo in de sneeuw aan de gang te zijn. Ik zie net je bericht over dat je al in 3.5u op 74 graden zit. Gaat je kerntemperatuur nog steeds gestaag omhoog? Je zou wel een stall verwachten. Meet je wel je rooster temperatuur op 120graden? Ik zat zelf iets lager: 115 ongeveer
 
mooi verslag met hele mooie foto`s !
en het kleine broertje zie ik op de achtergrond meekijken, of had je die ook nog aan het werk gezet ? ;)

hoe heb je dat filmpje kunnen uploaden ? ik krijg alleen maar foto`s geplaatst in een verslag.
Hoi reem, nee de kleine keek jaloers toe. Maar hij mocht vorige maand al de PP bereiden.šŸ˜Œ

Zijn geen videoā€™s, is een gif. Hoe? ā€”> filmpje maken, dan een gif van maken met een app (bijvoorbeeld GIPHY). En gif bestanden kan je gewoon uploaden net als fotos
 
Succes, en vooral veel plezier. Erg gaaf om zo in de sneeuw aan de gang te zijn. Ik zie net je bericht over dat je al in 3.5u op 74 graden zit. Gaat je kerntemperatuur nog steeds gestaag omhoog? Je zou wel een stall verwachten. Meet je wel je rooster temperatuur op 120graden? Ik zat zelf iets lager: 115 ongeveer
Hi @TastyTom , ik werk met een meater+, dus die meet de omgevingstemperatuur. dus net iets boven t rooster(afhankelijk natuurlijk van de dikkte van t vlees). Temp meter bastard geeft ongeveer 130 graden aan. En meater nu 121. Kern zit nu op 75 na kleine 45 minuten. De stall heb ik nog niet gehad, maar wellicht in deze fase van de '2 uur'

Update, zo rond 16:30 de 2 uur fase gepasseerd. daarna 45 minuten nodig gehad om naar de target 88 graden te komen. is uiteindelijk 90 geworden. Ze ligt nu sinds een kleine 20 minuten na te garen in alufolie buiten de Q.

Bedankt voor het meedenken!(y)
 
Laatst bewerkt:
Lekkere run gedaan
Je mag het vast vaker aankondigen, komen de bestellingen weer binnen šŸ˜Š
 
Mooie run en mooie foto's erbij. Ik ben altijd blij als ik gewoon een paar 'normale' foto's kan maken tussendoor hahahaha.
 
Lekker, en mooie fotoā€™s. Hoe had je de opstelling gemaakt? Het lijkt erop dat ik een rooster en een accessoire ring zie? Is dit met een reden?
 
Foi, fijne plaatjes hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Dat ziet er een prima run uit. Niks mis mee. Je hebt een boel mensen gelukkig gemaakt met een heerlijke portie PP.

Ik haal eigenlijk bijna al mā€™n vlees bij de locale slager. Maar ā‚¬20/kg voor procureur heb ik nog nooit gezien. Dat betaal ik voor een hele procureur van 2,2kg. Misschien was het van een bijzonder ras oid.
 
Mooi verslag en eerlijke uitkomst.
gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan