BasBQ
Beef en Steak

Perfecte, fingerlicking Koudgerookte Zalm (minder zout)

Wat ik vooral heel fijn vind aan deze methode is dat de tijd van pekelen niet zo nauw komt. Ik deed nu 7 dagen maar dat komt niet op een paar uurtjes. Dat is relaxed.
Inderdaad. Deze manier Is ook veel minder gedoe.
Ik vind het ook prettig dat je niet al die pakken melk moet stapelen. Gewoon vacuüm in de koelkast.

Goeie en lekkere kerst gewenst 🎄
 
Heel mooi werk. Vraagt geduld. Nooit mijn sterkte punt geweest.

Zou je ook mogen koud roken met een smoke-tube gevuld met pellets?
 
Heel mooi werk. Vraagt geduld. Nooit mijn sterkte punt geweest.

Zou je ook mogen koud roken met een smoke-tube gevuld met pellets?
Door te roken met smeulende pellets lijkt het mij te warm worden.
Je wilt juist alleen rook en geen warmte.
De warmte die ontstaat bij smeulend rookmot of rookmeel is verwaarloosbaar
 
Moet me er toch maar eens aan gaan wagen
 
Dat gaan we ook eens proberen 👍
IMG_20210129_175547.jpg



IMG_20210129_180126.jpg
 
Helemaal vergeten resultaat te posten. Ik heb hem gemaakt zonder iets van suiker. Te zout was hij zeker niet (2,5% zout). Verder nog wat peper, jeneverbes en dille.

De zalm was nog zeer sappig tov te pekelen met gewicht er op. Persoonlijk is geen van beide beter of slechter. Gewoon anders. Al bij al zeer geslaagd recept! Volgende keer mogen er iets meer van de andere kruiden op.

IMG_20210209_134525.jpg


IMG_20210209_135429.jpg
 
De boodschappenlijst gemaakt, nu de zalmzijdes bij de Makro in de aanbieding zijn ga ik me op dit recept richten. (stond al lang op het lijstje namelijk).
Ik heb voor mezelf zo'n zelfde Excelsheet gemaakt Ewald, hopelijk vind je het goed dat ik deze hier deel zodat mensen die ook kunnen gebruiken.

Excelletje is hier te vinden (kan ook gedownload worden):
Alleen het blauwe getal is aan te passen naar het aantal gram van jouw zalmzijde, zo zie je direct wat je nodig hebt voor de pekel.

1638453482185.png

PS. Ik rond de grammen niet af, dat doe je maar lekker zelf hoe je t wilt. :) kusjes
Tenzij @Ewald hier anders over denkt, bijv altijd afronden naar boven, dan gaan we dat doen. Hij is de baas.
 
Laatst bewerkt:
De boodschappenlijst gemaakt, nu de zalmzijdes bij de Makro in de aanbieding zijn ga ik me op dit recept richten. (stond al lang op het lijstje namelijk).
Ik heb voor mezelf zo'n zelfde Excelsheet gemaakt Ewald, hopelijk vind je het goed dat ik deze hier deel zodat mensen die ook kunnen gebruiken.

Excelletje is hier te vinden (kan ook gedownload worden):
Alleen het blauwe getal is aan te passen naar het aantal gram van jouw zalmzijde, zo zie je direct wat je nodig hebt voor de pekel.

Bekijk bijlage 31773
PS. Ik rond de grammen niet af, dat doe je maar lekker zelf hoe je t wilt. :) kusjes
Tenzij @Ewald hier anders over denkt, bijv altijd afronden naar boven, dan gaan we dat doen. Hij is de baas.
Mooi man, dat doe ik trouwens vaker, een rekentabel in excel maken.
Komt me anders te vaak voor dat ik de fout maak en het originele recept aanhoud.
toch jammer als je een kilo van iets hebt en het origineel was voor 2 kilo, oops 2x zoveel zout (bijvoorbeeld)
Om het mijzelf makkelijk te maken heb ik een template gemaakt, zeg maar een basis rekentabel waar je eerst het oorspronkelijke recept in zet en daarna een aangepaste versie ervan, uitgaande van het hoofdbestanddeel.
 
Koud gerookte zalm voor de eerste keer.
Omdat het de eerste keer is houd ik me netjes aan het NOSKOS recept.

60E50E56-A537-4BB1-936A-045FBBCE98FE.jpeg


FC41A4E8-4B3E-472D-A896-DEEA88016438.jpeg
 
Lekker hoor. Mijn voorraad is op dus ik mag ook weer.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het is er ronduit perfect weer voor!
Lekker je tuintje vullen met zalige rook en je vriezertje vullen met zalige zalm!
Win-win!
 
verplaatst naar het receptendeel, zo is hij makkelijker te vinden
 
@Ewald heb je nog een goede vervanger voor de rum of kan ik die dan beter helemaal weg laten als in er geen alcohol in wil?
 
@Ewald heb je nog een goede vervanger voor de rum of kan ik die dan beter helemaal weg laten als in er geen alcohol in wil?
Ik laat hem altijd weg (borstvoeding voor vrouw), dat gaat goed en hij is dan al hartstikke lekker.
Ik moet natuurlijk nog met rum proberen, maar zie het niet als prio 1 om toe te voegen.

Anderzijds, Ewald's recepten hebben er nooit iets in zitten wat er niet in hoeft..
Maar om jouw vraag te beantwoorden; geen alcohol kan je hem eruit laten, is hij nog steeds geweldig.
 
@Ewald heb je nog een goede vervanger voor de rum of kan ik die dan beter helemaal weg laten als in er geen alcohol in wil?
1 of 2eetlepels water puur voor het vocht. Zodat de pekel beter en sneller mengt/oplost
 
1 of 2eetlepels water puur voor het vocht. Zodat de pekel beter en sneller mengt/oplost

Zou je om de rum een beetje na te bootsen er een drupje vanille extract bij kunnen doen?
 
Maar om jouw vraag te beantwoorden; geen alcohol kan je hem eruit laten, is hij nog steeds geweldig.
1 of 2eetlepels water puur voor het vocht. Zodat de pekel beter en sneller mengt/oplost
Bedankt heren. Wanneer ik het maak zal ik wat water gebruiken. Mijn kinderen van 2 en 4 zijn gek op zalm, maar ik heb ze liever nog niet aan de alcohol 😉
 
Zou je om de rum een beetje na te bootsen er een drupje vanille extract bij kunnen doen?
Kan, maar dan oplossen in wat water, maar ik zou het niet doen, dan maar 2 el. Water
 
Broeders en Zusters, beste Ewald,
Je zalm maakte ik al een aantal keren en valt vaak in de smaak, heel fijn dat ik met de balansmethode kan werken. Ook de lampong peper is een verrijking. Het resultaat is zacht&subtiel, ik ben zeer dankbaar voor het delen.
Maar ik mis iets.
Graag zou ik het resultaat wat zilter willen hebben en ook de rooksmaak is me wat te subtiel met 12h beuk.
Nu ik er over nadenk, ik zoek eigenlijk de Lagavullin ervaring maar dan in gerookte zalm.
Als ik 'm weer maak gaat er ipv de Stroh Lagavullin in of Octomore.
Hebben jullie suggesties voor een mooie verhouding rookmot? Beuk met eik? Hoe krijg ik het resultaat iets zilter zonder dat het een hypertensiezalm wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan