BasBQ
Beef en Steak

Pellets in een smokerbox op een gasbarbecue

 
 

Arjan Ebing

Kooltjesharker
Berichten
108
Zoals de topictitel al zegt zou ik graag eens pellets willen proberen in een losse smoker op een gasbarbecue, alleen weet ik : A. Niet of het mogelijk is en B. Niet hoe het in zijn werk gaat.

Nu heb ik me hier wat ingelezen, en heb begrepen dat Richard0501 van barbecueteam De Vliegende Hollander waarschijnlijk degeen is waar ik me het beste toe kan richten.

Het eerste wat ik me afvraag is: gaan de pellets branden, of zullen ze beginnen te smeulen?

En welke pelletsoort kan ik het beste gebruiken voor een "normale" barbecuesessie, en welke voor een iets langere ribsessie? En hoeveel pellets moeten er in de smokerbox?

Zat zelf aan hickory of Apple te denken voor de langere sessies, en mesquite voor de "normale" sessies.

Ik barbecue eigenlijk vrijwel altijd via de indirecte methode, tenzij een stukje vlees direct vuur verlangt (biefstuk, hamburger etc.)

Heb in het verleden altijd rookchips gebruikt (mesquite), maar het duurt vrij lang voordat deze beginnen te roken, en ik vroeg me af, omdat pellets kleiner zijn, het dan ook korter duurt voordat deze beginnen te roken?

En moet je de pellets nog besproeien met een plantenspuit voordat je deze in de smokerbox doet?

Ben erg benieuwd naar de reacties, waarvoor bij voorbaat dank ;)
 
Ik ben dan wel niet Richard, maar heb wel ervaring met pellets. Zelf heb ik naast mijn Pellethead Bbq ook een gasser. Daarop kun je perfect pellets gebruiken in een smokerbox. Ik doe dat zelf ook, meestal gebruik ik Appel of Kersen of mix ik ze. Je vult gewoon je box of tray-tje, steekt het aan ??n kant aan, even laten branden en dan uitblazen en in je Q zetten.
 
Kijk daar heb ik wat aan, bedankt voor je antwoord.

Dus je steekt ze van buitenaf aan, en dus niet op de brander van je gasbarbecue zelf?

En is er een bepaalde hoeveelheid die je moet gebruiken?

En moet je de pellets nog besproeien met een plantenspuit?

Kan je de pellets ook gebruiken in een smokerbox om in de bak van je barbecue koud te roken?

Sorry dat ik zo veel vragen heb, maar er is gewoonweg nog niet zo heel veel over bekend, al helemaal niet in de combinatie die ik gebruik  ;)

En jij gebruikt appel/kersenhout, zou hickory te sterk zijn denk je, of is dit een kwestie van persoonlijke smaak?

Alvast bedankt voor je antwoorden.
 
Ik steek ze gewoon aan met een brander. Ik heb bij Green-Forest een rookbakje gekocht (http://green-forest.nl/brandstof,-roken-en-rookhout.html), die hebben ze in groot en klein. De mijne (groot) vul ik gewoon helemaal en doet het zo'n 5-6 uur en is (indien nodig) makkelijk bij te vullen.

Pellets hoef je verder niet nat te maken, die roken van zichzelf!

Voor koud roken zou ik gewoon een koud-roken setje kopen bij vuur en rook oid, heb ik zelf ook. Had ik zelf nog niet over nagedacht dat dat ook wel met m'n pellets kon. Ik denk wel dat een oplossing met pellets wat warmer is.

Hickory zit al in de pellets die ik gebruik om m;'n pellet BBQ te stoken, en omdat dat een aardig stevige geur geeft, doe ik er die niet extra bij.

Als je nog meer vragen hebt: Shoot! ;)
 
Mace, bedankt voor je antwoord, en fijn dat je open staat voor eventuele verdere vragen.

Jij steekt ze dus aan met een brander, en dat doe je aan 1 zijde?, zodat de vuur/rookhaard van de ene kant van de smoker naar de andere gaat?

En cre?eren die pellets zoveel warmte dan?, had gedacht de temperatuur redelijk laag te kunnen houden met pellets.

Ik wil bij mijn volgende barbecue de pellets in een smokerbox op mijn middelste brander zetten, deze staat uit, aangezien ik vrijwel altijd indirect barbecue.

Maar nu ik jouw antwoord lees begin ik te twijfelen of dit wel een verstandige keuze zal zijn, want dan krijgt mijn vlees alsnog direct hitte te verwerken, hmmm iets meer naar achteren plaatsen dan maar ;)

En zitten in alle pellets standaard hickory dan? Of heb jij een speciale blend?

De vleessoorten die ik erg veel klaar maak zijn varken en kip, nou had ik al in gedachten om appel te proberen, maar kreeg als tip ook kersenhoutpellets. Maar als er ook appel of kersenhoutpellets gecombineerd met hickory, dan zou dat natuurlijk ook het proberen waard zijn :p

En ja had de CSG's al gezien bij vuur en rook, maar was gewoon benieuwd of het ook met pellets kon ;)
 
Wat ik eigenlijk ook graag een keer wilde proberen is om wat braadworsten licht te roken alvorens ze af te grillen, open te snijden en licht te bestrooien met wat typische Griekse kruiden, heb dit ooit in Griekenland gehad, en ben toen zo verschrikkelijk stom geweest om niet te vragen hoe die beste man dat deed ;)
 
Mace zei:
Voor koud roken zou ik gewoon een koud-roken setje kopen bij vuur en rook oid, heb ik zelf ook. Had ik zelf nog niet over nagedacht dat dat ook wel met m'n pellets kon. Ik denk wel dat een oplossing met pellets wat warmer is.

Ik heb in het verleden ook met een rookbakje met pellets koudgerookt, op zich geen probleem zeker in de winter niet, je moet alleen na 5-6 uur opnieuw vullen. Bij een CSG moet dat niet, dus is in het gebruik handiger zeker als je snachts door wilt roken.


rook bakje werkt goed voor de langere sessies , pulled pork, ribs , brisket.  Voor Hamburgers etcetera high and fast  gebruik ik mn GrillGrate roosters en strooi daar gewoon wat pellets los op, (direct boven het vuur) zodra ze gaan roken ga ik grillen.  Mesquite is ook een favoriet hier. voor burgers en alle rundvlees.
 
Arjan Ebing zei:
Wat ik eigenlijk ook graag een keer wilde proberen is om wat braadworsten licht te roken alvorens ze af te grillen, open te snijden en licht te bestrooien met wat typische Griekse kruiden, heb dit ooit in Griekenland gehad, en ben toen zo verschrikkelijk stom geweest om niet te vragen hoe die beste man dat deed ;)

worsten gewoon op lagere temperatuur garen mat de rookbak erbij , 100-130 graden tot ze gaar zijn. no problem
 
Hey Richard,

Bedankt voor je antwoord.

Jij hebt dus de fameuze grill grates, hier heb ik me ook op ingelezen, deze simuleert namelijk het rooster wat ik nu op mijn Genesis heb liggen.

Het rooster is eigenlijk een omgekeerde U vorm , maar ik heb ze bewust omgedraaid, zodat de vleessappen in de U tjes vallen, zodat het vlees ook gaart op de sappen, en niet uitdroogt.

Het enige wat ik niet over de grill grates kan vinden, is of ze ook geschikt zijn bij indirect barbecuen, aangezien de warmte gelijkmatig over de grill grates wordt verdeeld.

Kan jij me hier misschien een antwoord op geven?

En ben je ook in het bezit van de tool?, en zo ja, is deze handig om gelijk mee te bestellen?

En voor de korte sessies gooi je ze los op de grill grates?, krijg je dan geen asvorming op je vlees?

Alvast bedankt voor je antwoorden
 
Arjan Ebing zei:
Het enige wat ik niet over de grill grates kan vinden, is of ze ook geschikt zijn bij indirect barbecuen, aangezien de warmte gelijkmatig over de grill grates wordt verdeeld.

En ben je ook in het bezit van de tool?, en zo ja, is deze handig om gelijk mee te bestellen?

En voor de korte sessies gooi je ze los op de grill grates?, krijg je dan geen asvorming op je vlees?

Direct of indirect, Het aluminium verdeelt de warmte snel over het rooster oppervlak. Persoonlijk gebruik ik ze het meest voor High and Fast, maar low and slow kan natuurlijk ook.

Bij de sets die wij hebben zit de tool standaard bij !

Als je de roosters regelmatig schoonborstelt heb je daar niet echt last van. Het beste kan je de pellets op de rand van van het directe vuur leggen. zodat ze min of meer verkolen in plaats van verbranden ( mijn ervaring)
 
Ik zie nu inderdaad de website van green forrest onderaan in je handtekening staan, dus jullie importeren die dingen?

Ik denk dat ik volgend jaar 4 grates van 13.75 " nodig heb dan voor op mijn nieuwe spirit :D

Alleen lijkt het alsof op de site van green forrest setjes van 2 inclusief tool wordt verkocht, dus dan heb ik 2 setjes nodig toch?

Was hier al langer benieuwd naar, maar twijfelde ivm het indirecte barbecuen ;)
 
Ik had trouwens hier gevonden dat ik 4 grates nodig had voor een spirit: http://grillgratelounge.com/gallery-test/

Hier kan je voor veel barbecuesoorten vinden welke maat roosters je nodig hebt voor welke barbecue.

Verschrikkelijk handig, maar waarschijnlijk ken je die site al :D
 
Trouwens zit net nog een keer te kijken, en zie dat ze grillpellets en rookpellets hebben, zit hier dan nog enig verschil in?

Behalve het volume en samenstelling van houtsoorten dan ;)
 
Oke ben erg benieuwd, zal de site goed in de gaten blijven houden! ;)

Zag trouwens op grillgratelounge dat 4 panelen toch nog net niet het hele rooster bedekken, in Amerika kan je custom made roosters laten maken, kan dat bij jullie ook?
 
Hahaha, zit net bij de forumaanbiedingen te kijken, en zie dat ik me er te laat op ingelezen heb, je had nog een mooie vaderdagactie met die grill grates :D

Hopelijk komt er nog een keer zo'n mooie actie (kerst misschien?  :D ), dan ga ik ze op zeker al van te voren bestellen ;)

Ben trouwens erg blij met alle info die ik tot nu toe gekregen heb, dank daarvoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan