BasBQ
Beef en Steak

Pellet Grill

Als je er dicht bij zit (1-2 meter) dan stoort het. Vanaf een meter of 6-7 stoort het mij niet meer. Hoe luid: mjah, de luidere dampkap. Al blaast hij niet constant op hoogste stand. Ik vind het een toptoestel. Nu ligt er een T-bone in te roken…

5431F0C4-397B-4F14-BCE0-7AB9CBAF949B.jpeg
 
Goedemiddag,
Ik heb de Eastwood van Smokey bandit aangeschaft, in het begin is het wel even wennen dat een BBQ geluid maakt.
Het geluid van de ventilator is niet storend, vooral als hij in de eco stand (onder de 110 gradens ) staat is het geluid minimaal.
Ik vindt het moeilijk om aan te geven waarmee je het kunt vergelijken, misschien het geluid van een kruimeldief.
Op de Facebook van Smokey Bandit staan wel filmpjes waarop je het geluid kunt horen.
De eerste ervaringen zijn goed, wat wij tot nu toe op de BBQ hebben gelegd is zeer smakelijk.

Ook de service van Smokey Bandit is tot nu toe goed. Ik kreeg keurig een telefoontje voordat de Eastwood werd afgeleverd.
Een rooster was niet leverbaar, maar wordt later toegestuurd.
Als je belt krijg je meteen iemand aan de lijn die je keurig helpt.
 
Ik ben toch wel benieuwd over het lawaai wat hij maakt.

Ik sta op het punt om er 1 aan te schaffen, maar waar is het vergelijkbaar mee? Stofzuiger? Afzuiger op de.hoogste stand?
Het is geen constant geluid wat die produceert. Hij blaast alleen als het nodig is. Uiteraard, hoe meer verbruikt moet worden, des te meer "lawaai"
Ik zou eens langs een shop gaan en het aanhoren. Mij stoort het niet in ieder geval.
 
Nog steeds tevreden?

Twijfel nog steeds tussen een traeger 575/smokefire en misschien zelfs een flint
 
Mijn Traeger maakt meer herrie dan de SmokeFire. De Smokey Bandits die ik heb gehoord zijn een stiuk stiller. Dus het kan wel .
Verder ben ik nog steeds tevreden met pellet barbecues al verbruiken ze wel meer brandstof. Je krijgt daar dan weer een hoop comfort voor terug.
 
Ja, ik moet nog het eea testen 😓 Maar het weer werkt niet lekker mee.
 
Zal de video er hier nog even bijzetten, hoeven mensen niet weg naar YT 😁

 
Goede morgen,

ik heb de El Fuego Magena pelletsmoker recent aangeschaft, 2e hands.

Werkt op zich goed maar merkte gisteravond grote temperatuurverschillen tussen de klok thermometer in de deksel, deze bleef rond de 150 graden hangen, de digitale temperatuurmeter bij de instelknop waar de temperatuur schommelde tussen de 170 en 190 graden en de probe die ik op het rooster had geklemd welk soms een temperatuur dik over 200 graden bereikte.

Lees net dat de smoker veel energie gebruikt als het fris is buiten (<10 graden), en ik had in tegenstelling tot de vorige keren de smoker nu meer in de open tuin staan. De vorige keren had ik m voor het schuurtje staan, en had toen minder last van temperatuurschommelingen. Ik had m verplaatst vanwege de windrichting, de rook zou recht naar binnen gewaaid hebben. De tuin is niet zo groot, vandaar.

Maar ik had dus bacon beer burgers gemaakt, ze smaakten prima maar waren iets droog en 2 van de 4 waren aan de onderkant donkerbruin, nee niet zwart. Heb vorige week beer can chicken gemaakt en die was gewoon perfect, althans dat zei mijn vrouw, en die is kritisch, wat ik alleen maar fijn vind.

Mijn vraag is nu of het echt zoveel scheelt dat de smoker in de open tuin stond en niet beschut voor een muurtje of schuurtje, of dat de buitentemperatuur zo laag was dat de smoker het lastig had?

Ben benieuwd naar de reatie(s)

Groeten,
Jan
 
Al jaren een Yoder YS1500......no problems
 
Heb nu 1,5 jaar pellet grill van Green Mountain. Bevalt mij heel erg goed.
Een klein probleemje gehad met de WiFi maar dat is door de leverancier goed opgelost.

Gebruik de pellet grill voor verschillende gerechten.

In oktober 2020 heb ik een na lang twijfelen een pelletgrill aangeschaft. Nu ik er een paar maanden gebruik van heb gemaakt hier een review van de Greenmountain Pelletgrill Davy Crockett.

De twijfel zat hem in verschillende punten. Als eerste is het BBQ-en met een pelletgrill wel echt BBQ-en. Het andere twijfel punt zat in de prijs voor een pelletgrill.

Het eerste twijfel punt werd weg genomen door de relatieve lage prijs van de Greenmountain Pelletgrill model Davy Crokett. Veel goede pelletgrills zijn al snel richting de €1000,- Ik heb de Pelletgrill aangeschaft voor €600,-

Er waren niet heel veel reviews te vinden van dit model, wel veel positieve reviews van het merk Greenmountain. Daarmee merkte ik dat het een goed merk is met core business pelletgrills en de kans op een miskoop kleiner.

Foto-31-10-2020-10-49-47-1024x768.jpg
Foto-31-10-2020-10-49-50-1024x768.jpg
Foto-31-10-2020-10-56-22-768x1024.jpg
Foto-31-10-2020-10-58-17-768x1024.jpg

Waar lever je dan op in? Dat is in mijn beleving vooral het beschikbare grill oppervlak en tot op heden heb ik daar helemaal geen spijt van want het is meer dan voldoende om mooie stukken vlees te bereiden. Bijvoorbeeld Pulled Pork of heerlijke varkenshaas met spek.

En het andere twijfel punt of BBQ-en met een automatische pelletgrill wel bbq-en is? Ook daar heb ik geen spijt van. Het is anders, maar na enkele maanden vind ik het een super aanvulling op mijn elektrische en traditionele weber BBQ. Het geeft echt een heerlijke rooksmaak en om eerlijk te zijn is het wel handig dat de BBQ goed werkt en bedienbaar is via de app op afstand. Dit zodat ik het vlees kan bereiden op de bbq en ondertussen in de (warme) keuken bijvoorbeeld de rest van de maaltijd. Zo bereid ik regelmatig braadworst in de koudere maanden. De smaak is echt anders (lekkerder) van de grill dan uit de pan of oven. Maar ook gerechten voor low en slow zijn goed te doen, zeker als je niet in de gelegenheid bent om zelf steeds de temperatuur bij te stellen. Dit doet de pelletgrill echt goed.

Wat krijg je dan?​

De technische specificaties:

specs-choice-DC.jpg

Het idee is dat je dit model BBQ mee kan nemen en kan gebruiken op de accu van je auto. Voorals nog is dit voor de meeste Nederlanders denk ik te Amerikaans en ik verwacht dan ook niet dat we deze pellet BBQ massaal zullen zien op campings en picknick plaatsen.

Het ontsteken van de BBQ gaat erg makkelijk. Druk op de knop, even wachten en circa 15 minuten later is de BBQ gebruiksklaar met een temperatuur van 66 graden. Daarna met paar knoppen op de BBQ zelf of de app kun je de temperatuur verhogen en/of de doeltemperatuur instellen van het te bereiden voedsel.

En als het voedsel klaar is kun je de BBQ uitzetten waarna hij even flink blaast om af te koelen en de brandput schoon te blazen.

Het advies is om na circa 1 zak pellets (circa 12kg) de BBQ goed schoon te maken. En met 12 kg kun je lang grillen, waarbij het schoonmaken prima te doen is. Makkelijkste is alle losse onderdelen er even uit te halen en de bbq met stofzuiger even goed uit te zuigen. Daarbij maak ik zelf het grillrooster na elke sessie even schoon. Deze is er gemakkelijk uit te halen, want bestaat uit 2 delen.

Zijn er dan ook negatieve punten te schrijven over de pelletgrill Davy Crocket? Enige wat ik een minpunt vind is het niet zo goed vast zitten van de 12V stekker. Het is mij al aantal keer gebeurd dat bij een lichte aanraking van het snoer de stroom van de bbq uitviel. Dan zo weer even opstarten is lastig. Dit had van mij wat robuster gemogen.

Maar als conclusie kan ik wel zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze pellet grill en ik het een zeer waardevolle aanvulling vind.

Wilt u dus verder gaan dan een enkele zomerse bbq met veel vlees met directe bereiding dan is het echt een aanrader!

Foto 31-10-2020 10 58 22.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk de smokefire besteld.
Goede aanbiedingen met gevolgelte stomer, hoes, werktafel en sear grate erbij!
 
Ik werk sinds een paar maanden met de GMG Ledge Prime Plus. Super ding, maakt eigenlijk helemaal niet zoveel lawaai als sommigen hier beweren, hangt vooral af van de hoogte van de baktemperatuur. Hoe hoger, hoe harder hij moet werken. Of hoe kouder buiten, hoe harder hij moet werken. Maar zeer tevreden van. Vooral ook aangekocht voor het gebruiksgemak en de mogelijkheid om alles met een app te doen, of je nu thuis in de zetel zit of ondertussen in de winkel staat!
 
Inmiddels heb ik de smokefire een tijdje in gebruik.
De voordelen zijn er wel, geen gekloot met schuifjes, aansteken etc.

Het schoonmaken vindt ik persoonlijk niet meer of minder werk dan een kamado.

Nadeel is wel dat het in mijn ogen een irritante herrie maakt.

Vervolgens is het apparaat 1* uitgegaan omdat er geen pellets naar de hopper gingen.
De sensor gaf geen melding daarover dus het is dat ik er toevallig achter kwam.

Ander issue is dat het apparaat zichzelf in een storings mode had gezet terwijl ik nota bene net van huis weg was.
Gevolg is dus terug naar huis, proberen het apparaat weer aan de praat te krijgen (wat niet lukt) met als resultaat koud vlees wat nu in de slowcooker ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan