BasBQ
Beef en Steak

(Peking)eend

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Heeft er iemand nog een goed/leuk/lekker recept voor eendenvlees?

Ik ken iemand wiens ouders een eendenfokkerij hebben en er zelf ook werkt dus (http://www.tomassen.com/). Hij kan dus erg makkelijk aan een eend komen. Had het er laatst al eens met hem over gehad dat ik dan maar eens een lekker recept voor eend moest gaan zoeken. Nu sprak ik hem vandaag weer en hadden we het er weer even over, waarbij hij dus weer aangaf dat als ik wat nodig had dat ik hem maar een seintje moest geven...  Dus nu toch maar eens op zoek gegaan, maar er staan hier nog niet veel eendenrecepten zie ik.

Overigens kan hij dus een hele eend leveren, maar ook enkel een filet, dus alles is welkom
 
een recept heb ik daar niet van, heb er wel 2 jaar geleden een asbest in bodem sanering gedaan  :)
 
haha, maar was dat bij Tomassen (slagerij) of bij Duck-to farm (eendenfok)?
 
eendefok, in harderwijk of ermeloo, zit daar vlak bij de rotonde als ik het wel heb
 
BBQ68 zei:
Als je van Aziatische eend houdt, zijn de kookboeken van Ken Hom een grote aanrader.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik van Aziatische eend hou :D Heb het naar mijn weten nog nooit op, en kan me ook niet herinneren dat ik uberhaupt ooit eend heb gegeten.

Waarom ik er ook (Peking) bij heb gezet is meer omdat ik van hem begreep dat het daar veel voor gebruikt wordt. Binnen NL gaat hun vlees vooral naar Chinese restaurants toe. Maar het merendeel gaat naar Duitsland. Ik ben dus gewoon breed op zoek naar recepten van Eend, en aangezien de pekingeend wel een van de bekendste is is de kans op een recept daarvan misschien wel groter ja ;)
 
Als ik tijd heb ga ik die filmpjes eens op mijn gemak bekijken ;)
 
dit brengt me op een ideetje voor na 15 Augustus a.s., eens kijken hoe dit met "wilde eend" gaat smaken  ;)
 
Ik weet nog een recept voor peking eend, heb hem al 2 keer gemaakt en is heerlijk.
Ik zal hem vanavond ff posten.
Is niet zo moeilijk, duurt alleen lang omdat de eend mistens 5 uur moet drogen(ik doe altijd een nacht).
 
Thanks, ben benieuwd! En als het tijd kost dan neem ik gewoon tijd hoor :D
 
De Peking eend:
1 eend

marinade:
1 citroen schijfjes
4 el honing
4 el donkere Chinese soja(toko)
150ml Chinese rijstwijn bv shaohsing(toko)

voor erbij:
pekingeend pannenkoekjes (toko), dit zij speciale pannenkoekjes heel anders als normale wel erg lekker.
3 bosuitjes in sliertjes
1/2 komkommer, zaadjes verwijderd dunnen staafjes
hoisinsaus(toko)

bereiden:
Eend afspoelen met koudwater en goed droog deppen.

Doe alles van de marinade in een pannetje met 500ml water. Breng dit aan de kook en laat even inkoken (15 min).
De marinade blijf waterig.
Ik zet dan de eend in een grote pan, en schenk met soeplepel de marinade enkele keren er over heen. En zorg dat de marinade de een overal heeft geraakt.
Het is niet zo dat de marinade er dik op blijft zitten. Het loopt er als water af maar de eend verkleurd iets en dat is goed. meer hoeft ook niet.

Nu moet de eend minstens 5uur drogen, ik doe altijd langer een nachtje.
Kan in de koelkast maar dan niet inpakken ofzo. Ik hang hem altijd boven een bak aan een vleeshaak in de kelder opening. daar tocht het altijd iets.
Ik heb de eend nog niet in een bbq gemaakt maar ik denk dat dat ook makkelijk kan via de indirecte methode.
Wel water in het bakje onder de eend doen. Eerst 15min op 220 graden, dan 1uur 10 minuten op 180 graden.
Ook in de oven boven een bak water zetten zodat het vet wat er af druipt niet meer tegen de eend aan spat.
Daarna is hij klaar, wel ff laten rusten.
Je verwarmt dan de pannenkoekjes(stomen).
Je neemt een pannenkoekje snij een stukje vlees van de eend en doe dat in het pannenkoekje samen met de komkommer, wat bosui sliertjes en de hoisinsuas.
En smullen maar.
Excuses voor eventuele spelfouten.

Recept komt uit de delicious van mei 2012.
 
Klinkt lekker! Gaat het dan om een hele eend trouwens, of om filet?
 
Heb in china Pekingeend gegeten, en daar eten ze heel veel vet!!
Is dat bij jouw eend ook zo of eet je alleen het vlees :-\
 
@MarBQ: Je eet het vlees met vel. Ik kan niet zeggen dat het (heel) vet is. Maar mischien had ik wel sportieve eenden  ;D

@Rocker: je gebruikt een hele eend zonder ingewanden en kop. Hoewel ze volgens mij traditioneel de kop er aan laten. Maar dan is de bewerking ook iets anders.
 
Het is de bedoeling dat het vel helemaal krokant wordt. Je stopt dan in elk pannenkoekje naast de stukjes eendenvlees ook een paar reepjes krokant vel. Geeft net dat extra beetje bite.

Dit is persoonlijk voor mij de lekkerste manier om eend te eten, hoewel dat niet betekent dat goed gegrild/gebakken natuurlijk niet ook erg lekker is.
In de betere Chinese restaurants staat dit ook op de kaart, mocht je het een keer willen proberen zonder meteen een hele eend te moeten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan