BasBQ
Beef en Steak

Peking eend

waikiki258

Sprokkelaar
Berichten
25
Dit weekend mijn vrouw verassen met een typisch gerecht uit haar geboorteland "pekingeend"
Voor de eerste keer bij de sligro geweest om daar een eend te kopen. Helaas verder niets in de buurt.
De kwaliteit van het plukken en schoonmaken viel me nog vies tegen. Volgende keer ga ik zeker de eend niet meer daar halen.

Allereerst de eend zijn huid zoveel mogelijk los proberen te maken van het vlees(ze zeggen dat dit de krokante huid gaat geven waar pekingeend om bekend staat) en vervolgens gevuld met een mix van:
- Hoisin saus
- 5 spice powder
- Bruine suiker
- Zout

Daarna gevuld met steranijs, gember en bosui.
e0e5658a891d0f994aaa9bad0c9a1a96.jpg


Dan is het tijd dat het eendje gaat badderen.
In een pan met kokend water, honing, azijn en maltose laat je de eend badderen en schep je de vloeistof over de eend heen.
3d9c667acf0a65e099537d40595336e3.jpg


Nu de eend in de koelkast laten drogen en morgen gaat hij op de BBQ
e0838ef42d58f68222ce57754078bd0a.jpg


Wordt vervolgd!



 
We blijven het volgen, met de kerstdagen ook een eend gegrild, heerlijk. ;)
Veel plezier op de verjaardag en eet smakelijk. :)
 
Lekker!
Ben benieuwd
 
We zijn benieuwd hoe dit wordt
 
Na een dik uur op 350 graden fahrenheit was hij er klaar voor. Om de 15 minuten besproeid met water.

Heerlijk op een typisch chinese manier met wrap+komkommer+bosui+hoisin saus.
bf826515b224cc994f32a796f0a0319c.jpg

79790e7cdef83bf5aed80f79aab0b4ad.jpg

2ba8618f302d5f6f69c2c960988ee2b9.jpg


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
Dat ziet er goed uit. Eend heeft mooi wat kleur opgedaan in de Q. Was het velletje mooi knapperig geworden?
Lekker op een wrap. Dat lust ik wel
 
Bram zei:
Dat ziet er goed uit. Eend heeft mooi wat kleur opgedaan in de Q. Was het velletje mooi knapperig geworden?
Lekker op een wrap. Dat lust ik wel
Voor een eerste poging mag ik niet klagen maar zou de vel volgende keer overal knapperig willen hebben wat deze keer niet het geval was.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
ziet er erg lekker uit moet ik zeggen.
heerlijk
 
Zal ook eens een eend gaan kopen. Moet toch ook aan het spit kunnen z?n duck?
 
Mooi gedaan hoor, lekker!
 
Ziet er mooi uit, ben ook eens bezig geweest met eend op de BBQ. Maar deze is ook zeer interessant.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Ziet er goed uit had best eens willen proeven. ;)
 
Oh super lekker! ik ben echt een peking eend fan
 
Het valt me op dat je een wilde eend hebt gekozen ipv de traditionele tamme eend. Was dit nog terug te proeven in de smaak? Of onbewuste keuze?
 
Dit had te maken met geen andere opties hebben in de buurt helaas. Volgende keer hoop ik idd een tamme te vinden.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
Mooie reportage geworden, ziet er voor de eerste keer al zeer goed uit.
Heston Blumenthal is ook eens in de weer geweest met een Peking Eend in zijn serie "in search for perfection", was een interessante reportage.
Ook bracht hij een bezoek aan het Beroemde Peking Eend restaurant in Bejing, Quanjude

http://www.insearchofheston.com/2015/02/how-to-make-hestons-perfect-peking-duck-recipe-from-in-search-of-perfection/

Ga er maar eens aan staan, Peking eend staat nog hoog bij mij op de todo lijst, het is alleen heel veel werk.
Edit:
Tip om de huid nog meer crispy te krijgen een mengsel van 50/50 zout en baking soda te nemen (genoeg om je eend goed en volledig mee te bestrooien)
De huid van de Eend hiermee flink "ondersneeuwen"
De eend in de koelkast op een rooster 24 uur laten drogen, dan het zout/baking soda onder de koude kraan goed afspoelen en de eend met keukenpapier goed drogen.
Dit doe ik met de apple brined turkey ook de huid wordt heerlijk crispy.
 
Terug
Bovenaan Onderaan