BasBQ
Beef en Steak

Pat?

RobK

Sprokkelaar
Berichten
35
Goed opgelet bij de workshop van Vuur en Rook in Lunteren en nu zelf pat? met champignons gemaakt

nuK7ytN.jpg
 
Ziet er zeer lekker uit, heb je daar ook het recept van?

 
Ik wil het recept wel plaatsen maar het is een excel bestand, weet niet of dat kan en anders wordt het kopi?ren en plakken
 
Ziet er goed en lekker uit!
 
Recept:
Voor de farce:
varkenslever 500g
varkensspek 500g
door de 3mm plaat
colozo per kilo 16 g
ijswater per kilo 120 g
Dit in de keukenmachine tot een homogeen mengsel en zet dit koud weg

Voor de grove pat?:
varkenslever 500g, door de 8mm plaat
varkensschouder 500g door de 5mm plaat

Toevoegingen per kilo

colorozo *              16,00 g * er zit al colorozo in de farce, dus dat gewicht niet meerekenen
zwarte peper         3,00 g
italiaanse kruiden 2,00 g
foelie                 2,00 g
pimentbes         2,00 g  
kardamom         1,00 g
laurier                 0,50 g
gember                 1,00 g
knoflook                 1,00 g
uiengranulaat         3,00 g
cognac          20,00 g
losgeklopt ei         1,00
bloem               10,00
champignons     100,00 g

varkenslever en varkensschouder kneden tot er binding ontstaat, nu de farce en de kruiden toevoegen en eventueel champignons, walnoten ed.
in ingevette vorm met zo weinig mogelijk lucht, afdekken met varkensnet of ontbijtspek
in oven au-bain-marie tot kerntemperatuur van 71?C, oven temperatuur 80?C, als kern boven 40?C is oven naar 100?C
afkoelen op aanrecht, na 20 minuten plankje met gewicht erop, na 2 uur in de koelkast minimaal 24 uur goed doorkoelen, aansnijden met een nat en goed scherp mes











 
Ziet er lekker uit!
 
Ziet er goed uit Rob, ging het farce maken goed met de keukenmachine? En heb je ijswater of ijsklontjes gebruikt?
 
Farce maken ging redelijk, ik had de lever en de spek fijn gesneden maar de volgende keer doe ik het eerst door de 3mm plaat.
Ik heb ijswater genomen, ijsblokjes durfde ik niet aan.

Nee, Bert, geen panade gemaakt.
In de hand-out van de workshop staat de warme bereidingsmethode beschreven.
Wat wij daar gemaakt hebben was volgens de koude methode, bij de rondleiding weet je nog die cutter?
Daar ging lever en spek in en toen ijsblokjes en colorozo, dat hebben we later boven bij de bereiding gebruikt en daar is volgens mij geen panade gebruikt,
correct me if I'm wrong
 
BertM zei:
Als ik die andere op heb, ga ik ook maar weer eens bezig.

Is die nog niet op :)
 
vogels zei:
BertM zei:
Als ik die andere op heb, ga ik ook maar weer eens bezig.

Is die nog niet op :)

Jeetje Bert! Is jouw pat? op de bon ofzo? Hier is ie allang opperdepop en weggerdepech =))
 
Dominique zei:
vogels zei:
BertM zei:
Als ik die andere op heb, ga ik ook maar weer eens bezig.

Is die nog niet op :)

Jeetje Bert! Is jouw pat? op de bon ofzo? Hier is ie allang opperdepop en weggerdepech =))
Moet hem alleen eten hier, om nu de hele week pat? te eten... Dat kan mijn goddelijke lichaam niet aan.
 
BertM zei:
Dominique zei:
vogels zei:
BertM zei:
Als ik die andere op heb, ga ik ook maar weer eens bezig.

Is die nog niet op :)

Jeetje Bert! Is jouw pat? op de bon ofzo? Hier is ie allang opperdepop en weggerdepech =))
Moet hem alleen eten hier, om nu de hele week pat? te eten... Dat kan mijn goddelijke lichaam niet aan.

Jij MOET hem alleen eten? Weet je wel hoe fijn dat is? Ik eet hem gewoon stiekem in mijn uppie op....
 
BertM zei:
Ik hoef niets stiekem te doen, het blijft gewoon liggen. Neem dit weekend wel wat mee, eten we stiekem met zijn twe?n op

Goed plan, ik help je er graag vanaf. Zo ben ik gewoon. Altijd behulpzaam. Doe je niks aan. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan