BasBQ
Beef en Steak

Pastrami

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.838
Na of eigenlijk tijdens het succes van de porkstrami ben ik gelijk begonnen met pastrami te maken.

Ik had maar de helft van de pekel gebruikt voor de porkstrami, dus wilde gelijk de rest gebruiken voor de pastrami.
Wederom een klein stukje brisket van 800 gram. Hetgeen eigenlijk meer dan groot genoeg is , zodat ik niet het hele jaar pastrami hoef te eten en ik het vaker kan maken natuurlijk 😉.

Dus gewoon hetzelfde recept en dezelfde manier van pekelen.
Ik had alleen 1 foutje gemaakt. Porkstrami moest 4 dagen pekelen en volgens de recepten pastrami 14 dagen. Daar kwam ik dus achter toen het kern 73 graden onderweg was😂😂.

Enfin, 4,5 dag pekelen, 6 uur ontzouten.
En het resultaat mag er wat mij betreft wezen. Je ziet dat ik net een dag pekelen te kort kom, maar was toch erg lekker.

Mijn voorkeur? Dan toch echt pastrami 😉😋😂.

20210902_153335.jpg
20210902_153444.jpg
20210902_153456.jpg

20210903_170908.jpg

20210902_153759.jpg
20210907_154036.jpg
20210907_154311.jpg
20210907_154534.jpg
20210907_185300.jpg
20210907_185355.jpg
20210907_204857.jpg
20210907_210134.jpg
IMG-20210907-WA0017.jpeg
 
Mooie run, maar inderdaad te kort gepekeld.
 
Jammer van het pekelen, desondanks ziet het er heerlijk uit. Ik ben geïnspireerd, snel maar eens maken.
 
Ziet er verder toch wel goed
 
Ziet er verder toch wel goed
Jazeker. Eigenlijk maar een dagje te kort in de pekel.
Ik vraag me nu wel af wat de meerwaarde is van 14 dagen? Het is namelijk bewezen dat smaken die je aan je pekel tie voegt, niet in staat zijn om tot de kern in te trekken. Alleen zout heeft deze mogelijkheid.
De rest blijft meer aan de buitenkant zitten.
 
Ziet er wel mooi uit.
Hoe is de kern aan zo’n kleurtje gekomen?
 
Vindt het er ook goed uit zien, zal zeker gesmaakt hebben!

Meteen een vraagje, heb pastrami ook al tijden op mijn to-do lijstje staan en heb nog een tri-tip liggen.
Zou dat ook kunnen werken of zou het per se brisket moeten zijn?
 
Vindt het er ook goed uit zien, zal zeker gesmaakt hebben!

Meteen een vraagje, heb pastrami ook al tijden op mijn to-do lijstje staan en heb nog een tri-tip liggen.
Zou dat ook kunnen werken of zou het per se brisket moeten zijn?
Ik zou het daar mee aan durven. Sterker nog... Heb ook nog een tri tip liggen en denk hier ook aan....
 
Ik zou het daar mee aan durven. Sterker nog... Heb ook nog een tri tip liggen en denk hier ook aan....
Haha!

Toch nog even een paar vraagjes aan jou als "pastrami-expert"
Denk ook dat ik dan voor het hetzelfde recept en dezelfde manier van pekelen ga als het recept van [mention]noskos [/mention] "https://www.bbq-nl.com/buikspekpastrami-oftewel-porkstrami/"
Maar nog even m.b.t. het gewicht van de tri tip en hoeveelheid zout e.d., zorg jij er gewoon voor dat het onder water/pekel staat en dan is het goed? Heb namelijk wel eens bacon gemaakt en dat kwam vrij precies qua grammen zout zeg maar.
En meteen nog een vraag , hoe lang pekelen? Is dat echt 2 weken of kan dat ook iets korter? Zie namelijk in dit recept van [mention]noskos [/mention]
"https://www.bbq-nl.com/pastrami-short-ribs/" dat deze 5 dagen in de pekel gaat.
Excuses voor de tsunami aan vragen
 
Haha!

Toch nog even een paar vraagjes aan jou als "pastrami-expert"
Denk ook dat ik dan voor het hetzelfde recept en dezelfde manier van pekelen ga als het recept van [mention]noskos [/mention] "https://www.bbq-nl.com/buikspekpastrami-oftewel-porkstrami/"
Maar nog even m.b.t. het gewicht van de tri tip en hoeveelheid zout e.d., zorg jij er gewoon voor dat het onder water/pekel staat en dan is het goed? Heb namelijk wel eens bacon gemaakt en dat kwam vrij precies qua grammen zout zeg maar.
En meteen nog een vraag , hoe lang pekelen? Is dat echt 2 weken of kan dat ook iets korter? Zie namelijk in dit recept van [mention]noskos [/mention]
"https://www.bbq-nl.com/pastrami-short-ribs/" dat deze 5 dagen in de pekel gaat.
Excuses voor de tsunami aan vragen
Uhm uhm uhm... Ik doe eigenlijk maar wat 😂😂. Lees ergens een recept en maak dat dan ongeveer na.
Het feit dat ik nog leef, doe ik blijkbaar iets goed 😂.

Ik zou de volgende keer dit recept aanhouden. https://www.bbqgenootschap.nl/threads/project-van-jet-pastr
 
Laatst bewerkt:
Uhm uhm uhm... Ik doe eigenlijk maar wat 😂😂. Lees ergens een recept en maak dat dan ongeveer na.
Het feit dat ik nog leef, doe ik blijkbaar iets goed 😂.

Ik zou de volgende keer dit recept aanhouden. https://www.bbqgenootschap.nl/threads/project-van-jet-pastr
Zo eerlijk maar zo waar. Zo is het bijna altijd toch 🤣 beetje aanklooien en hopen dat het lukt.

Ik zou ook het recept van Jet aanhouden. Zelf al 2x gedaan. 1x een groot succes. De tweede keer had je binnen 24 uur in een kist gelegd😂
 
Zo eerlijk maar zo waar. Zo is het bijna altijd toch 🤣 beetje aanklooien en hopen dat het lukt.

Ik zou ook het recept van Jet aanhouden. Zelf al 2x gedaan. 1x een groot succes. De tweede keer had je binnen 24 uur in een kist gelegd😂
😂😂

Waar was het mis gegaan Marc?

Ik heb blijkbaar nog een denkfout gemaakt. Mijn redenatie was, als de pekel de juiste concentratie is, maakt het verder niet uit. Ofwel ik heb gewoon het recept voor de pekel aangehouden, gezorgd dat het vlees ruim onder staat en verder niets.
@Stijn attendeerde mij er op dat ik gewicht van het vlees mee moet nemen in de berekening om zo je zoutgehalte te bepalen....

Dus.... Volgende keer wordt er gerekend voor het ideale zoutgehalte 😉😁
 
😂😂

Waar was het mis gegaan Marc?

Ik heb blijkbaar nog een denkfout gemaakt. Mijn redenatie was, als de pekel de juiste concentratie is, maakt het verder niet uit. Ofwel ik heb gewoon het recept voor de pekel aangehouden, gezorgd dat het vlees ruim onder staat en verder niets.
@Stijn attendeerde mij er op dat ik gewicht van het vlees mee moet nemen in de berekening om zo je zoutgehalte te bepalen....

Dus.... Volgende keer wordt er gerekend voor het ideale zoutgehalte 😉😁
Er ontstond bij mij een enorme slijmerige brij. Mogelijke oorzaken waren dat ik het vlees van te voren niet had afgespoeld of dat het niet permanent onder water stond (stukje vlees kwam boven water). Volgende keer nog beter letten op de hygiëne. Dat is wel verreweg het belangrijkste in dit process. Binnenkort ga ik het gewoon opnieuw proberen 😁

Wat betreft het zout heeft Stijn helemaal gelijk. Het percentage colozoro is enorm belangrijk. Volgende keer gewoon de rekenmachine op het forum gebruiken. Die heb ik niet voor niets gemaakt 😝
 
Er ontstond bij mij een enorme slijmerige brij. Mogelijke oorzaken waren dat ik het vlees van te voren niet had afgespoeld of dat het niet permanent onder water stond (stukje vlees kwam boven water). Volgende keer nog beter letten op de hygiëne. Dat is wel verreweg het belangrijkste in dit process. Binnenkort ga ik het gewoon opnieuw proberen 😁

Wat betreft het zout heeft Stijn helemaal gelijk. Het percentage colozoro is enorm belangrijk. Volgende keer gewoon de rekenmachine op het forum gebruiken. Die heb ik niet voor niets gemaakt 😝
Oh ja, die was ik vergeten. Die zie je eigenlijk niet wanneer je enkel je telefoon gebruikt voor de site. 😉

Maar net even gekeken en zie ik gelijk waar het mis zou gaan. Je moet van te voren weten hoeveel water je gaat gebruiken. Dat terwijl ik dit dus meestal niet weet, maar gewoon zorg dat het vlees onder staat. 😂😂
 
Daar benoem je wel een goed punt. Op de mobiele versie is het menu aardig verborgen. Zal eens nadenken wat we daarmee kunnen doen.

Bij lang pekelen let ik altijd wel erg op. Geen pretje als je je vrienden en familie ziek maakt met slecht gepekelde bacon 😂
 
Mooie projecten zo broer. Dat is niet heel vervelend om zo te experimenteren. En dat allemaal te proeven. Zonde van dat kleine streepje grijs. Maar je hebt toch een aantal plakjes die wel helemaal rood zijn? Die kun je dan eventueel bewaren voor later. De rest zal snel op moeten vrees ik

Voor dat afwegen van vlees en zouten hebben hier een digitale keukenweegschaal aangeschaft. Dat maakt het leven toch een stukje makkelijker. En altijd handschoentjes aan. En Miss overdrijf ik, maar de snijplank waarop ik het vlees trim pak ik altijd in met plastic foli. Om zo schoon mogelijk te werken.
 
Ziet er prima uit pastrami expert 👌

Leerzame run met een mooi eindresultaat.
Voor mij ook leerzaam, want inderdaad, waarom langer pekelen dan 6 of 7 dagen?
Weet niet of iemand dat kan onderbouwen?

Dus je voorkeur gaat uit naar rund pastrami begrijp ik?
 
Om zout en smaak van de kruiderij door en door te laten trekken.

Krijg meteen weer trek!
 
Terug
Bovenaan Onderaan